Kjære amatør,
du som leser bøker om historie av ren interesse, dette er trolig en bok som gir
deg større perspektiv på det du allerede kan og kanskje forandrer måten du tar
til deg ny kunnskap på. Du lærer neppe noe nytt om ditt spesialfelt, men du
lærer noe om historiefagets egen historie, hva man har lett etter når man har
sett inn i fortiden, hvilken funksjon historieskriving har hatt. Den historiserer
historikerens arbeid, viser fram at alle tiders blikk på fortiden rettes
gjennom samtidens optikk. Også vår generasjons perspektiv er i kontinuerlig
forandring, as time goes by.
Historikeren Hans Fredrik Dahl hadde nestoren i
norsk okkupasjonshistorie, Magne Skodvin, som mentor. Ved en anledning spurte
den unge Dahl «hva historiens dom ville bli» om et bestemt tema. Magne
Skodvin, som gjerne blir plassert i en strengt empirisk tradisjon, svarte noe
sånt som at det var ikke lett å si noe sikkert om. Det eneste sikre en kunne si var at den
ville bli annerledes enn vår egen. Det er jo ganske nedslående på fagets vegne?
Nei, men det maner til edruelighet og selvrefleksjon.
Mange
blir irriterte over en slik relativisering av egen kunnskap. Her har man
gjennom år lest seg opp og så smått ervervet seg ganske omfattende kunnskap om
et emne. Faktaene er jo der, kildene er kanskje gode og mange (avhengig av
hvilken periode det er snakk om). En har kartlagt et landskap som en begynner å
føle seg fortrolig med og hjemmekjent i. Og så risikerer en å måtte forkaste
sin versjon?
Det er også mange historikere som også har sprengt blodkar på
fagets vegne i møte med «den språklige vendingen», tanken om at historie ikke
best forstås som en fast, urørlig størrelse vi avdekker konturene av, men som
noe vi konstruerer gjennom våre fortellinger, de litterære konvensjoner vi
etterfølger, den ramme av mening og sammenheng vi forutsetter at leseren er
innforstått med. Og disse er vår egen tids forståelsesformer. I en viss
forstand er all historie samtidshistorie.
«Dette
er et dilemma vi må leve med: Historieskriving er alltid tekst, en tekst som
gjør utvalg, anlegger et perspektiv, antar en form.»
Ja men
hallo – er alt bare subjektive versjoner av fortiden, er det ikke noe vi kan
vite sikkert her, snakker vi ikke om et universitetsfag, en vitenskap? Erling
Sandmo er pragmatisk og snakker med innestemme. Det finnes mangt som faget kan
fastslå med rimelig sikkerhet, det finnes hypoteser som kan styrkes eller
forkastes i møte med konkret empiri, det finnes stadig flere fagfelt en kan
trekke veksler på for å øke ens «body of knowledge».
Emmanuel Le Roy Ladurie |
Sandmo trekker fram EmmanuelLe Roy Ladurie og hans mentalitetshistorie, altså den forståelseshorisont
en bestemt periode tenkte innenfor, hva som tilhørte tidens repertoar av tanker
og forestillinger, og hva som var «unvorstellbar». Dette har vært en viktig
impuls for å forklare og forstå fortidens aktører bedre og bremset vår iboende
tendens til å begå anakronismer, bedømme fortidens mennesker ut fra våre egne
forutsetninger og verdinormer. Mentalitetshistorien befatter seg – til
forskjell fra idehistoriens filosofer – med vanlige folks common sense Men idehistorikeren Quentin Skinner har også
poengtert viktigheten av å ta med denne kunnskapen for bedre å kunne forstå
filosofene. Hvilke av samtidens forestillinger var det de opponerte mot,
hvilken dagsorden var det de deltok i.
Men Le
Roy Laduries innsikter i en hermeneutisk tilnærming til fortidens
forestillinger åpnet for et par ettertanker på fagets vegne. Er det slik at ikke
bare bønder i Pyrineene på 1300-tallet var situerte med sin tids
forestillinger, men at dette tilhører de ufravikelige menneskelige grunnvilkår som selv
historikere er belemret med?
Erling Sandmo |
«Hvis vi
tar trolldomstroen inn over oss, blir vi konfrontert med at sannhet er et
sosialt og historisk fenomen – også våre egne sannheter. Vi kan vanskelig heve
oss over våre egne vissheter og verdensbilder, og vi kan ikke forutse når og
hvordan de vil endre seg, men vi må gå ut fra at de kommer til å gjøre det. Det
har de alltid gjort. En av innsiktene historiestudiet kan gi oss, er i tillegg
til at spørsmål om hva som er sant, er tett knyttet til historiske
maktstrukturer.[..] Jo mer vi fordyper oss i fortidens verdensbilder, deste mer
usikre vil vi bli på våre egne – og dermed også på vår egen tro på at vi kan si
noe definitivt sant om historie.»
Dette
begynner så smått å bli common sense, de tanker som ganske motstandsløst glir
inn i hodene og etterplapres av slike halvstuderte røvere som meg. Nå har
pendelen svingt, og etter at man har innsett det perspektivistiske ved enhver
fremstilling, og at sannheten ofte er «de herskendes tanker», har lemenvandringene
innen akademia har gått i retning av at man er kritisk til maktens «store vi»,
og snakker på vegne av vanvittig mange forfulgte og neglisjerte minoriteter.
Som Tony
Judt har påpekt har denne vendingen hatt sine
uheldige sider (noen av dem er Sandmo også inne på). Judt mente at før man
kunne be elever og lesere være kritiske, måtte de vite litt mer om hva de
skulle være kritiske til. Altså nødvendigheten av å «get the facts straight»,
tilegne seg en nødvendig kunnskap om perioden slik at man kunne innordne det
subjektive i en større, allmenn fortelling. Å være maktkritisk er ikke å hengi
seg til subjektivisme ettersom allikevel ingen av oss vil finne den hele og
fulle sannhet. Det uoppnåelige ved et objektivt ståsted fritar oss ikke fra
å forsøke å beskrive hendelser på en
måte som er mest mulig i samsvar med allment observerbare fakta og å levere
fortolkninger av aktørenes motiver som virker rimelige og plausible. Det
er et av Tony Judts poeng, og slik jeg leser Sandmo, er det ikke så mye finere
å få det. Den unge lærling som oppsøker den
lærde for å få entydige og autorative svar vil ofte bli skuffet. Som økonomen
Schumpeter skrev i 1932:
«...the general reader will have to make
up his mind, whether he wants simple answers to his questions or useful ones -
in this as in other economic matters he cannot have both.»
Jeg
tror det forholder seg på samme vis med historiefaget. OG VI LEVER I 2015 !!
Enn så lenge.
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !