Dette er ingen bokanmeldelse. Det er en slags selvstendig
prolog, note to self. Jeg skal anmelde boka. Men først dette:
Hva består den litt ubehagelige
ettersmaken av som jeg blir sittende igjen med etter å ha lest denne boka? Den
er jo stort sett sobert argumenterende og anvender akademisk presisjon og
forsiktighet i sin taksonomi av ulike former for «pervertert idealisme». Denne
katalogføringen av ulike former for ideologisk rabies er viktig og riktig nok. Kunnskapen om fortiden kan muligens vaksinere noen av oss mot nye utbrudd. Ideer skaper realiteter. Jeg tilhører f.eks. dem som tror at nazistenes forsøk på å ta livet av alle
Europas jøder var en følge av en vanvittig idé som nazistene selv trodde på, og at det følgelig fortsatt
er viktig å bekjempe slike sammensvergelsesteorier. Fordi de vil alltid få
katastrofale konsekvenser hvis de er bakket opp av et statsapparat. Og jeg tror
at årsaken til at alle historiske utgaver av kommunisme har endt opp i ufrie
regimer i første rekke ligger i kommunismen som ideologi.
Min ambivalens overfor denne
ideologiske veggdyrkontrollen kan uttrykkes i følgende påstand: En god del av det som skjedde av grusomheter, myrderier og maktmisbruk etter 2. verdenskrig ble ikke utført av mennesker som var
motivert av totalitære ideologier, men av «rettferdige kriger» mot dem, det
være seg i form av anti-kolonialisme (vi har nettopp feiret et 100-årsjubileum
for den norske, fredelige varianten), eller anti-kommunisme. Amerikanske
soldater som fra luften meide ned kvinner og barn på rismarkene i Vietnam – var
de «fascister», som noen av deres kritikere hevdet? Nei, slett ikke, verken de
eller deres politiske ledere. Men de deltok i en krig hvis brutalitet fikk motstanderne
til å ligne hverandre i valg av midler. Samtidig ble vårt felles
menneskelige potensiale for råskap og maktmisbruk definert til å være en nærmest
mekanisk følge av ideologi. De andres ideologi. Selv har vi jo ingen ideologi,
vi bare forsvarer oss mot barbariet.
Selv om jeg har svart belte i anti-kommunisme deler jeg Hanna Arents oppfatning: «Whether anti-Boschewiks announce that the East is the Devil, or Bolscgewiks maintain that Amerika is the Devil, as far as their habits of thought go it amounts to the same thing. The mentality is still the same. It sees only black and white»
Selv om jeg har svart belte i anti-kommunisme deler jeg Hanna Arents oppfatning: «Whether anti-Boschewiks announce that the East is the Devil, or Bolscgewiks maintain that Amerika is the Devil, as far as their habits of thought go it amounts to the same thing. The mentality is still the same. It sees only black and white»
Hannah Arendt: The Last Interview: And
Other Conversations
Politisk manikeisme kalles dette
for. «The powers that be» forteller alle gode borgere at det er nødvendig å
støtte opp, ettersom motstanderen er så ond og fanatisk og hjernevasket som han
alltid viser seg å være. Hvis noen skulle begynne å fraternisere med eller vise
forståelse for fienden, tvile på nødvendigheten av våre rettferdige kriger, da
er det bare å hente fram synderegisteret til motstanderen – og det er virkelig
nok - det som gjør at vår egen fortsatte
kamp fortsatt er nødvendig, rettferdig og legitim.
The children asked him if to kill was not a sin
"Not when he looked so fierce", his mummy buttet in
If looks could kill it would have been us instead of him
The children asked him if to kill was not a sin
"Not when he looked so fierce", his mummy buttet in
If looks could kill it would have been us instead of him
Fra "The Continuing Story Of Bungalow Bill"
av The Beatles
I kampen kreves det lojalitet
overfor felles verdier. Nå finnes det jo gjerne noen utakknemlige beist som «faller
våre allierte i ryggen» i form av kritikk og dissens. De kan man best overvinne
gjennom å vende oppmerksomheten bort fra hva de sier og over til hvem som sier
det. Den polske journalist og forfatter Ryszard Kapuscinski skriver i sin
bok om Shaen av Iran, Shah of Shahs;
«Hva skal en skrive for å ødelegge en
motstander? Det beste er å bevise at han ikke er en av oss, han er en fremmed,
annerledes, en utlending. For dette formål skaper vi kategorien den sanne
familie. Vi her, du og jeg, myndighetene, er en sann familie. Vi lever i
enighet blant våre egne. Vi har det samme tak over våre hoder, vi sitter ved
det samme bord, vi vet hvordan vi skal omgås hverandre og hjelpe hverandre.
Dessverre er vi ikke alene.»
Lytt til Chomskys farlige tanker her |
Vi har nemlig noen midt i blant oss
som lider av «Amerika-hat», «intellektuelt selv-hat» og hat mot vesten. Nina Witoszeks essay
om Slavoj Žižek innledes med noen sveipende beskrivelser av intellektuelles
«svakhet for despotiske ledere», der hun som et eksempel nevner [Noam] «Chomsky
som applauderte Pol Pot». Essayet, som handler om Žižek inneholder altså en passant et karaktermord av Chomsky
som det ikke gis noen plausibel grunn for i teksten – med mindre man aksepterer
hennes og Øystein Sørensens bruk av Richard Posners bok «Public
intellectuals: A study of decline» som sannhetsvitne for dette. Her
er et eksempel på Posners moralske pragmatisme, hvor han nevner skjebnen til
indianerne - nettopp den folkegruppen Hitler selv gjerne refererte til når han
skisserte sine dystre planer for befolkningen i Polen og Hviterussland:
"En grunn til den utbredte fordømmelsen av utryddelsene
utført i Kambodsja og av nazistene er at vi i ettertid kan se at de ikke var
tilpasset noe plausibelt eller allment akseptert behov eller mål for de samfunn
det var tale om. Den utryddelsespolitikk som USA gjennomførte overfor
indianerne var tilpasset, og følgelig gjenstand for mindre kritikk, spesielt
ettersom amerikanere som ikke er indianere... er de som nøt godt av denne
politikken."
R.Posner
: «The Problematics of Moral and Legal Theory».
Nå kan jo Posner likevel ha rett i sin kritikk av Chomsky, men det
jeg hittil har sett hva angår Chomsky og Pol Pot er ikke særlig overbevisende.
Jeg skulle gjerne visst helt konkret hvilke deler av kritikken Sørensen og
Witoszek egentlig finner gyldig og tungtveiende nok til å stemple Chomsky som
en medløper og apologet for totalitære regimer. Som Christopher Hitchens påpekte i The Chorus and Cassandra, så blir Chomsky ofte angrepet for «things that he is thought to believe, or believed to have said”. Hitchens
innskrenket sin uenighet med Chomsky til å omfatte “things that he does believe and has said”. Det er det sikreste.
Forøvrig har jeg ikke mye å utsette på Witoszeks essay om tåkefyrsten Žižek, eller
at hun henter sine beste poeng og sitater fra John Grays bokanmeldelse
i The New York Review of Books.
Men jo, det er sant at mange hater. De hater USA eller de hater kommunister. Eller de hater nazisme. Og mange har et fullstendig opportunistisk forhold til urett. Et eksempel: Da Stalin-apologeten Nordahl Grieg angrep Knut Hamsun for offentlig å spotte den tyske samvittighetsfangen Carl von Ossietzky, fikk det et etterspill i forfatterforeningen. Og da Ossietzky til sist fikk fredsprisen i 1936 beklaget Aftenposten at Nobelkomiteen «stilte seg i det hjemlige nazi-hats tjeneste» og fryktet at utdelingen kunne bli oppfattet som en kritikk av «den tyske statsform».
Men jo, det er sant at mange hater. De hater USA eller de hater kommunister. Eller de hater nazisme. Og mange har et fullstendig opportunistisk forhold til urett. Et eksempel: Da Stalin-apologeten Nordahl Grieg angrep Knut Hamsun for offentlig å spotte den tyske samvittighetsfangen Carl von Ossietzky, fikk det et etterspill i forfatterforeningen. Og da Ossietzky til sist fikk fredsprisen i 1936 beklaget Aftenposten at Nobelkomiteen «stilte seg i det hjemlige nazi-hats tjeneste» og fryktet at utdelingen kunne bli oppfattet som en kritikk av «den tyske statsform».
Lytt til Snyders refleksjoner om hva man visste og hvordan man sammenlignet den gang. |
I følge forfatteren av «The Bloodlands», Timothy Snyder, hadde Sovjet-ledelsen i 1933 gjennomført en bevisst utsultningspolitikk som hadde tatt livet av 3,3 millioner. Tyskland var på denne tiden et diktatur hvis brutalitet var på høyde med flere av de diktaturer USA «beklageligvis» fant å måtte støtte i Sør-Amerika etter krigen, men fortsatt milevidt fra den masseterror som utspant seg i Griegs lovede land. Og likevel: Nordal Grieg hadde gode grunner for sitt «nazi-hat» og sin ensidige fordømmelse av «den tyske statsform». Og selv om han ellers etter beste evne reklamerte for et kommunistregime hvis forbrytelser fram til 1939 var av en ganske annen og verre målestokk, kan ikke hans kritikk avfeies. Vi kan ikke avvise innholdet på grunn av avsenderen. Hat gjør ikke nødvendigvis blind, det kan gjøre en enøyd, med et skarpt blikk for fiendens svakheter. En-sak-fanatikere kan ofte skaffe fram mye relevant fakta.
Mitt anliggende er ikke å gjøre
hatet stuerent. Ideologier er farlige som legitimerer hat i form av «hellig vrede» mot
en motstander som frakjennes felles menneskelige trekk. Man definerer Den Andre bort fra kretsen som hører til og som vi tilskriver felles menneskelige følelser og erfaringer. Poenget er
at disse mekanismene er allmenne og ikke trenger noen stor ideologisk begrunnelse. De trer automatisk i kraft under en
konflikt, og det kan få ellers anstendige og ikke-fanatiske borgere til å begå eller forsvare handlinger man ellers ville betraktet som syke voldsfantasier. Er konflikten først i gang, er det sterke krefter som ønsker å dempe kritikk av
onde handlinger. En trenger ikke lide av «pervertert idealisme» eller
totalitære villfarelser. Det holder at en ikke lider av overutviklet moralsk
fantasi eller plagsom evne til empati, samtidig som en ønsker å støtte opp om
alle gode krefter i kampen mot den slu og farlige fienden.
«Starfighter»-pilotene i byen jeg
bor i hadde trent på et «worst case»-oppdrag under den kalde krigen.
Flyhangarene var konstruert for å skulle tåle et kjernefysisk førsteslag. Så
var det tanken at de skulle gå på vingene med den «skarpe» varianten av
flybomber: den med atomsprengladning. Disse skulle slippes over russiske
millionbyer og spre massedød over sivilister i en skala som får Operasjon
Barbarossa til å blekne i sammenligning. Det var ikke drivstoff nok til å vende
tilbake. Var de gale, ideologisk hjernevaskede terrorister, disse
selvmordsbomberne som i verste fall skulle legge millionbyer øde og sørge for at NATOs trussel ble omsatt
til handling, de som skulle få fienden til å skjønne at vi hadde et «troverdig»
svar på deres trusler? Nei jeg tror ikke
det. Og jeg tror de fleste av dem ikke nærte noe hat til russere. Men de var trolig
både redde og lydige. Det hadde sikkert vært tilstrekkelig.
Men dette kan jo ikke sammenlignes,
sier du? Nei, jeg tenkte meg nesten det. Vil jeg virkelig sammenligne de
liberale vestlige demokratiene med de kommunistiske diktaturene? Nei. Men jeg
sammenligner handlinger og de som blir utsatt for dem. Som om de var vanlige
folk, sånne som oss.
En god del av dem som kritiserte
disse praktiske forberedelsene til verdens undergang eller som kritiserte
kolonikriger som hadde politisk støtte av det moderate sentrum var sikker selv ofte
ideologisk forblindet av totalitære ideologier. Men det korn av sannhet som en
enøyd «ekstremist» måtte ha fått øye på blir ikke til en løgn av den grunn. Vi
gjør ofte klokt i å lytte til de vi ikke liker som forteller oss det vi ikke liker å høre, vi til enhver tid moderate og sentrumsorienterte demokrater og som mener å kunne bedømme begivenhetene klart og fornuftig.
Les min andre artikkel om denne boken her.
Les min andre artikkel om denne boken her.