Den kompetente elite og de ukyndige masser.
Eidsvollsmennene var slett ikke tilhengere av folkestyre. Det er tull at vi fikk demokrati i 1814. Det var bare seks til sju prosent av den samla befolkninga som hadde stemmerett, og de som hadde det var stort sett tause. Det var ikke demokrati etter vår mening og ikke etter deres mening heller. Demokrati var et skjellsord, og betydde et pøbelvelde som ville føre i ulykken.
Dette er eksempel på påstander
om fortiden som kludrer til den store nasjonale fortellingen vi vokste opp med.
Og slik går det ofte når forestillinger fra en nasjonal minnekultur blir
konfrontert med historikerens granskning av kilder. Der hvor minnekulturen opprettholder
et forestilt fellesskap, en fortelling om et «oss» gjennom tidene, med helter
og skurker som vi kan identifisere oss med og «oversette» til dagens situasjon, der vil historikerens fremstilling – hvis den er etterrettelig – konfrontere oss
med en annen tid enn vår egen, hvor man
forstod og talte om verden annerledes enn oss.
Det er dette som gjør Anders
Johansens reise gjennom politisk kommunikasjon fra 1814 til 1913 til en viktig
hendelse i norsk sakprosa: Han makter ofte å trenge igjennom og gjøre levende og
begripelig tekster fra fortiden som i utgangspunktet ofte virker totalt outlandish for
dagens nordmenn, for å uttrykke seg litt
utenlandsk. Et uoversettelig eksempel er derimot bokens utdrag av Wergelands berømte tale ved
Krohgstøtten den 17. mai 1833. Å skulle gjengi meningsinnholdet i denne verbale
varmluftballongen er umulig.
Men ellers fungerer Johansens formidlingskunst godt
gjennom ordforklaringer og oversettelser, og fremfor alt ved å forklare ideene og
forestillingene som var innforstått hos den krets som kommer til orde. Johansen
gir kompetente og kortfattede riss av en rekke historiske hendelser som det er
skrevet mye om fra før. Det originale og vellykkede ved denne bokas fortellergrep,
det som gjør det naturlig å gi den samme vekt som Rune Slagstads «De nasjonale
strateger», er det mentalitetshistoriske perspektivet.
Johansen fremhever i større
grad enn Slagstad det elitistiske og uttalt antidemokratiske ved det
professorstyre som preget de første tiår etter 1814. Hvordan forstår og rettferdiggjør man ekstreme klasseskiller og
egne privilegier og rett og plikt til å bestemme. De herskende tanker ofte de
herskendes tanker, men nettopp det gjør det interessant å forsøke å forstå deres tenkemåte og mentalitet. Fordi Johansen er så fortrolig med datidens repertoar av tanker og forestillinger, inklusive hva som var «unvorstellbar» og anstøtelig, så gjør han også elitens tale litt mer begripelig.
Kampen om å komme til orde.
Men i hele denne 889 sider
lange odysseen fra 1814 til 1913 møter vi for en stor del de grupper som nettopp anfektet
elitenes monopol på å styre, deres retoriske hegemoni og definisjonsmakt av hvordan
verden ser ut og hva som er viktig og representativt.
Fortellergrepet gjennom
boka minner om historikeren Halvdan Kohts perspektiv: Stadig nye grupper gjør
krav på, og oppnår gjennom organisering og kamp, anerkjennelse og politisk makt. De blir
en del av et demokratisk fellesskap som inkluderer en voksende andel av folket.
Et annet poeng er at elitens forestillinger om verdien av folkeopplysning av de
udannede masser i praksis undergrov deres egen maktposisjon og radikaliserte
motstanden mot the establishment. Fra ca. 1850 av vokste sivilsamfunnet fram i form av et utall av lag og foreninger. Og denne «raa» og inkompetente «plebsen», som etter hvert trente opp og fant
sin stemme gjennom foreningslivets demokratiske praksis, reagerte ikke med
passiv takknemlighet overfor de styrende; i stedet ville de ha et ord med i laget og artikulere sine egne interesser gjennom sitt eget språk.
Istedenfor et storting bestående
av «de beste menn» fra et smalt sjikt av befolkningen som gjennom dannet debatt og individuelle overveielser
skulle utarbeide en nasjonal konsensus, ble freden etter hvert forstyrret av offentlige
massemønstringer og folketalere som oppildnet «de ukyndige masser» rundt
enkeltsaker. Det ble organisering av interessegrupper, et partivesen med
fastlagte forpliktende program, samt en masse bønder valgt inn på tinget. Disse forholdt seg lenge stort sett tause, utmanøvrert av en språklig etikette de ikke kjente eller behersket. Forfatteren skildrer
denne utviklingen i retning av skolering til demokratisk deltakelse og
opparbeidelse av en egen stemme og språk – til forskrekkelse for de gamle
eliter som ofte fryktet pøbelveldets og inkompetansens overtakelse av
politikken. En kunne gjerne idealisere bonden i høystemt nasjonal svada, men det var da slett ikke meningen å la simple bønder styre landet.
