Tanker jeg gjør meg om bøker jeg har lest, folk jeg har møtt, livet jeg har levd. Wovon man nicht reden kann, darüber muss man schreiben.
*
fredag 1. januar 2021
Rune Lykkeberg: Vesten mot Vesten.
Tidsånd er de tanker i tiden som tenker seg selv, det innforståtte som man ikke trenger å begrunne, det som først i ettertid framstår som synlige tankeformer, brokker av ideologi. Lykkeberg henter fram dypstrukturen i bøker og filmer, artikulerer budskapet i populærkulturens tidstypiske fortellinger om hvem vi er. Det er en intellektuell svir å se en slik lærd og usnobbet vilje til å forstå populærkulturelle uttrykk som preger oss i våre formative år, og som gjør oss alle til barn av tiden som vi vokser opp i.
Lykkeberg undersøker det faktum at Vesten har vendt seg mot seg selv. De reaksjonære strømningene som brer seg i Vesten, og som særlig kom til uttrykk i de to demokratiske valgene i 2016 som ga oss henholdsvis Trump og Brexit, er et selvoppgjør, skriver han. Den kulturelle elitens oppdragelse av folket til antiautoritær tenkning har gjennom historiens list båret uventede frukter i form av store velgergrupper som ikke lenger anerkjenner den nåværende liberale elitens autoritet. Og det var jo ikke meningen.
Nå som mange av oss puster lettet ut over at den surrealistiske perioden med Donald Trump synes å bli avløst av en tilbakevending til en slags normalitet av kompetanse og business as usual, er det klokt å gjøre et alvorlig forsøk på å forstå hva det er som gjør at tilliten til Vestens tradisjonelle ledersjikt fortsatt er så lav.
Det er i de senere år skrevet flere bøker som forsøker å forklare og oppsummere kritikken mot det politiske og økonomiske establishment som høyrepopulismen står for. Lykkeberg er i sin vilje til å forstå ikke en samtidsopportunistisk intellektuell, han deler ikke den utbredte fordom at folket i sin uutgrunnelige visdom alltid har rett. En slik falsk beskjedenhet, der man selv i all enkelhet bare er et talerør for de krenkede og oversette og med deres moralske patos angriper eliten, er det eldste trikset i folkedemagogens håndbok. Lykkeberg gjør intet forsøk på å skjule sitt eget ståsted. Han er en liberal, dannet borger som utøver en lojal kritikk – forandre for å bevare. Men hans evne til å sette egne reaksjoner i parentes og forsøke å forstå fenomen som ofte tar frastøtende og logisk forvirrende former, er forbilledlig.
Richard Rorty skrev en gang at vår estetiske smak og vår samvittighet er produkter av det miljø vi vokste opp i. «Vi anstendige, liberale humanister – representanter for det moralske fellesskap som både jeg og mine kritikere tilhører – er bare heldigere og ikke mer innsiktsfulle enn de bøllene som vi slåss mot. Dette synet blir ofte avvisende omtalt som kulturrelativisme. Men det er ikke relativistisk i den forstand at det impliserer at et hvert moralsyn er like bra. Vårt moralsyn er – det tror jeg bestemt – mye bedre enn noe konkurrerende syn, selv om det er veldig mange mennesker som vi aldri vil klare å omvende til det.» *
Slik jeg leser Lykkeberg står han langt fra en selvgratulerende urban sosial forakt overfor de udannede vulgære som ikke kan kodene. I stedet leter han etter de legitime grunnene til å være mistenksom overfor den rådende orden. Det var f.eks. det liberale demokratiets ledersjikt som tok USA inn i en krig på grunnlag av løgner. Store deler av den vestlige presse glemte sin kritiske rolle og ble etter 11. september til voktere av enigheten i en slags krigspsykose. Og det var det samme ledersjikt som møtte finanskrisen i 2008 med virkemidler som bare økte forskjellene og lot makten til de finansielle elitene for en stor del være urørt. Og vestlig presse har gjennom tiår solgt globaliseringen som en God Ting™. Globaliseringens dramatisk negative virkninger har i første omgang rammet en arbeiderklasse hvis erfaringer og kultur lå fjernt fra de informerte og velutdannedes. Vi som lever av å behandle det skrevne ord på vårt eget morsmål utgjør slik sett en slags skjermet sektor overfor globaliseringens konkurranse, så lenge det varer.
Lykkeberg er tross alt optimist, kanskje mer av plikt enn av legning. Han viser til at det som utfordrer det liberal-demokratiske hegemoni fortsatt kan tolkes som en demokratisk impuls: Nye grupper forlanger å bli sett og lyttet til, de vil at deres skjebne og erfaringer skal telle med i det nasjonale vi som man fortsatt forstår seg som en del av, til tross for at nesten alt av slike kollektive tankeformer er blitt møtt med en unyansert fordømmelse. Skal en nøytralisere de farlige sidene ved de populistiske og antidemokratiske bevegelsene, må en gjøre noe med de problemene som de springer ut av.
«Når vi en gang ser tilbake på det som utløste det politiske oppbruddet, de kulturelle omveltningene og de dramatiske endringene i det 21. århundre, må vi innrømme at det var berettigede reaksjoner på urimelige og urettferdige forhold»
Her er Lykkebergs kritikk velsignet informert, konkret, og samtidig sympatisk forstående for hvordan det oppleves å bli plassert i en av gruppene som av ulike grunner ikke synes å ha fremtiden for seg.
