Er dette enda en bok som skal utruste oss med det endelige bevis
på at FrP egentlig er en gjeng skap-fascister? Er dette en slags bygdebok for Norge,
en oppdatert protokoll over the usual suspects av fremmedhatere, like uunnværlig
for den lokale enheten i PK-moralpolitiet som den er uleselig for alle
andre?
Nja, jeg kan jo strengt tatt bare svare for meg selv. Men
jeg tror forfatterens avdempede og reflekterte toneleie kan kommunisere godt
med store deler av det politiske spekteret. Stikkord her er presisjon og
nyanser. Det er naturligvis langt vanskeligere å kartlegge dagens gråsoner
mellom kritikk og paranoia enn å skrive om 30-tallets «antijødiske aksenter», som man i dag skjønner ikke var så ufarlige, selv om de ikke egentlig var nazistiske.
Men det er i denne gråsonen det blir interessant, og det er her kampen står i dag.
Da gjelder det ikke om å finne «ordet som stempler djevlene», men å finne ord
som bærer over frontlinjene, som maner til besinnelse og anstendighet – det motsatte
av alarmisme.
«Høyreradikale vinner
ikke bare frem på konspiratorisk tøv, de tiltrekker seg velgere ved å tilby dem
svar på høyst reelle problemer, problemer alle partier burde være interessert i
å gripe fatt i. Det kan handle om ghettoisering, og derav følgende
kriminalitet, sosial elendighet og gode vekstvilkår for politisk ekstremisme.
Det kan handle om opplevd utrygghet, om overfallsvoldtekter, om seksuell
trakassering, om undertrykkende praksis som er kulturelt eller religiøst
fundert, og knyttet til «fremmede» som forblir definert som det, uavhengig av
hvor de er født. Det kan handle om europeiske ungdommer som blir tiltrukket av
radikal islamisme. I realiteten tilbyr selvsagt høyreradikalerne sjelden
løsninger, de står for en ekskluderende nasjonalisme som dyrker frem
utenforskapet og gjør problemene verre.»
Raske samfunnsforandringer oppleves subjektivt som utrygge.
De fleste av oss har en liten Ludvik i seg. Og så er det jo vitterlig noen
forandringer som slår ut til det verre for enkelte, mens andre vinner på dem. De
ideologiske rottefangere kan dette på fingrene. Hvis du kan preke forståelse og
støtte for mine opplevde problemer og samtidig peke ut årsaken, det som er selve
problemet – innvandringen – så er det mange som låner øre. Ja de er ikke
rasister, altså. Men...
I møtet med
morgendagen trengs det politikere som har mot til å snakke om vanskelige
spørsmål, men også mot til å konfrontere menneskefiendtlig tankegods av ulike
typer. Dersom denne boken er til hjelp for noen av dem, er jeg takknemlig.
Jeg tror den kan være det. Fordi den beskriver gråsonen
mellom innvandrerskepsis og en alarmisme som snakker i borgerkrigsmetaforer - og uten
at forfatteren går i samme fella selv og aner en fascist bak hver busk. Øyvind
Strømmens spesielle kvalifikasjon for sitt tema er en solid akademisk kunnskap
om mellomkrigstidens høyreradikale strømninger. Det er det mange som kan mye
om. Men i tillegg er han en av de få som er fortrolig med en for de fleste
lukket verden, det internasjonale nettverket av ekstreme miljøer av «anti-jihadister», de hellige tastatur-riddere
som skal befri Europa fra en pågående okkupasjon av farlige muslimer som er
kommet for å gjøre Europa til et Eurabia.
Et annet er forestillingen om et «kulturelt
selvmord» grunnet en blanding av hvitt selvhat og utilgivelig naivitet. Og man
tar avstand fra nynazisters vold, naturligvis, men forklarer det som en
naturnødvendig følge av innvandringen. Så problemet er innvandring, og
løsningen for å hindre rasisme og vold er å stenge grensene.
«Jo men dette har vi jo på et vis lest før?» tenker mange av
oss. Etter Utøya-massakren uttalte
Erna Solberg at
«Måten ekstreme, antiislamske grupper omtaler muslimer på i
dag, ligner måten ekstreme antisemittiske grupper omtalte jøder i tiårene som
førte opp til andre verdenskrig»
Bl.a. Mona Levin reagerte negativ på det, og
pekte på nazistenes raselover o.a. former for statlig diskriminering som bevis på at hun
tok feil. Men Solberg snakket om retorikken og om tiårene, altså inklusive tiden før
Hitler kom til makten.Som Strømmen skriver:
«Iblant kan man finne
kommentarer som er nesten prikk like, ord for ord, men der ordet «jøder» er
erstattet med «muslimer». Også bildebruk og symbolikk kan i noen tilfeller være
til forveksling lik. Den østerrikske antropologen Matti Bunzl, som selv har
jødiske røtter, mener at det han kaller den «tradisjonelle moderne
antisemittismen» langt på vei har utspilt sin historiske rolle. Det betyr ikke
at den politiske antisemittismen som sådan er borte; istedenfor har det kommet
en ny antisemittisme, som i betydelig grad er koblet til den politiske
situasjonen i Midtøsten. [...]Dersom betydelige partier som representerer
betydelige deler av befolkningen åpent mobiliserer på grunnlag av
anti-muslimske, islamofobiske oppfatninger, og ikke har noe å si om jøder, må
jeg si at islamofobi er et mer presserende spørsmål enn antisemittisme.» -
i følge den siterte Matti Bunzl. Poenget er ikke å sette to former for rasisme opp mot hverandre, men å gjenkjenne visse tankefigurer.
Strømmen vitnet i Breivik-saken. Der sa han at «Det er folk der ute som støtter Breivik. Det er ikke snakk om mange, men få. Det er flere som uttrykker sympati rundt bomben i regjeringskvartalet enn om Utøya.» Aftenpostens Knut Olav Åmås bekrefter at avisen daglig mottar slike sympatierklæringer overfor Breiviks ideer. Debatten i etterkant av massakren viste at handlingene av de fleste blir oppfattet som gal manns verk. Men også at forestillingene har sine sympatisører.
Apropos det. For dem av oss som ikke kan la være å tenke i analogier; her er et sitat fra den tysk-jødiske historikeren Fritz Stern, som kom seg unna det Tyskland som hatet ham og reiste tilbake igjen til det Tyskland han elsket, etter krigen.
«Min far ble en gang vitne til et bisart forspill
til det som skulle komme: I en forelesningssal i Breslauer Medisinske Fakultet
ble en psykotisk pasient fremstilt som plutselig brøt ut i en hat-tirade som
var spekket med utfall mot jøder og andre forbrytere – og de forsamlede
studentene og noen av legene brøt ut i applaus.» («Fünf Deutschland und ein
Leben» s.99)
Mye av den frådende rasismen vi i dag trygt kan beskrive som for oss fremmed, syk og abnorm, kan en kanskje også beskrive som et smittsomt virus vi er nødt til å granske for å kunne vaksinere oss imot. Den kan ligge latent, mutere og bryte ut i nye epidemier.
Etter å ha lest gjennom Strømmens bok ble jeg sittende og
granske litteraturlisten bakerst i den. Det er jo en form for galskap, tenkte
jeg. Hvor mange år av sitt unge liv har Øyvind Strømmen tilbragt med å fordype
seg i de kranke, paranoide forestillingene til nokså mistrøstige personer with minds that hate? Dette er en
prestasjon jeg beundrer, slik jeg beundrer sykepleiere som arbeider på
akuttmottak. Hvordan holder dere ut?