Hva med
realisme og moral? Det er en utbredt forestilling av realismen som amoralsk. I
en forstand er det sant, men egentlig ikke. Jeg tror isteden den bør forstås
innenfor utilitaristiske eller konsekvensetiske versjoner av moralitet, der
etikken er formet av imperativet om å overleve. [..] Hans Morgenthau vil
fremheve at en skal ha fokus på forskjellen mellom hvordan ting er og bør være,
mellom det ønskelige og det mulige. Hvis det som er ønskelig ikke er mulig, vil
forsøkene på å gjennomføre det ønskelige i beste fall være forgjeves, i verste
fall kontraproduktive og destruktive. Srebrenica i går, Darfur i morgen.
E.H.Carr hevder at idealister lar ønsker dominere tenkningen, og at realister
lar tenkningen dominere ønskene.
Robert
Gilpin skriver: “Moralsk forpliktelse ligger hjertet av realismen. “ Det
Morgenthau og mange andre realister har til felles er overbevisningen om at
etisk og politisk adferd vil mislykkes med mindre den tar med i beregningen
statenes faktiske praksis og det sunn teori lærer oss.
Machiavelli argumenterer
på ulike måter for at noen ganger må fyrsten begå onde handlinger i det godes
tjeneste. Følgelig har machiavellistisk i den vestlige liberale tradisjon en
nedsettende konnotasjon. Og det blir ofte sagt at målet ikke helliger midlet. Men
det må det noen ganger hvis man tror på retten til noensinne å føre krig for å
nå et mål. Før beslutningen om å gå til krig – inkludert selvforsvar, ved bare
å sette seg til motverge når man blir angrepet – medfører beslutningen om å la
mange mennesker bli drept som ellers ville fått leve.
En
beslutning om å velge et mindre onde, en beslutning som beskytter en verdi,
enten det er humanitære lettelser for en uvitende befolkning eller din egen
politiske integritet eller hva som helst annet, er det minste onde,
sammenlignet med krig på dette tidspunkt. Hvis du tror at midlet aldri kan
rettferdiggjøre målet, da synes det for meg som om du aldri kan støtte noen
krig, uansett hvor nobel eller rettferdig sak en kjemper for. Ingen krig mot
Hitler for å forhindre at nasjonalsosialismen skal beherske hele Europa. Ingen
krig mot [sørstats-]konføderasjonen i 1860-årene for å frigi slavene. Ingen
krig for noe formål. Men hvis du tror at noen ting er verd å drepe for, at noen
verdier er så viktige – selvforsvar og andre verdier – da er du på det glatte skråplanet
hvor en må avgjøre når og hvordan visse mål kan rettferdiggjøre visse midler.
Morgenthau
understreker at realister sikter mot det minste onde, og at for dem er
abstrakte prinsipper underordnet materielle interesser. Essensielt er det et
pragmatisk argument. I sin kjerne er det også forskjellen mellom det Max Weber
kalte de absolutte måls etikk og ansvarlighetens etikk. Med andre ord; en
realist vil si at intet prinsipp bør gjøres absolutt hvis det har fryktelige
konsekvenser. På en måte er en ting som illustrerer dette argumentet noe som
kan virke overraskende på moderne følelser, det er kontroversen om den lyvende
baptist.
Jeg husker ikke detaljene, men hvis jeg minnes noenlunde riktig var
det en konflikt i det 19. århundre mellom to forskjellige
baptistsekter om følgende hypotetiske problemstilling: Hvis en familie på en utpost blir angrepet av
indianere og foreldrene ber barna gå og gjemme seg i en grøft bak låven, og
hvis indianerne tar foreldrene til fange og spør om det er noen andre der, skal
foreldrene si sannheten og røpe at barna er ute bak låven, eller skulle de lyve
og si at det er ingen andre der? For
noen gjaldt argumentet om at prinsippet om å ikke lyve måtte gis absolutt
forrang, for en kan ikke gjøre kompromisser med prinsippet. Det pragmatiske
motargumentet er at dette er latterlig fordi da vil barna dine bli drept. Vel,
dette kan virke som en noe overforenklet utgave av debatten, men i en mer
kompleks utgave er dette en del av realistenes kritikk mot å ta prinsipper for
langt.
Eller
ta det eksempelet Morgenthau ga om den sovjetiske invasjonen av Finland i
1939-40, etter utbruddet av krigen i Polen. Britene ønsket å hjelpe finnene mot
sovjetrusserne, og de ble forhindret fordi Sverige ikke ville tillate
troppetransporter gjennom sitt land. Og
Morgenthaus argumentasjon var at det ville vært galskap av britene å gått til
krig mot Sovjetunionen på dette tidspunkt for å forsvare Finland bare på
grunnlag av prinsippet om å stå opp mot aggresjon, når de selv allerede slåss
for bare livet mot Tyskland. Det ville være å kutte halsen på seg selv. Ville
det være moralsk å utsette seg for et krigsnederlag der nazistene ville herske
over Europa, bare for å opprettholde Finlands legale rettigheter?
På en
måte kan en hevde – og jeg kan kanskje tilkjennegi min egen partiskhet – at noe
av det samme ser en hos neo-konservatives argumentasjon omkring Iran i dag.
Enkelte argumenterer for at USA bør angripe Iran, til tross for det faktum at vi
allerede sitter fast i en katastrofal krig i Irak allerede. Realister vil
karakterisere det som i beste fall uklokt.
Realisters
syn på bruk av vold som politisk instrument er til tider misforstått. Det er en
utbredt oppfatning at realister er hauker og liker å bruke makt. Nei, i alle
fall ikke hele tiden. De er hauker hva angår å forberede seg på å være i stand
til å føre krig, men mye mindre hauker med tanke på å føre kriger, om dette kan
unngås. Det er ingen enkel korrelasjon mellom ideologiske verdier eller teorier
omkring Internasjonale Relasjoner og holdningen til bruk av makt. Under den
kalde krigen var både realister og liberale delt i synet på Vietnamkrigen. Du
hadde realister som George Kennan som opponerte mot krigen, og realister som
Henry Kissinger som støttet krigføringen. På samme vis hadde man liberale
senatorer som Scoop Jackson og George McGovern på hver sin fløy av det
stridstemaet. Noen glemmer at Jackson hadde høyere oppslutning hos ADA
[Americans for Democratic Action] enn George McGovern, og Jackson var en stor
supporter av krigen.
For å
gjøre opp status blir spørsmålet: hva er kriteriet for å kunne gå til krig?
Realister vil helle mot å si at det er når opprettholdelse av maktbalansen
eller viktige nasjonale interesser i materiell betydning står på spill, mens
liberalere vil tendere mot å hevde at det bør skje når politiske verdier og
moralske prinsipper står på spill.[..] I
en post-kaldkrigstid, hvem er det som oftest oppfordrer til bruk av makt via FN
gjennom FN-intervensjoner med militære midler? Jeg tror det oftest er liberale
hauker. Du fant ikke mange en kunne identifisere som realister blant de som
høyrøstet gikk inn for å gå til krig på Balkan eller Irak. Og så har du
fenomenet med USAs president som begynte som en forsiktig realist som hevdet at
USA ikke skulle involvere seg i nasjonsbygging og intervensjoner her og der,
men som så over natten ble omvendt til en liberal korsfarer av hendelsene 11.
september.
Hvorfor
fokuserer realister så mye på militær makt? Krig er aldri førstevalg som
instrument i politikken, men det er alltid et tilgjengelig instrument. Det er
foretrukket når andre instrument svikter og freds-alternativet representerer
uakseptable tap. Makt er ultima ratio regen, det vil si den endelige dommer i
konflikter der alle andre, alle fredelige midler for forhandling og kjøpslåing,
ikke er i stand til å løse den. De fleste tvister avgjøres uten vold, fordi
ingen vil spille blod og verdier hvis det kan unngås. Men av og til blir interessekonflikter
uhåndterbare, kompromisser ugjennomførbare, og ingen av partene ønsker å fire fremfor
å slåss. Da er det makt eller trusselen om bruk av makt som avgjør hvem som bestemmer
i stridsspørsmålet.
Et billedlig uttrykk som er i samsvar med realismen kom fra en som
vanligvis blir identifisert som en kritiker av realismen. Det er Joseph Nye,
som var en Harvard-professor og tjenestegjorde i Carters State Department, og
som i løpet var den kalde krigens gjenfødsel på 70-tallet begynte å justere
noen av de ideene som han var blitt kjent for innen akademia ved å erklære
militære maktmidler som mindre nyttige og realismen som foreldet. Han tjente
senere som assisterende forsvarsminister under Clinton-administrasjonen. Men
Joseph Nye sa:
“Sikkerhet er som oksygen. Du bekymrer deg aldri om det før du ikke
lenger har det. Og da er det det eneste du bekymrer deg om.”
Så militærmakt er på en måte den nød-reservetanken med oksygen
for de sjeldne tilfeller der din motstander måtte suge bort din
sikkerhet.
Les også siste del av Betts forelesning.
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !
Les også siste del av Betts forelesning.
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !