La oss se om jeg ikke kan skrive litt liv inn i dette
bildet. Dette er altså min bestemor, Gudrun Andorsen. Hun ble født
i 1896 på gården Stegen på Engeløy i Steigen. Hun var nest yngst av 9 søsken. På
den tid dette bildet ble tatt hadde flere av søsknene emigrert til USA. Her
poserer hun som ung husfrue i sitt nye hjem ved siden av et bilde hun selv har
brodert. Det hang lenge i hennes kjøkken, og det var på mange måter henne. «La
fliden råde i dit hjem, så kommer du i verden frem», lyder de formanende ord,
illustrert med en flittig husmor som gjør håndarbeid. Dette stykket brodert tøy virker
antikvert, ikke bare på grunn av sin høye alder, men også på grunn av den
livsverden det sprang ut fra og de idealer det representerer. Bestemor
Gudrun var for meg inkarnasjonen av alt dette.
Det ble noe å bryne seg på for en oppkjeftig gutt i
framslengsalderen som hadde hodet fullt av 70-tallets ideer. Jeg pleide å sitere
ordtaket med all den sarkastiske indignasjon som bare en tenåring kan mønstre. «La
fliden råde i ditt hjem» - men livet var da
ikke bare arbeid og strev! «..så kommer
du i verden frem» - for en overfladisk streber-filosofi!! I dag, mange år
senere, har jeg lært litt historie. Jeg kan koble denne historiekunnskapen sammen med de
biografiske data og individuelle særtrekk som var min bestemor. Jeg ser henne i
et litt annet lys. Og dette broderte tøystykket framstår som litt mindre
latterlig. Fortiden er heller ikke lenger hva den var, as
time goes by.
Gudrun var et arbeidsjern så lenge hun levde. «E e så
dødelig redd for å slepp opp for arbeid», sa hun som pensjonist. Da hadde synet
blitt så dårlig at hun ikke lenger kunne drive med håndarbeid. Og på vinteren
kunne det bli vanskelig å finne utearbeid når den siste vedkubben var ferdig
kløvd. Hvorfor inntok arbeidet en slik sentral plass for henne i nær sagt alle
sammenhenger, også som moralsk kompass? Hun vokste opp i en tid hvor det ikke
alltids ble ei råd. Den strenghet og det alvor som mange av min generasjon
gjorde narr av hadde nok rot i virkeligheten, men det var en ganske annen
virkelighet enn den vi kjente. La oss gå mer enn hundre år tilbake i tid, til
1912.
Gudruns far var en av disse dyktige foregangsmenn som
opparbeidet seg en posisjon i bygda (medlidenhet får man gratis, mens
misunnelse må man som kjent opparbeide seg). Han var bonde på Stegen og en
dyktig men krevende høvedsmann for sitt båtlag. Gudruns eldre brødre som
utvandret til USA skal senere ha fortalt ett og annet om det. Men nå var det
blitt bare pusk med arbeidskraumen Adolf Johan Schrøder, han har sunket inn i
religiøse grublerier og taus fortvilelse. Han hadde blitt stevnet inn som vitne
i en gjerdetvist og plaget seg etterpå med tanken på om hvorvidt han hadde
husket riktig og svart rett for seg i retten. I brevet til Korinterne stod
det jo skrevet om dem som gjør urett og lar andre lide tap i retten, og Paulus
sier at de som gjør uret ikke skal arve guds rike. Var han en av dem som skulle
dømmes til evig pine? Noe av det siste Gudrun husker fra sin far er at han gir
henne ros for at hun hadde svart godt for seg under eksaminasjonen da hun ‘stod
for presten’ på konfirmasjonsdagen. Ikke mange dager etter ror faren alene ut.
Noen naboer finner en båt på rek i det fine været. Et par støvler står sirlig
plassert på tiljen. Men båten er tom, og faren kommer aldri mer hjem. Så Gudrun
må, som så mange 16åringer i denne tiden, forte seg å bli voksen.
På denne tiden er det ikke noe som heter å «møte veggen»
eller å «ta ut sykemelding». Syv år tidligere hadde familien mistet Gudruns
eldre bror, Eivind, 24 år gammel. En må
få de daglige gjøremål unna, være sterk og tapper. Gudrun går inn i farens sted
der hun kan, hun ror til og med sommerfiske sammen med et båtlag. Det var
sikkert tøft nok, men neppe det verste som kunne hende ei senesterk jente med
ungdommelig pågangsmot. Verre var sorgen over tapet av en far hun var så glad
i. Og skammen. Selvmord, det var et ord man ikke sa høyt. Først i 1897 ble
forbudet mot jordpåkastelse av selvmordere opphevet, og 1902 var det omsider
blitt lovlig å holde likpreken over en selvmorder i vårt kristelige fedreland.
Gudruns far fant de aldri, men skammen visste man å skylle over de etterlatte.
Det ble mumlet om at moren skulle ha spøkt og ledd litt for tidlig etter tapet
av mannen. Slikt passet seg ikke. Noen fant på oppnavnet «den glade enke». – «Mange
ganger kunne det være godt å ha arbeidet å gå til i den tiden», fortalte Gudrun
oss, den ene gangen vi fikk henne til å snakke om dette.
Et sted fullt av gode minner. |
Etter hvert tok broren Arne over drifta, og Gudrun ble gift med en fiskerbonde, som så mange andre, og han hadde egen båt. Sofus het han, og han var snill. Så de var slett ikke så verst stilt på et småbruk som lå like ved den gården hun hadde vokst opp på. Gudrun fikk to barn, og ikke ni, som sin mor. Og ingen av ungene måtte reise til Amerika for å finne utkomme, ingen døde i ung alder, det gikk dem vel og de fikk leve lenge i landet.
Kvinner i Gudruns posisjon
var ennå ikke blitt gjenstand for høylydt bekymring fra samfunnsforskere og økonomer. Jeg tror ikke de følte seg så ringeaktet. Og det å være en
dugelig husmor på et gårdsbruk i mellomkrigstiden impliserte en noe annen
stillingsinstruks enn å være forsørget kone med tellekanter og støv på hjernen
i en OBOS-leilighet på 60-tallet. Med all mulig rett
(men med en unødvendig mengde sosial forakt) gjorde man opprør mot et slikt kvinneideal 70-tallet.
Gudrun etablerte seg som voksen før strømmen kom til bygda vår, det var mens en god del av klærne ble sydd hjemme, hvor det ble slaktet, saltet, sanket og syltet. Det var ingen ende på alle de ferdigheter og kunnskaper som var etterspurt i dette mangesysleriet. For den som ville, var det ingen mangel på matnyttig kunnskap en kunne erverve seg, innsats en kunne se resultater av, utfordringer en kunne vokse på. Jeg har ikke inntrykk av at Gudrun så på seg selv som noe offer. Og om hun ikke selv ville valgt de ordene, tror jeg hun kunne sies å være en velrespektert yrkeskvinne som trivdes med sitt arbeid.
Gudrun etablerte seg som voksen før strømmen kom til bygda vår, det var mens en god del av klærne ble sydd hjemme, hvor det ble slaktet, saltet, sanket og syltet. Det var ingen ende på alle de ferdigheter og kunnskaper som var etterspurt i dette mangesysleriet. For den som ville, var det ingen mangel på matnyttig kunnskap en kunne erverve seg, innsats en kunne se resultater av, utfordringer en kunne vokse på. Jeg har ikke inntrykk av at Gudrun så på seg selv som noe offer. Og om hun ikke selv ville valgt de ordene, tror jeg hun kunne sies å være en velrespektert yrkeskvinne som trivdes med sitt arbeid.
Fliden rådet i hennes hjem, og hun så resultater av
det. Men den strenghet og det alvor som lå bak denne fliden er et trekk ved vår nære fortid som framstår som
stadig mer fremmed i vår privilegerte del av verden. Den moralske fordømmelsen
av uønsket adferd som preget hennes unge år hadde rot i en streng og karrig sosial
virkelighet – som fordømmelsen og skammen naturligvis bidro til å gjøre enda strengere. Du
kunne bli gravid og havne i uløkka. Ingen ville ha deg. Og hvem skal ta vare på
deg da, barnet mitt? Du må passe på og ikke være lettsindig. Alkohol var en
annen trussel. Det fantes ingen økonomiske sikkerhetsnett hvis noen ble
uforsiktige og tydde til alkohol som fluktrute fra en krevende hverdag.
En måtte være forsiktig og ansvarlig, en måtte være streng med barna slik at
de klarte seg i en streng verden, lære dem å være flittige og forsiktige og
omtenksomme, det kunne gå galt, fryktelig galt. Det hadde man da sett nok av på
nært hold. I en bygd ser du alle livets tilskikkelser på nært hold.
"E e så dødelig redd for å slepp opp førr arbeid" Men nå er det vår med jernrive og svarte bed. |
Men Gudrun var av natur ingen streng pietist. Alt annet. Hun
var slagferdig, morsom, energisk, hun var ikke av disse som livet bare skjedde med. Hun
tok ikke skjebnens tilskikkelser som om de var skjenneprekener fra en surmaget,
lunefull guddom. Ble det krise så fikk en gyve løs som best en kunne, en
fikk ikke sette seg ned og sture, det brakte en jo bare rent i uløkka. «Går
arbeidet med liv og lyst?» kunne hun med glimt i øyet spørre oss ungdommer. Arbeid hjalp mot det meste. Mot
armod og nød, og mot de tunge tankene som stundom kunne komme over en.
Dette høres jo ut som et helteportrett, en av de mange
«sterke og flotte kystkvinner» som ble løftet fram på 70-tallets bølge av
feminisme og «historie nedenfra». La meg få tilføre noen nyanser. Noen av dem
er private og handler om at det som er ens sterke karaktertrekk gjerne også er
ens svake side. Og noe handler om allmenne livsbetingelser som har endret seg.
For å ta det siste først: Voksne folk i dag velger selv hvem de vil bli værende
under felles tak med, enten det er ektefeller eller foreldre og svigerforeldre.
De kan/må selv velge hva de skal bli. Det er både fantastisk og skremmende.
På
70-tallet var det mye snakk om hvor ideelt bygdesamfunnet var, i
motsetning til det «fremmedgjorte» livet i byen. På landet levde jo
generasjonene sammen, man lærte av hverandre, de gamle ble ikke til overs men
kunne bo sammen med sine, være besteforeldre for barnebarna osv. Man døde ikke
på gamlehjem men ble tatt vare på av sine egne. Jeg og
søskenbarna mine vokste opp i hjem hvor besteforeldrene også holdt hus, det var
trygt og godt. På skolen var det ingen skilsmissebarn. Kunne ikke verden bare
bli værende i denne harmonien som hersket den gang da vi var små?
La meg si det slik: Da jeg som ung mann durte i vei med min
merkelige legering av kristelig kulturpessimisme og anelsesløs, trendy
nostalgi, fikk jeg svar på tiltale fra flere av foreldregenerasjonen: «Tror du ikke det
var mange som var gift den gangen og som fortsatte i ekteskap de aldri skulle
ha holdt ut i? Og tror du det bestandig var så enkelt å komme som ny
svigerdatter på en gård og skulle lære seg å «ta skikkan» under samme tak som
mannens foreldre? Tror du det ble mye plass til selvrealisering?» Slik kunne de
spørre en anelsesløs ung mann med en trygg, beskyttet barndom. Jeg hadde en
umoden forestilling om en verden som var i vater og som helst skulle fortsette
sånn. I was brought to my senses.
Bestemor på gamlehjemmet. «Du har jo muskler som en mann»
hadde en lege fornærmet henne ved å si. For Gudrun var også ei dame i mangt og meget, og den kommentaren såret hennes forfengelighet. |
Noe av denne oppvåkningen fra en problemfri barndoms illusjoner
skjedde mens min bestemor langsomt var på vei inn i seniliteten og forandret
personlighet. Det de voksne lojalt i det lengste hadde holdt for seg selv ble etter
hvert noe man snakket med oss ungene om. Vi ble jo så smått voksne. Alle store
menn kaster skygger, heter det. Jeg tror ikke det bare gjelder for menn. Du får
sjelden en god egenskap uten en bakside. Et annet ord for sterk er dominant.
Mitt ungdomsopprør rettet seg mot to generasjoner, for sikkerhets skyld. Jeg
syntes mor var alt for plaget av ambivalens og dårlig samvittighet overfor min
bestemor. Hun delte ikke min nyanseløse fordømmelse. I mitt store reformatoriske prosjekt var alle våpen tillatt: Subversiv
humor, herming og latterliggjøring i alle retninger i en grad som jeg selv heldigvis ble spart for fra egne barn. Huttetu, det er ikke alt jeg er like stolt av. Men noe av
det hadde en snev av legitimt selvforsvar.
I mitt våpenarsenal inngikk ord og løsrevne sitater fra
familie-folkloren. Bestemor hermet etter noen som sa «ja jeg er nå bare en
ringe person», og mannen Sofus svarte «ja du e rektig ringe». Når hun hadde
satt seg noe i hodet, ble det gjerne slik. Faren min fungerte noen år som
organist, og fra prekestolen ble menigheten opplyst om ulike tilstundende
hendelser i kirkelig regi. «Og så hadde vi tenkt å sende organisten vår på et
kurs, men svigermor sa nei», sa presten. Utrolig, ikke sant? Og så å si det,
fra prekestolen? Vi lo vantro over den rare bestemora vår. She was quite a character. Jeg vil tro at mine
foreldre der og da ikke fant opptrinnet fullt så komisk. Senere kom jeg på å spørre
moren min. Jo, historien var nok sann den, moren hennes hadde ment at det var mange
andre ting av større praktisk betydning som datter og svigersønn burde prioritere, det ville jo gå
bort flere dager midt i onna. Gudrun la ned veto. Svigermor sa nei.
