Hva tenker en eks-bonde som bare ferierer midt i slåttonna, midt i bondelandet Tyskland? På en bred gangvei kommer det brummende en traktor mot meg av akkurat det slaget jeg selv en gang hadde. Jeg tenker ikke på stort, men man burde naturligvis skamme seg, sånn for sikkerhets skyld. Det er det første og viktigste bud for en lutheransk ateist av min bakgrunn. Tenk å kunne bare gå sånn og fin-trø uten et ærende, uten noe som haster, bare spasere omkring og med opphøyd klasseløs inderlighet betrakte hvordan andre må bære dagens byrde og hete. Det er en varm dag, og traktoren er nok uten klimaanlegg. Kroppen min husker plutselig presist hvordan det kjentes, kloa i nakken som klemmer hardere til utover dagen, støvet som kleber seg til svetten på pannen, støyen, den mentale og fysiske anstrengelsen for at alt det praktiske skal gli, omtanken og den dårlige samvittigheten ...it’s coming back all too clearly.
Men jeg er altså i Tyskland nå, og det står neppe skrevet i pannen på meg at
jeg har en fortid som norsk bonde, så for mannen på traktoren ser jeg vel ut
som enda ein vornehmer Müßiggänger [a gentleman of leisure aka bortskjemt pappagutt] som han må
slakke opp for. Enda vanskeligere er det når han skal passere den delen av dagens moderne adel fortsatt befinner seg høyt til
hest, og hvor rytteren kanskje irriterer seg over dessa bønna som skremmer hesten med en bråkete, vulgær traktor midt
i ridetiden, og med barn til stede.
Traktoren koster sikkert tre ganger det den følsomme og
intelligente hesten gjorde. Men penger har ’em, dessa bønna, die kriegen den Ars mit Geld vollgestopft vom Vati Staat [„De får ræva stappet full med
penger av pappa stat“], som det så bramfritt
heter på hos noen av mine tyske informanter som gjerne vil gi luft for sin
engasjerte uvitenhet.
Men jeg tilhører altså the leisure class nå, de som har
tid og anledning til å gå og drive eller herumstehen
mens andre har det travelt med sitt arbeide. Det var en gang en dødelig
synd i den kulturen jeg vokste ut av. «The Devil
finds work for idle hands
to do» mente
bl.a. kalvinistene,
så det gjaldt å holde hendene sysselsatt med arbeid.
Kalvinistene var til dels etterspurt i enkelte områder, fordi man erfarte at de
førte et ryddigere liv, drakk mindre og produserte mer som fyrsten kunne
skattlegge.
Møye og arbeid var deres liv. Gud har gitt dere ro. |
Men
jeg begynner så smått å gi faen i både den protestantiske etikk og kapitalismens ånd.
Det finnes mangt slags aktverdig
ærlig håndens og åndens arbeid, og bonden jeg møter jobber sikkert
langt hardere enn meg. Det er det mange som gjør, i mange slags yrker. Jeg
vet jeg er privilegert. Men jeg
ser ingen grunn til å gjøre maur eller workaholics til noe moralsk
forbilde
heller,
enten de jobber foran en pc eller bak et ratt. Jeg synes
for eksempel at det
er fornuftig at vi i Norge har omsatt så mye av vår økte velstand i
form av mer
tid for unyttige og morsomme livsnødvendigheter. Meningen
med livet kan da ikke sies å være oppnådd i det øyeblikk man stuper over målstreken og blir den rikeste mann på kirkegården.
De mest fordervede av oss har i alle fall en plan om å oppleve noen flyktige gleder i
denne verden hvor møll og rust tærer før det kommer så langt.
Forhåpentligvis passer mannen i traktoren sitt
arbeid fordi han ønsker å være der han er og trives med det, slik jeg en gang gjorde det. Og jeg skal bare
spare ham for tirader om hvor heldig han er som kan bo på slikt
et deilig sted med masse natur og uten det stresset vi har i byen. Eller at
livet på landet er så mye nærmere det opprinnelige og ekte, og at jeg
egentlig alltid har tenkt at det må da være mye bedre for barn og eldre og
handicappede homofile hvaler å vokse opp... Er det mulig å si noe om livet på
landet som ikke er marinert i latterlige klisjeer og urban sentimentalitet? Jeg
tror ikke det, selv ikke for eks-bønder, så jeg gir opp og vandrer taust mellom
endeløse åkrer og vakre alleer.
Det er udelt vakkert her, nå som jeg kan nyte
langsomheten, ettertenksomheten, fraværet av det formålsrasjonelle diktatet
som gjorde meg til slave av disse alt for mange ting jeg ville og trodde jeg måtte. Alt det
som stjal våre år og lot meningen og gleden og fargene langsomt forvitre som
et gammelt gulnet fotografi som var blitt liggende ubeskyttet i litt for
mange soldager, slik at det vakre motivet langsomt ble usynlig.
Old and toned. Jeg forsøker bare å stable noen ord mellom meg og noen velkjente
lukter og lyder i et fremmed land. De veltet en hel stabel av minner med
skarpe kanter over meg.
You who are so good
with words
And at keeping things vague
Because I need some of that vagueness now
It's all come back too clearly
Yes I loved you dearly
And if you're offering me diamonds and rust
I've already paid.
Joan Baez
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !
And at keeping things vague
Because I need some of that vagueness now
It's all come back too clearly
Yes I loved you dearly
And if you're offering me diamonds and rust
I've already paid.
Joan Baez
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !