"Jeg
kjenner ingen klasser, jeg kjenner bare Tyskere!" Keiser Wilhelm skal ha
sagt disse ord ved utbruddet av første verdenskrig. Det var en periode hvor en
konstruert tysk "folkekarakter" ble gitt forrang fremfor alle andre
gruppe-identifikasjoner. Arbeiderklassens internasjonale kamp for sine
rettigheter, kulturell åpenhet og utveksling druknet i nasjonal svada. En "upolitisk" (høyreradikal)
nasjonal identitet la lokk over de sosiale og politiske motsetninger, og gjorde
enhver opposisjon og kritikk til en "unasjonal" og illojal handling.
Disse flokk-mekanismene, som har vist seg deprimerende effektive i vårt
århundre, er fortsatt virksomme i dag. Anders Johansen hevder at de bidro til
vårt nei til EU.
Ideen om at en
nasjonal identitet, en særegen norsk livsstil og væremåte måtte oppgis (eller
forsvares, - "inn for å påvirke") ved et medlemskap, lå som premiss
for debatten. Tilhengere av internasjonalt samarbeid må tape på slike
premisser. Johansen ønsker å inndele interesser og allianser langs andre linjer
enn de nasjonale. Vi skal slåss mot hjemlige kapitalinteresser og politiske
motstandere ved å alliere oss med våre sosialdemokratiske venner innenfor EU.
Følgelig
angriper han ideen om "nasjonal egenart". Begrepet er problematisk.
Enten må det formuleres så upresist
at nær sagt alle egenskaper passer inn, og alle kan oppfatte seg som ekte
norsk. Da kunne det like gjerne vært brukt om f.eks. tyskere. Tanken om at vi
er noen store individualister som dessverre er hemmet av nisseluementalitet er
faktisk den mest utbredte nasjonale selvforståelse i hele Europa. (det er
faktisk dokumentert!) Likevel vil folk nikke gjenkjennende til påstanden,
ettersom den nettopp beskriver noe allment menneskelig og følgelig stemmer med
våre (norske)erfaringer. Det er slikt som gjør fordommer så seiglivede.
Forsøk på presiseringer av nasjonal egenart griper
gjerne tilbake til en norsk tradisjon.
I sommerens
strøm av bygdedager er det trolig flere vikinger i landet enn på Snorres tid.
Enkelte mener i fullt alvor at vi skal ha mere til felles med disse krigerne
enn f.eks. våre franske samtidige. Slike teorier kan bli til spennende
forretningsideer, de kan fungere som
identitetsskapere for et olympiade-berust folk. Men denne historieløse fortidskultusen er jo først og fremst et
internasjonalt, moderne fenomen, felles for generasjoner som har mistet tradisjonenes myndige faderhånd.
Det spesifikt moderne ved situasjonen ligger jo i at vi kan velge identitet og tilhørighet, den er
ikke noe gitt.
Johansen mener
vi velger en identitet og en tradisjon som vi kaller typisk norsk, men at denne
tradisjon stammer fra et felles europeisk arsenal. Hans kritikere vil hevde at
nesten ingen påstår at disse trekk er eksklusivt rotnorske, men at det er sammensetningen av disse felles
elementer som er norsk. At kretsingen rundt norsk historie og tradisjon skaper hva det nevner, vi skaper en
norsk identitet og kultur ut fra en felles
viten om vår historie. Ikke fordi vi har så mye til felles med våre
forfedres livsverden. Snarere fordi kunnskapen om norsk historie er en del av dagens kulturelle felleseie, en skaper
av gruppetilhørighet.
Felles kultur
er viktig. Men Johansen mener at den ikke er særlig felles eller utpreget
norsk. Han etterprøvning av "vitenskapelige" forsøk på å definere
"norsk egenart", er kostelig lesning. En parade av inkonsekvens og
vilkårlig synsing gis det glatte lag. Dessuten hevder han at forskjellene innenfor landet er større enn det du og
jeg har til felles med utlendinger med samme interessefelt. Hvorfor er f.eks.
reklamen, som koster oss 10 milliarder i året, totalt fredet så lenge den er norsk? Er det ikke innholdet i de
kulturelle ytringer viktigere enn opprinnelsen?
Hvis det som omtales som "norsk folkemusikk" i beste fall kan
sies å ha vært musikk for folk flest
i enkelte deler av landet - hvorfor blir Knut Buen da mer norsk folkemusikk enn
Dance with a stranger? Hvis folkekulturen er det som folk gjenkjenner som sin
kultur i dag, blir vi nødt til å ta med mange internasjonale impulser. Slik var
det vel også da rosemalingen ble importert og fikk sin norske vri?
Er ikke det
historiske løp som skaper nasjoner og egenart nettopp historisk, det vil si et
produkt av tiden som stadig fortsetter
sitt omskiftelige løp?
Blir du
provosert av slike spørsmål? Bra. Les boka og tenk selv. For egen del har jeg størst problemer med
beskrivelsen av EU som et prosjekt for styring av kapital og fornuftig
ressursforvaltning. Å peke på de sider hvor norsk politisk praksis skiller seg
fordelaktig ut fra EU - og å ønske å bevare
disse - kan naturligvis avvises som fremmedfrykt, egoisme, tradisjonalisme
o.l. Da slipper en å fremføre
motargumenter, men kan i stedet beskrive hvilket dårlig selskap motstanderne
befinner seg i. Metoden er kjent for alle oss som har vært med i internasjonalt
fredsarbeid. Den har fått navn etter en viss senator McCarthy.
Anders Johansen: "Den store misforståelsen"
anmeldt av Ivar Bakke i 1995, daværende gårdbruker og nei-mann. Akk ja, sann. Du kan lese den her.