Tahar ben Jelloun: Hva er rasisme ?
Cappelen 1998
Målgruppen for denne boka er barn mellom 8 og 14 år, samt alle foreldre
som ønsker å gi barna en slags motgift mot den rasismen som brer seg i mange
ungdomsmiljøer. Forfatteren har omarbeidet teksten mange ganger, dvs. brukt sin
datter og hennes venninner som konsulenter for å gjøre teksten begripelig. Det
er den trolig - min tolvårige datter oppfattet den som noe banal. Boka er i
alle fall spekket av "sunne oppfatninger" – dvs. en moderne utgave av
den gamle humanistiske impuls om at alle mennesker er i slekt, på tross av alle
forskjeller.
Den er også fri for hovmod mot europeere, - rasisme finnes over
alt. Du kan lese høyt for barna – det kan kanskje oppstå viktige samtaler i
løpet av de snaut 60 sidene. Og noen av de historiske eksemplene er muligens
nytt stoff for enkelte foreldre. Du kan altså trygt kjøpe boka, avslutte
lesningen her og ignorere følgende pirk:
Forfatteren frykter for at vi slutter fred med rasismen, - "rasisme
er vanlig, men ikke normalt" , skriver han. Derfra er det lett å dra
følgende (kort)slutning: "Sånne folk er ikke helt normale". Videre
heter det:
"Rasismen finnes overalt hvor det lever mennesker. (..) Den er som
en sykdom. Det er like godt å være
oppmerksom på den og lære seg å avvise den. (..) man må innprente barn sunne
oppfatninger, så det ikke lar seg rive med av følelsene. Man kan jo også
innprente det feilaktige og usunne oppfatninger. Det avhenger av foreldrenes
utdannelse og innstilling."
Til tross for at målgruppen ikke kan svelge all verdens
problematiseringer, så er det noe med underteksten her som er lite spiselig.
Kanskje er barn som får boka fra "opplyste", velutdannede foreldre
mer utsatt for sosialt snobberi enn en ortodoks rasisme?
Som forfatteren, tror jeg at rasisme ofte handler om angst,
kompenserende selvforakt og en frustrasjon over å være utviklingens tapere. Massearbeidsløshet
er et viktig felt i forståelsen av rasismens mekanismer, tap av aktelse likeså.
Da blir det utilstrekkelig å møte det med en "tidløs", avpolitisert
humanisme som reduserer alt til et spørsmål om rett sinnelag.
Et stykke på vei kan kanskje opplysning og kunnskap overstyre mer
instinkt-pregede reaksjoner overfor det fremmede. Men er det en undertone
"risikogruppene" for rasisme straks merker seg, så er det uforstående
forakt fra en velberget middelklasse. Da hører de ikke etter.
Å fremstille andres oppfatninger som en sykdom som vi skal helbrede dem
fra – det er et ekstremt upedagogisk. Høy utdannelse var forresten intet hinder
for rasisme i mellomkrigstiden. Og kanskje er evnen til intuitiv
identifikasjon med den fremmede vel så viktig som fornuftens korreksjon av
gale følelser. For de som våget livet for å redde jøder under krigen, så var
denne evnen til identifikasjon den viktigste handlingsimpuls, ikke kunnskap om
det vitenskapelig tvilsomme ved raselæren. Og ser en på intelligentsiaens rolle
under nazismen, (ser en på deres stilling til redsels-regimer overhodet) – så
gir det lite næring til en naiv optimisme mht. "foreldrenes utdannelse og
innstilling".
For-dommer om etniske grupper – så vel som resten av våre omgivelser –
er uomgjengelig, det er språkets og tankens kategorisering av tingenes
alminnelige form. Spørsmålet er om vi evner å skille mellom det alminnelige,
det spesielle og det individuelle. Jeg mener at den rådende kultur i land med
muslimsk prestestyre er dårligere enn den for tiden herskende i vårt land. Jeg
mener at den rådende, allmenne kultur i Tyskland anno 1942, var langt dårligere enn
den som i dag må sies å være fremherskende. Ingen av disse synspunkt impliserer
med noen nødvendighet forakt for de personer en måtte møte fra angjeldende
land, selv om faren er der. Det er et forsøk på en generaliserende
sammenfatning, på å danne seg begreper om verden. Ingen av oss går
forutsetningsløst i møte med det fremmede. Det er "vond tro" hvis
antirasister tror de er fordomsfrie, og rasistene vet det.
Er anmelderen plutselig blitt rasist nå, bare for å være innviklet og
intellektuell? Kanskje er det heller
snakk om å slåss mot utålelige forenklinger, selv når de er tiltenkt 10-årige
lesere. Ikke alle kulturer er like bra, og nå snakker jeg ikke om matvaner
eller religiøse høytider, men om de verdihierarki som blir formidlet. Enkelte
kulturer – eller etnies – er f.eks. rasistiske eller
kvinnediskriminerende. Men alle mennesker, uansett bakgrunn, har krav på å bli
behandlet individuelt, å bli tilkjent personlig identitet og ansvar. Og hvis
det er rasistisk å mene at enkelte kulturer er bedre enn andre, slik
forfatteren faktisk hevder, så blir det vanskelig å bekjempe en kulturelt
overført rasisme. Her er det faktisk forfatteren som ikke makter å skille
mellom individ og etnisk bakgrunn.
Såpass innviklet er, etter min mening, det flerkulturelle Europas
virkelighet, og jeg tror barna tåler å ta den inn over seg.
Ivar Bakke