Jeg var glad i og stolt over min bestemor. Hun var tålmodig
med sitt forvorpne barnebarn som hermet og drev gjøn med det meste hun sa. Hun
hadde humor, og da er mangt tilgitt og mye til å håndtere. Men jeg var også i inderlig
opposisjon, og noe av det handler om at jeg var barn av en ny tid som var mindre karrig og streng
enn den hun hadde opplevd i sine formative år. Var det nødvendig å være så på
vakt mot alle farer og ta alt så seriøst? Var ikke livet mer enn å arbeide?
Noe av dette handler om at jeg var ung, uerfaren og sterk. Og bekymringer, sykdom og død var for gamle folk med en merkelig, morbid sans for samtaleemner. Hun var gammel og visste at hun snart ikke dugde til stort lenger, den oppvoksende slekt måtte selv snart se sitt store ansvar. Tar du for lettsindig på livets realiteter kan det hende at den som ikke vil høre får føle. Og i tillegg til alle realitetene har du alle eventualitetene, alt det som kunne gå galt. Hun talte for døve ører og høstet spott og latter. Joda, det ble da folk av oss og på et vis, med travle dager og voksne plikter. Men vi fikk lov å være ungdommer først, vi ble ikke kastet hodestups inn i en voksenverden som krevde alt av oss fra vi var tenåringer. Og uansett ble det nå ei råd, den verden vi kjente gikk fremover. Vi stusset over gamle folk som var blitt pensjonister og sa at «vi har det jo så bra at vi skulle skjemmes», og som beklaget at de «ikke var til gagn» for noen.
Noe av dette handler om at jeg var ung, uerfaren og sterk. Og bekymringer, sykdom og død var for gamle folk med en merkelig, morbid sans for samtaleemner. Hun var gammel og visste at hun snart ikke dugde til stort lenger, den oppvoksende slekt måtte selv snart se sitt store ansvar. Tar du for lettsindig på livets realiteter kan det hende at den som ikke vil høre får føle. Og i tillegg til alle realitetene har du alle eventualitetene, alt det som kunne gå galt. Hun talte for døve ører og høstet spott og latter. Joda, det ble da folk av oss og på et vis, med travle dager og voksne plikter. Men vi fikk lov å være ungdommer først, vi ble ikke kastet hodestups inn i en voksenverden som krevde alt av oss fra vi var tenåringer. Og uansett ble det nå ei råd, den verden vi kjente gikk fremover. Vi stusset over gamle folk som var blitt pensjonister og sa at «vi har det jo så bra at vi skulle skjemmes», og som beklaget at de «ikke var til gagn» for noen.
Kunne en ikke rett og slett gjøre noe fordi – gud forby – en
rett og slett hadde lyst til det? «La fliden råde i ditt hjem», hermet
jeg og rullet med øynene. «Tevling» hermet søskenbarnet mitt, som hadde vært på
4 H-møte. Det kunne bli litt mye, syntes vi, litt trangt og fantasiløst. Vi
ønsket ikke å bli arbeidsmaur som lot fliden råde til vi i høyden hadde nådd
toppen av maurtua og det ikke var mere liv igjen i oss. Og vi var sunne, friske,
normale og av den grunn til tider late ungdommer som hadde hodet fullt av dikt
og drøm. Og vi hadde et slags poeng, slik alle velfødde, utakknemlige ungdommer
kan ha som fordømmer voksenverdenens oppjagede ensidighet, samtidig som de tar for seg
av alle dens materielle velsignelser. Livet er mye mer enn å arbeide. En må
f.eks. sove. Og drikke. Ja, og det er jo også kjekt hvis en kan få servert mat
av mor dagen etterpå.
Men seriøst... jeg tror jeg forstår litt mer av min bestemor
nå. Og av mine foreldre. Og av den tiden og de omstendighetene som hadde formet
dem. Samtidig virker min barndoms verden merkelig eksotisk og fjern, nå som jeg
ser tilbake på den fra en ganske annen tid, ufattelig mange år senere.