Det er sjelden en leser et slikt bredt og ambisiøst forsøk på samtidsdiagnose i sakprosaens form. Her kombineres statistisk nøkkelinformasjon og tolkninger av film, litteratur og kulturhistorie. Slike store lerret har gjerne vært reservert for det skjønnlitterære felt. Lykkebergs samtidsbeskrivelse er så rikholdig på fortolkende kunnskap at jeg vil beskrive det som storslagent i sitt perspektiv. Men han blir aldri ullent abstrakt eller ha-stemt. Dette er en praktisk humanisme som ikke bedriver ord, og som beveger seg uanstrengt og velinformert mellom ulike «store fortellinger» om hvem vi er og hva som styrer vår slette tid og verdens skjeve gang. Det er den syntetiserende oversikten som gir leseren en behagelig følelse av å skjønne mer av det uoversiktlige og kaotiske vi står midt oppi. Samtidig som forfatteren gjennom sin beskjedenhet unngår å framstå som en insisterende bløffmaker som skriver over ævne. For å lande et slikt ambisiøst prosjekt uten å forstrekke seg, kreves det helt spesielle evner. Rune Lykkeberg synes å ha det som trengs.
*Richard Rorty. Philosophy and Social Hope (s. 15).
fredag 18. desember 2020
De umistelige
Til tross for at dagens mote sier at det er lov, ja nesten
påbudt å gå med lue, så er ikke det et plagg jeg gjerne tar på meg. «Ta nu hua
på deg», det var sånt som mødre maste om da jeg var liten gutt. Vi måtte jo
ikke fryse når vi skulle ut og leke. Og vi skulle jo ut og leke. Eller når vi skulle på skolen. Det kunne jo gjerne være
kaldt på vei til skolebussen om morgenen. Så da var det å tre lua nedover ørene.
Jeg synes fortsatt det ser helt johan ut, sånn rent objektivt. Som liten gutt
var man jo klipt en gang for alle, så selv om det satt langt inne å skulle innrømmet
det, kunne nok mødre ha rett i at det gjorde godt å få ørene tildekket med en hjemmestrikket
lue. Men i skolegårdens lek ble det fort varmt under topplokket, og da kunne
ørene fungere som kjøleribber. Dessuten var det av grunner som jeg ikke helt
kan gjøre rede for i dag mye kulere å skyve lua langt fram i panna, men altså ikke over
ørene.
Forøvrig eksisterte ikke ordet «kul» på min dialekt før langt utpå 70-tallet, og til da hadde mange av oss fått langt hår som uansett dekket ørene. Med tiden spredte dette fjortis-ordet kul seg nordover, og det lange håret kom og gikk for de fleste av oss, akkurat som årene. And we are fortsatt very kul, and feiring Christmas every jul. Men det å være kul er en sportsgren som krever utholdenhet og aldri sviktende oppmerksomhet.
Når jeg i dag ser folk i min egen svimlende alder som i uvitenhet eller ren trass vandrer rundt
med en viltvoksende grå krattskog av hår rundt (og i) ørene, samt en voksende
måne over der igjen, tenker at de heller burde lytte til det mødrene fra barndomslandet
foreskrev uregjerlige gutter; klipp håret og ta på deg lue. Som Creedence sang
det: I see a bad moon rising. Uff ja, men lets face it; det er bedre å velge luas
komfort fremfor ungdommens stil og fart, nå som det toget likevel er gått. Og
forresten går kule ungdommer omkring med lue nå, sommer som vinter, ute og inne. Til og med shorts og lue, samtidig. Litt som piggdekk på en åpen kabriolet om sommeren, hvis du skjønner.
På grunn av en rivende sivilisatorisk utvikling i vår del av
verden har jeg kunnet utsette dette sannhetens øyeblikk. The moment of lue. Jeg
går nemlig fortsatt uten, og jeg fryser ikke. Jeg har på meg headset ute, eller [h]øretelefoner
som man sa i gamle dager. Og jeg hører på telefonen. Den virker smartere enn
meg når jeg fomler med gammelmanshendene for å slå av musikken hvis jeg plutselig treffer
noen som jeg vil si hei til. Faren min fortalte forresten at det ikke var uvanlig at voksne
folk sang når de gikk etter veien i den bygda vi begge vokste opp i. I edru
tilstand. Med barn tilstede. Det er vanskelig å forestille seg. I alle fall,
jeg foretrekker å taust nyte medbragt musikk der jeg går. Uten lue.
Men hvor var jeg. Jo jeg var på vei hjem fra stampuben min. Ikke helt edru, det er så, men ettertenksomt lyttende til musikk. I øyeblikkets hint av sentimentalitet tenker jeg at denne låta her ble faktisk ikke så dum. At den skulle jeg jammen gitt mye for å kunne spille for foreldrene mine.
Hør på denne trompeten, pappa. Helen Hillevi heter hun som spiller. Er det ikke fint?
Hør på trommene som guttungen spiller. Er han ikke flink?
Jeg har lagt på ekko i starten av det. Det skal høres ut som hornmusikkens skarptrommehvirvler når de laget rikosjetter mellom husveggene i mai.
Hodet mitt er fullt av minner som
danser uberegnelige som rikosjetter. Et ras av assosiasjoner kan bli utløst av
de forskjelligste ting. De har det til felles at de gjerne involverer mennesker
som var viktige deler av min livsverden. De hørte så selvsagt til der, og til sammen
dannet de verdenen slik man hadde lært den å kjenne, evige, umistelige. Og de er nesten alle sammen borte nå. «Men har'n bjeller, så får dom låte, og har'n viser, så få dom
fram», skrev Prøysen. Så jeg har laget en sang til dem. De umistelige. «Og itte
kæille je det å gråte om aua vassflyg når'n tæk en dram.»
mandag 14. desember 2020
Lidenskapelig pragmatisk. Paul Collier: Kapitalismens fremtid – et manifest for sosialkapitalisme.
Følgelig er det relevant å gjøre skiftende moralske stemninger, tidsåndens does and dont’s, til gjenstand for åpen etisk refleksjon, gjøre dem til en del av den offentlige samtalen om politikk og samfunnsstyring. Boken er en samtidsdiagnose, grandios i sine ambisjoner. Den forsøker å formulere i et lett tilgjengelig språk en sammenfattende syntese av mentalitetshistorie, moralfilosofi, økonomi og praktiske forslag til utdannings- , skatte- og boligpolitikk. Forfatteren trekker veksler på sine samtaler med eksperter innen flere av disse feltene, og resultatet er blitt en vitaliserende idesprøyte som egger til fruktbar motsigelse og engasjement.
Collier er naturligvis ikke alene om å problematisere markedsfundamentalismens idiotiske forenklinger, og mange innen økonomifaget vil sikkert minne oss om at fagøkonomer er langt mer nyansert enn som så. I stedet for å bare fordømme eller feire globaliseringen av handel, som alt i alt har bidratt til å løfte mange millioner ut av fattigdom, resonnerer Collier rundt hvordan vi kan takle dens ulemper og farer. Globalisering oppleves jo veldig ulikt, avhengig av om du profitterer på eller blir rammet av dens konsekvenser. For en arbeidsledig arbeider fra den forhenværende stålindustribyen Sheffield tar den seg annerledes ut enn fra de mer velbergede delene av London.
Det fine med kritikk som kommer innenfra – Collier er professor i økonomi – er at den er informert og interessert i hvordan prosesser påvirkes av ulike faktorer. Mye av kritikken av kapitalismen har kommet fra et sted der den moralske patos ikke blir tilsmusset med tyngende erfaringer eller teoretisk kunnskap om næringsliv. Man går til ondets rot og konkluderer med at de misforhold en lister opp kan forklares utfra måten vi organiserer varebyttet på, noe som gjør at Kapitalismen™ (bestemt form, entall) bør avskaffes og erstattes med kommunisme. Andre mener vi bør vende tilbake til selvberget agrar idyll som strengt tatt aldri har eksistert. Man diskuterer ikke hva slags kapitalisme vi bør ha, man er da konsekvent. Denne radikale kapitalismekritikken er egentlig apolitisk og har ingen innflytelse på eller interesse for dagsaktuell politikk, annet enn som leverandør av ferske anekdotiske bekreftelser på at verden har gått helt av sporet.
Colliers bok har et langt mer ambisiøst siktemål. Samtidsdiagnosen av hva som truer med å reversere det vi har oppnådd av kollektive fremskritt i tiårene etter andre verdenskrig blir i bokas siste del fulgt opp av en rekke forslag. De er naturligvis diskutable, men det er også noe av essensen ved Colliers tilnærming: Vi må mobilisere alle gode krefter innen samfunnsforskning til offentlig debatt om disse problemene, de må settes på dagsordenen og ikke glemmes av en snakkeklasse som ofte i liten grad selv er rammet av dem. Mange styrer unna sakprosa om aktuelle samfunnsproblemer. Ens moralske refleks om å gjøre noe i møte med andres nød kan fort bli overbelastet. Et bør må være ledsaget av et kan. Virker problemene uhåndterbare blir virkningen gjerne kynisme og apati. Colliers problembeskrivelser oppleves ikke som en mistrøstig opplisting av elendighet, de er lærerike utlegninger av hvilke prosesser som er i sving, og hvordan en kan forstå og gjøre noe ved årsakene til elendigheten.
Colliers kapitalismekritikk er lojal, dvs. han har skrevet en pamflett om hvordan vi kan utnytte den globale kapitalismens fordeler og begrense dens ulemper. Hans pragmatisme viser seg i tilnærmingen til ulike økonomiske virkemidler – f.eks. privat versus statlig eierskap – som nettopp virkemidler, og ikke en skadelig eller God Ting ™. Det avhenger av kontekst. Colliers kritikk av rådende praksis der selskap styres og vurderes ut fra aksjeeieres kortsiktige interesser er grundig og velinformert. En slik politikk står i motsetning til industriens langsiktige interesser. «I Storbritannia, som har den største finanssektoren i forhold til økonomien i noe større land, ligger selskapenes investering i forskning og utvikling langt under gjennomsnittet for industriland.» Jeg vil tro at mange innen norsk næringsliv vil si seg enige, hvis de har tid til å lese bøker innimellom sakspapirene.
For industribyer som ble bygget opp rundt nøkkelbedrifter som ikke lenger kan hevde seg i et globalt marked, er situasjonen virkelig dramatisk på mange plan. Colliers fremstilling av ulike negative dominoeffekter som inntrer er lærerik. Han har liten tålmodighet med de av globalismens gratispassasjerer som uttrykker sin sosiale forakt overfor dem som rammes. Arbeiderklassegutten Collier har ikke glemt hvor han kom fra, og han kan minne om Chris Hedges i den utidsmessige insisteringen på at dagens fordeling av økonomiske privilegier ikke nødvendigvis er en avspeiling av den enkeltes individuelle evner og innsats. De sjanser du fikk i livet henger nøye sammen med din familiebakgrunn, økonomisk og kulturelt. Daniel Markovits går i sin bok «The Meritocracy Trap» grundigere inn på dette tema som Collier referer til. Collier er opptatt av hva vi i dag kan gjøre for å gi folk en reell sjanse til å bidra med sine evner, utføre en meningsfull jobb de kan være stolte av og ikke bli passive mottakere og klienter.
Å utnytte et lands humankapital handler om å legge til rette for at alle borgere, uansett bakgrunn, skal kunne få realisert sine evner, og derigjennom bidra til fellesskapet. Det er på lang sikt i vår opplyste egeninteresse, spesielt hvis en regner med de som kommer etter oss, noe de fleste faktisk gjør. De fleste ønsker ikke å leve i et samfunn med ekstreme forskjeller, selv om de skulle tilhøre «the happy few». De fleste forstår seg selv som medlemmer av et nasjonalt kollektiv med gjensidig ansvar og moralske forpliktelser. De fleste ønsker ikke å vinne ved å knuse sine konkurrenter. Men disse solidariske holdninger som stod så sterkt etter 2. verdenskrig er i dag under press. Og slike handlingsmotiver fanges i liten grad opp av økonomifagets språklige kategorier, som for det meste opererer med nyttemaksimerende individ og marked. Og det flises opp av en polarisert offentlighet dominert av høyrøstede målbærere av ideologiske ytterpunkter som de færreste helt kjenner seg igjen i.
Collier vil trolig bli forsøkt stemplet som fiende av eiendomsrett og det frie marked og lignende ideologiske ryggmargsreflekser fra den libertarianske leir på grunn av hans forslag til eiendomsbeskatning. En tilsvarende bruk av den ideologiske stempelpute kan påregnes fra den ortodokse venstreside, som vil mislike hans oppfatninger om flyktningpolitikk. Men for alle oss andre er det oppløftende å se så mye intellektuell spenst folde seg ut over boksidene. Forfatterens åpne og eklektiske tilnærming gir lyst til å lære mer. Han taler til oss som ansvarlige medborgere, ikke som konsumenter.
lørdag 5. desember 2020
Smittsom kunnskapstørst. Stig S. Frøland: Kampen mellom mennesket og mikrobene.
Ingen ting å si på timingen når det gjelder lanseringen av denne boka. Ettersom tiltakene mot pandemien Corona har gitt mange mer hjemmetid enn ønskelig, kan en jo gripe til noe så gammeldags som en bok, skrevet av en spesialist i infeksjonssykdommer. Den er et høyst leseverdig bidrag til å forstå litt mer av den tiden vi lever i.
Hva slags bok er så dette? Den
er blitt sammenlignet med Jared Diamonds «Våpen, pest og stål», noe jeg
oppfatter som en stor anerkjennelse: Et vell av historisk kunnskap, rikt
illustrert og sveipende over voldsomme spenn i tid og geografi. Stoffet er presentert
i en medrivende form som får leseren til å engasjere seg lidenskapelig i nerdete
fagdebatter. Det er vanskelig å overvurdere i hvilken grad vitenskapelig innsikt
i hvordan infeksjonssykdommer oppstår og sprer seg har forandret livsvilkårene
for oss vanlige dødelige. Bare tenk på hvordan høy barnedødelighet preget
livene for noen generasjoner siden. Med Frølands litterære klo og solide
fagkunnskaper blir mange av disse frontavsnittene i kampen mot smittsomme sykdommer skildret i en medrivende form. Det å skulle behandle et så enormt spenn i tid og
undertema er en litterært sett farefull ferd. Stoffmengden gjør det lett å
havne i det overfladisk oppramsende, og dermed søvndyssende.
Jeg synes Frøland stort sett turnerer denne umulige oppgaven veldig bra, i alle fall overholder han det viktigste litterære bud: Unngå å kjede leseren. Boka er rikt illustrert og velutstyrt med kildereferanser. Skal en betegne et slag ærende hos forfatteren som amatørhistoriker, er det å aksentuere epidemienes betydning i historiske forløp der imperier går under, makt forvitrer og overtas av andre. Har han kontroll på det enorme feltet han beskriver? Min roskompetanse er dessverre beskjeden her. Noen studiepoeng i epidemienes historie er ikke nok. Men det er nok til å hevde at han turnerer disse delene av historien på en oversiktlig og interessevekkende måte, og uten å bli bombastisk eller lande på monokausale forklaringer på sammensatte fenomen.
Frøland står
også på rødlista over utrydningstruede dannelsesborgere. Han øser med rund hånd
litterære referanser som viser til epidemienes avtrykk hos ulike forfattere. Visste
du at en lege som slåss durabelig mot en kompakt majoritet av kolleger for
tanken om at kolera smittet fra menneske til menneske, Ernst Ferdinand
Lochmann, var Henrik Ibsens modell for dr. Stockmann i «En folkefiende»?
Et av ebolavirusets ofre. |
Det boka sier om vaksinens
rolle er historisk interessant, og det peker samtidig fremover mot kommende
slag i den permanente kampen mellom mennesket og mikrobene. Frøland peker på noen
bekymringsvekkende faktorer; klimaforandringer og den raske globale utvekslingen mellom kontinentene. Og ikke minst antibiotikaresistens. Det er utrolig
imponerende og vel verdt å minne om hva skolemedisinen har oppnådd. Men det er altså
ingen grunn til å hvile på laurbærene. En kan benytte bokens kapitler som
oppslagsverk over ulike epidemiers historie, eller en kan lese den i et stort,
sultent jafs som etterlater leseren i en tilstand av økt intellektuell appetitt
og fornyet kunnskapstørst.
torsdag 19. november 2020
Paa gjengrodde sauestier.
Nils-Fredrik Nielsen mente at ekte sekstiåttere har et rikt begrunnelsesliv. Som eks- melkebonde vil jeg si at småbrukere av min generasjon ikke er så borte de heller. Eller det vil si, de fleste av dem er jo det nå, borte fra statistikken over gårdbrukere som fortsatt driver. Men mange av oss hadde et rikt begrunnelsesliv for eksistensen av et norsk landbruk overfor et storsamfunn som sleit med å forstå verdien av det vi drev med. EU-striden i 1994 ble en mobilisering av alt som kunne mønstres av argumenter og støttespillere i noe vi oppfattet som en eksistenskamp for opprettholdelse av levende bygder og en fremtid for primærnæringene. Det ble nei, og bøndene slapp EUs sjokkterapi, selv om utviklingen fortsatte ufortrødent sin skjeve gang.
Marie Aukrust har skrevet
en bok som mange ville tatt imot med åpne armer den gang, og som er et sterkt
defensorat for tapte saker. Familiejordbruk, utmarksbeite, seterdrift. Ingen skal beskylde
henne for opportunisme. «Der villgraset gror» er en offensiv debattbok om «Livsgrunnlaget,
matforsyninga og beredskap for nye tider». Men sant å si tror jeg mange bønder
vil bli litt fjern og glassaktig i blikket av alle honnørord og djerve forslag.
Aukrust skriver vakkert sin egen barndom og de mange bånd som bandt henne til
det jordbrukssamfunnet hun vokste opp i på 50- og 60-tallet. Med bred pensel er
hun også innom en rekke filosofer. Det blir mer kapitteloverskrifter enn en drøftende
presentasjon. Et slags lynkurs i den norske fjellbuddhismens idehistorie. Biologen
Aukrust skriver også om en rekke av dagens problemområder i moderne
agro-industri, samt diverse tegn på kulturelt forfall. Min største innvending
mot disse kapitler er at hun sveiper innom for mange tema, det minner om
kaffedrøset på et Skjervheim-seminar. «Da e so gale! Då vi var ungar... osb.» Som
hun selv skriver: «Boka her gjer berre plass til overfladisk handsaming av
ulike tema, men kanskje kan ei spire såast for enkelte til å finn ut mer og
engasjere seg.»
Det er litt
utilfredsstillende, fordi bildet av EUs politikk i dag, med sitt enorme dokumentasjons-
og standardkrav til dyrevelferd og matsikkerhet, er annerledes og mer
miljøvennlig enn i 94. Med forfatterens fagbakgrunn kunne hun sikkert skrevet
mer inngående kritisk og fokusert på færre aspekter ved moderne husdyrhold. Den overfladiske
oppramsingen av likt og ulikt blir til en nokså unyansert modernismekritikk som
jeg ikke helt kan stemme i på, selv etter mange års lesning av «Folkevett». En
ting er sikkert; den måten man drev husdyrhold på i Norge for 60 år siden ville
aldri passert dagens standardkrav til dyrevelferd fra Mattilsynet. Mye har blitt bedre. Men agro-industriens
bruk av antibiotika er fortsatt et ankepunkt, eller sårbarhet for sykdommer i store
monokulturer av planter eller dyr. Alt dette er kjente områder hvor norsk landbruk scorer godt i
sammenligning med resten av verden. Og spiren er forhåpentlig sådd for at
lesere vil finne ut mer og ikke bare engasjere seg.
Det jeg savner er en analyse hos forfatteren av hvorfor det blir færre bønder. Mener hun virkelig at statens tilskudd til modernisering og utbygging er den store synderen her, og at flere hadde fortsatt som bønder hvis de bare ble nødt til å fortsette uten kapital til å fornye driftsapparatet? Før jamnstillingsvedtaket i 1975 var det nesten null nyrekruttering, gjennomsnittsalderen hos bøndene steg med nesten ett år i året. Så fikk bøndene bli med på velstandsøkningen. Da investerer man i driftsutstyr, ikke silkesjal. Arbeidskraft er dyrt i Norge, og vi har lav arbeidsløshet. Det stimulerer til å ta i bruk teknisk innovasjon.
Foto: Julie Lunde Lillesæter |
Hva skjer når det gjøres tekniske kvantesprang i kapasitet og dagens bonde høster like mye på en dag som det en hel familie strevde med i ukevis, eller når en melkerobot greit kan betjene 60 kyr med lavere kostnader pr liter enn 3 familiebruk, og med bedre jurhelse som bonus? Jo da går prisen pr produsert enhet ned. Når dette skjer i et lukket norsk marked der kjøttforbruket av lyse kjøttslag går opp og melkeforbruket ned, må en bremse på produktiviteten for å ikke få priskrakk. Statlige tilskudd tilsvarer ca. hele arbeidsinntekten til et familiebruk, men hver arbeidsplass har hatt en enorm produktivitetsøkning. Samme mengde produsert av færre hender. Denne utviklingen ønsker Marie Aukrust å reversere.
Norsk landbruk har stor reservekapasitet. Av distriktspolitiske grunner subsidieres melkeproduksjon i strøk som ikke kan produsere korn. Nettopp fordi man ikke tenker lokal sjølberging ut fra lokale ressurser, men har en nasjonal arbeidsdeling som totalt sett «tar hele landet i bruk» lar vi Trøndelag og Østlandets brede bygder – som lett kunne forsynt hele landet med melk og kjøtt – produsere matkorn og forkorn til sine kolleger i mindre gjestmilde strøk. Det synes jeg er fornuftig. Men vi vi kan ikke ignorere fenomenet marked og etterspørsel heller.
Sauekjøtt har lenge blitt eksportert med tap eller oppmalt til hundefór. Det blir for en stor del produsert av folk som henter hovedinntekten utenfor gården. Det er årsaken til at de var mindre utsatt for konjunktursvingninger enn dansk agro-industri. Om 10 år vil en veldig stor andel av disse sauebøndene være pensjonister. De som i dag driver med sau eller kyr, kjører ofte langt etter rundballer som de henter hos sine tidligere yrkeskolleger. Bønder og fiskere utgjør en stadig mindre andel av dem som bor på bygda, og de genererer stadig færre arbeidsplasser. Hvis en fortsatt insisterer på at det er primærnæringene som skal sørge for at bygdene overlever, ser det virkelig mørkt ut. Så for å bruke Lenins vending; hva må gjøres?
Bokas opplisting av «beredskap
for nye tider» foreslår å skrote det avlsarbeid som har vært drevet siden 1935
på NRF-kua, og velge gamle ‘norske’ raser som melker mindre og har lavere
kjøttproduksjon. Vi må tilpasse dyreholdet til lokale ressurser som eng i omløp
og utmarksbeite. Geita kan sørge for åpne landskap igjen, noe som gjør at vi
kan ta i bruk fjellbeiter og seterdrift igjen. For å nevne noe.
Når det gjelder global
strategi for matforsyning, mener hun at modernisering av jordbruket, motivert av
ønsket om å avhjelpe sulten i verden, er forfeilet. «Det blir ikkje færre
fattige om fleire mistar høve til å dyrke maten dei treng, sjølv om satsinga i
beste fall aukar totalproduksjonen»
Nei? Men hvordan har det
seg da at i forfatterens levetid så har verdens befolkning mer enn fordoblet
seg, samtidig som antallet folk som sulter har gått drastisk ned? Hvor mange
som ble reddet fra sultedøden av den grønne revolusjonen er vanskelig å sette
tall på. India doblet hveteproduksjonen fra 1961 til 1970. Fra 1966 til 2005 økte
hvetearealene i verden med 1,6 prosent, men avlingene økte med 112%. Til tross
for et nesten doblet folketall (+ 93 prosent) var det 10 prosent mer til hver. (Dag og Tid, 16. okt.2020) Moderne
gensløyd gir robuste arter med mindre behov for bruk av sprøytemiddel. Det samme gjelder punktsprøyting av ugras utført av selvgående maskiner i åkerkulturer. For meg
er dette ganske tungtveiende argumenter for moderne landbruk, spesialisering og
arbeidsdeling. Det er nettopp i de landene der en stor del av befolkningen fortsatt driver
tradisjonelt småskala selbergings-jordbruk basert på lokale ressurser at
man fortsatt opplever sult. Det var nettopp den globale handelen med mat som sørget
for at det ble slutt på uår og sult i Norge, og som tvang kornbønder i
randsonene til å gå over til å produsere melkeprodukter for salg til byene. Dette er ikke tusenårige norske mattradisjoner, men et historisk sett moderne fenomen, bl.a. takket være u-hjelp fra sveitsere (derav uttrykket "sveiser" om en som steller kyr) som lærte oss moderne husdyrhold og meieridrift.
Det er jo ingen tvil om at det landbruk Marie Aukrust ser for seg vil være langt mer arbeidsintensivt, kreve flere dyr og større grasareal for å produsere samme mengde melk og kjøtt. Bruken av fossilt brennstoff til produksjon, lagring og transport av en fôrenhet gras er ikke nødvendigvis mindre enn en fôrenhet soya eller mais produsert i Brasil. I 1949 hadde vi 750 000 melkekyr i Norge. I 2020 er tallet 208 000. Produksjon av vinterfôr til flere dyr vil gi større CO2-avtrykk. Hvis vi skal finne norsk arbeidskraft som er villig til å gjøre dette arbeidet må deres arbeidsvederlag enten tas gjennom dramatiske prisøkninger i markedet eller en massiv økning i statlige overføringer. Dessuten må en gjenta den politikk som preget Norge for 200 år siden, med avskoging og desimering av rovviltstammene. Jeg ser ikke helt for meg at man finner en politisk plattform for slike tiltak.
Nå er det godt mulig at man
en gang i en mørk framtid opplever et sammenbrudd i global handel, og at man blir
tvunget til å overleve på de naturressursene som hvert enkelt land har. På
slike kalamiteter er vi dårlig forberedt. Den malthuske logikk som gjennom
århundrer tilpasset folketallet i tråd med naturens lokale ressurser var mangelen
på mat, i tillegg til pest og krig. Slik var tingenes orden i tusenvis av år. I
dag kan vi med Nordal Grieg si at «finnes her nød og sult skyldes det svik» -
ikke global mangel på mat. Og om 50 år er verdens befolkning trolig i sterk
tilbakegang. Imens må vi spise mindre kjøtt. Noen av grunnene til det kan du lese
om i Marie Aukrusts bok.
torsdag 12. november 2020
Så feil kan man ta.
«Så feil kan man ta. For da
jeg omsider begynte å nøste i dette, raknet en hel fortelling.»
Slik beskriver Marte
Michelet oppvåkningen fra sin filosofiske slummer. Det fantes nemlig en
konsensuspreget offisiell historie om hjemmefronten og deportasjonen av de
norske jødene. Opp mot en slik offisiell versjon av historien satte Michelet
sin egen versjon i boka «Hva visste hjemmefronten?» Dens hovedteser lar seg
stikkordsmessig sammenfatte slik:
Hjemmefronten
fikk utvetydige advarsler om jødedeportasjonene på forhånd.
Men
disse varslene ble ignorert, og arbeidet med å redde de norske jødene ble gitt
«svært lav prioritet for operativ ledelse og de andre sentrale aktørene i den
norske motstanden».
Dette
forklarer Michelet som en funksjon av utbredte jødefiendtlige forestillinger.
Hun påstår at flyktningeruter ble stengt for jødene fordi de var jøder. Og at
flere av jødene som ble reddet ble presset for penger av grenselosene. Dette
fremsettes både som en generell påstand og en spesifikk rettet mot Alf T.
Pettersen i firmaet Carl Fredriksens Transport, som hjalp 340-350 norske jøder
over til Sverige.
Hvorfor
har ikke denne versjonen av historien – som Michelet kaller å «se hendelsene
fra jødisk perspektiv» - fått større plass i fremstillingen når historikere så
langt har behandlet emnet? Det er fordi flere av de historikerne som har
beskrevet hendelsene selv hadde vært en del av hjemmefronten, og de ønsket å
fortie og skjule visse sider av en fortid som i ettertankens lys var lite
flatterende. Derfor har flere dokumenter forsvunnet, lydopptak stanset m.m.
Michelet utfordrer et lukket historikermiljø utenfra, og det at flere av dem
protesterte da hun publiserte sin bok blir i hennes fortelling bare en illustrasjon
på hvilken verkebyll hun har satt hull på.
Michelets suksess er ganske
godt tilpasset den mistankens hermeneutikk som omtrent alle som forstår seg
selv som kritiske anvender mot folk som man er uenige med: Det er en grunn til
at du sier dette. Det er nemlig ikke i din interesse at min sannhet blir kjent.
Som Michelet sier til Morgenbladet:
Hvis
man er det minste kritisk til hjemmefrontens prioriteringer «skjønner man ikke
krigen». Det er en utslitt hersketeknikk som blokkerer for å se hendelsene fra
jødisk perspektiv.
Jeg tipper at en god del av
de som leste Michelets bok med sympatisk interesse allerede i utgangspunktet
var klar over at det i mellomkrigstiden fantes utbredte negative stereotypier om
jøder. Jeg er ingen historiker men har selv lest tilstrekkelig av det som stod
på trykk i Aftenposten og Nationen i denne tiden til å vite dette. Og flere
historikere har bekreftet at det også hos aktive motstandere av det norske
okkupasjonsstyret fantes negative fordommer mot jøder.
Nestor innen norsk
okkupasjonsforskning, Magne Skodvin, sa en gang til meg at det var mange på
ytterkantene av høyresiden som på 30-tallet hadde stor sans for Mussolini og
Hitler, lov og orden, streng barneoppdragelse etc. Noen av disse løp den
autoritære linjen helt ut, mens andre syntes NS etter hvert ble en
vulgarisering av deres ideer, de slo kontra og ble anti, ja sågar medlemmer av
den illegale motstanden under okkupasjonen. «Ofte med en minimal forskjell i
det ideologiske utgangspunktet».
Men leser en Michelets bok,
som er breddfull av sitater, tar man seg til hodet. At det var så ille visste man ikke. Og peker hun på
en viktig årsakssammenheng mellom holdninger og handlinger? Hvorfor han ingen
fortalt oss dette? Boka ble en slags toårig tour de force for en uredd kritiker
av the establishment. Den fikk en stor leserskare, ble flittig debattert og endog
belønnet med Kritikerprisen, hvor det i begrunnelsen for nominasjonen heter:
Marte
Michelets bok har som få andre skapt debatt ved grundig kildearbeid og kritisk
drøfting.
Det er jo bra å skape
debatt. Revisjonisme, forstått som å gjøre etablerte sannheter til gjenstand
for kritisk granskning, er jo en dyd innen historiefaget. Men hva skjer hvis
man gjør det samme med Michelets historieframstilling? Hva skjer hvis man
foretar grundig kildearbeid og kritisk drøfting av hennes teser og personportretter
– slik de tre historikerne gjør i den foreliggende boka – hva blir tilbake? For
å bruke hennes egne vendinger: «Så feil kan man ta. For da jeg omsider begynte
å nøste i dette, raknet en hel fortelling.»
Den sentrale påstanden om
at tre tyskere ga tidlige, konkrete varsel om arrestasjonen av flere hundre
norskjødiske menn 26. oktober 1942 blir grundig belyst ut fra kildene - og
tilbakevist. Det utgjør hovedpremisset i hennes narrativ, og det kan ikke sies å
finne støtte i kildene. Min oppfordring er å la forfatternes drøfting av
kildene inngå i et kompendium til bruk for undervisning av studenter i
kildekritikk. Den er forbilledlig i sin grundige avveining.
Høres dette kjedelig ut?
Wait for it, som det heter i dagens kakofoni av stemmer i media som vil holde
din oppmerksomhet i noen sekunder til. Michelet gjorde mer enn å fremme en
generell påstand om holdninger som influerte hjemmefrontens valg og
prioriteringer. For å sannsynliggjøre sin tese, leverte hun en rekke
mini-portretter av sentrale figurer i motstandskampen mot nazistene. I hennes
bok framstår den ene etter den andre som i beste fall likegyldige overfor sine
jødiske landsmenns skjebne. Og noen av dem som etter krigen ble hedret som helter av de få
gjenværende i det norske jødiske miljøet opptrer i Michelets bok som kyniske menneskesmuglere
som presset penger av folk i en desperat situasjon.
For å gjøre mitt
utgangspunkt tydelig: Krig får fram det beste og verste i folk. Motivasjonen
for motstandskamp mot nazismen var veldig ulik. Brødre kunne havne på hver sin
side av frontene, «ofte med en minimal forskjell i det ideologiske
utgangspunktet», for å bruke Skodvins formulering. Men det er et men her: Skal
man gå fra det generelle og over til en drøfting av konkrete menneskers holdninger
og delaktighet i den største forbrytelsen som er blitt gjort på norsk jord i
moderne tid, så skal en være fordømt presis og edruelig i omgang med kildene.
Hvordan står Marte Michelets fremstilling seg i møte med en gjennomgang av de kildene hun refererer til? Den foreliggende bok dokumenterer ikke bare manglende kjennskap til lett tilgjengelige dokumenter hun påstår har blitt stukket vekk. Eller lydbåndopptak som hun påstår er blitt stanset midt i intervjuet, men som ikke er det. Den dokumenterer ikke bare feil tidsangivelse for hendelser hvis rekkefølge er avgjørende for å støtte hennes teser. Det er verre enn som så. I gjennomgangen av hennes karakterdrap av ulike personer, der Michelets sammenfatninger er belagt med en rekke sitater, dokumenterer de tre historikerne gang på gang en fullstendig villedende sitatbruk, der utsagn i neste linje som sier det stikk motsatte av det meningsinnhold Michelet sammenfatter bare har blitt utelatt. Man minnes Thomas Manns ord om at i noens munn kan også brokker av sannhet bli til løgn og gjøres til et middel for å bedra, og at man ikke kan lyve mer motbydelig enn med sannheten.[1]
Det er altså ikke bare snakk om ulike tolkninger av et empirisk grunnlag. Det står
en hver fritt. Men det Michelet gjør er å innby leseren til å felle moralske
dommer over enkeltpersoner, basert på misvisende utdrag av hva de sa og stod
for.[se eksempel nedenfor] Hun gjør det mot folk som ikke kan forsvare seg. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor.
Nå er det jo ikke korrekt
at Michelet er den første til å tematisere problematiske trekk ved holdninger
overfor den jødiske-norske minoriteten i Norge, at hun har åpnet en dør som har vært holdt lukket. Det har kommet en rekke arbeider
fra faghistorikere i de siste tiårene som har kartlagt disse sidene. Men også
fra miljø utenfor faghistorikernes krets har det kommet viktige innspill. «Det
hendte også her» og «Oss selv nærmest» fra henholdsvis Jahn Otto og Per Ole
Johansen fikk mange lesere og vakte debatt.
Michelets prosjekt med å dokumentere og popularisere denne siden av historien for et bredt publikum har min sympati og velvilje. Hun skriver en medrivende og lett tilgjengelig prosa. Og hun har spadd fram mye interessant stoff til en ny generasjon med idealister som i likhet med denne leser mener at fortiden kan romme erfaringer som har overføringsverdi til dagen i dag. For den aktivistiske ildsjel er Michelets prosa oppildnende og flere av hennes formuleringer er riktig så juicy og velegnet til verbale gateslagsmål. Men er det et rimelig og balansert bilde hun tegner av situasjonen under de kaotiske ukene før og etter deportasjonen av de norske jødene? Er de dommer og vurderinger hun feller over navngitte mennesker rimelig ut fra tilgjengelige fakta, og gjengir hun disse etterrettelig? I think not.
Den foreliggende gjennomgangen av Michelets fremstilling gjør det vanskelig å
konkludere annerledes. Og den gir samtidig et annet og mer komplekst bilde av situasjonen
som den militære og sivile motstanden opererte innenfor. En situasjon full av uvisshet
og etiske dilemma. Noen ganger er det den intellektuelles plikt å nettopp komplisere.
Der «de grusomme forenklere» ønsker å peke ut helter og skurker og entydige svar, så kan den intellektuelle forsøke å gjengi virkeligheten så komplisert og
motsetningsfull som den faktisk er. Det er å være kritisk i min bok.
[En bok av året som drøfter flere av Michelets teser er antologien «Historie og moral - nazismen, jødene og hjemmefronten» av Øystein Sørensen og Kjetil Braut Simonsen (RED.) - den kan du lese om her ]
Et eksempel på omgangen med kildene:
[1] In gewissem Munde ,
wird nämlich auch die Wahrheit zur Lüge , zu einem Mittel des
Betruges, – und widerwärtiger kann man freilich
nicht lügen als mit der Wahrheit. T.Mann, Politische Schriften und Reden, Band 3,
s.246