Anders Johansen |
Johansen beskriver en
historiens list som lar massekommunikasjonen og mobiliseringen av stadig større
deler av befolkningen i første omgang føre til polarisering og konflikt, men
samtidig bidro til demokratisk deltakelse og derigjennom kontakt og
samhandling mellom parter som tidligere hadde levd totalt avsondret fra
hverandre. Dette bidro til et samfunnslim på tvers av gruppene og en lojalitet
overfor liberale demokratiske spilleregler. Og det var det at en fikk komme til
orde (mitreden können, som tyskerne sier) i den offentlige samtalen som i
sin tur forhindret revolusjonær vold og - som svar på dette - reaksjonens tilbakekallelse av borgerrettighetene. Men det radikaliserte
og skjerpet samtidig de politiske krav nedenfra. Det hele blir en suksesshistorie, og
det som framstår som moralen i stykket er at elitens frykt for massepolitikk
var ubegrunnet og et skalkeskjul for å beholde egne privilegier. Og at veien til
et større og mer samlende politisk fellesskap går gjennom åpen konflikt og
agitatorisk konfrontasjon. Dette er en tolkning i tråd med den Stein Rokkan fremførte for 60 år siden.
Dette kan nok sies å være
tilfellet for det land og den periode som skildres. Men er det en innsikt som
er generaliserbar, eller finnes det eksempler som peker i motsatt retning? Johansen
nevner Hitler så vidt, men bare som eksempel på en billig utnyttelse av
historien fra folk med «eliteskepsis til massedemokratiet» og «white trash», og uten
å egentlig drøfte de mørkere potensial som ligger i massepolitikk, propaganda
og mobilisering av moralsk panikk. I etterpåklokskapens lys ser vi at forestillingen
om å «temme» Hitler ved å ramme ham inn den parlamentariske normaliteten ikke ble
noen suksess, i motsetning til det som skjedde med den revolusjonære
arbeiderbevegelsen i Norge.
Mange på høyre og venstresidens ytterkanter synes å være enige om et historiesyn som oppfatter retorikk og ideer som kakepynt på det det egentlig handler om. En oppfatter kampen om materielle interesser som sakens kjerne, og ifølge historikeren Jens Arup Seip gjelder det å avkle politikerne deres retoriske pynt slik at denne nakne kampen om interessene trer fram. Anders Johansen kommer fra en politisk bakgrunn som er maktkritisk i denne tradisjonen. Men han har samtidig et dybdesyn som ikke «oversetter» alle ytringer og organisasjoner til aggregert egeninteresse, men faktisk også makter å ta inn over seg at mennesker kan ha andre motiv for sin kamp, at de sier det de tror og tror det de sier, også når deres forståelse kan stå i direkte motsetning til deres egne materielle interesser. Det handler ofte mest om å bli respektert, å kunne «snakke i øyenhøyde».
Sansen for at den retning
historien tar kan ha mange sammensatte årsaker og motiv kommer fram i beskrivelsen
av Kautokeinoopprøret og fremveksten av lekmannskristendommens lag og
foreninger. Johansen er vel bevandret i bibelen, og siterer forklarende fra de
steder talerne alluderer til, fra bibeloversettelsen av 1930.
Hva er det som gjør at vi
på tross av alle forskjeller ofte kan identifisere oss og sympatisere med mange
av dem som i denne fremstillingen forsøker å tre ut av de stummes leir og komme
til orde i sin egen samtid?
Hvordan
gjør rede for kraften i den moralske indignasjonen? spør jeg da. Er politikk i bunn
og grunn interessekamp – eller kamp om anerkjennelse? Dreier det seg om
fordeling av materielle verdier eller om fordeling av tegn på ringeakt og
respekt? Dreier det seg om velstand eller verdighet? Kan disse tingene
meningsfullt skilles fra hverandre?
De henger vel ofte sammen,
men ikke alltid. Og fremstillingen av disse gruppenes tankeverden er såpass
inngående at det kreves en intens buktalerkunst for å få det til at dette blir en
lang og sammenhengende felles kamp av progressive folkelige krefter mot makta,
slik mye left leaning
historieskriving har hatt for vane. Kontinuiteten
betones ved at makten alltid ikler egne privilegier vakre retoriske gevanter,
og at forakten for dem som ikke kan kodene er dårlig skjult. Vel an. Snobbethet er ingen uskyldig sak, oversatt til
politikk er den alltid farlig.
Adolf H.- nok en kneblet folketaler. |
Men jeg savner den skolerte
retorikeren Johansens analyse av dagens bruk av indignatio som retorisk virkemiddel. Er det noe dagens høyrepopulister
spiller på, så er det følelsen av å bli sett ned på av de fine. Det samme ressentiment, det avmektige raseri mot fiffen,
de politisk korrekte, der folketaleren taler på vegne av de krenkede
og oversette folk flest, det egentlige
folket hvis tålmodighet er slutt og som nå krever handling – det er også et
slags maktspråk som fortjener en kritisk tilnærming. Dette er en retorisk figur
som er velkjent fra nazismens selvstilisering og fra maoistisk retorikk, og denne
gamle suppen varmes opp i mer eller mindre fortynnet form i dag
også. Johansen gir knapt noen tekstutdrag fra de mer rabiate sidene ved
norsk målstrev og bondebevegelse, fra de reaksjonære, anti-intellektuelle, illiberale
og fremmedfiendtlige trekk som også var en del av bildet, og fortsatt er det.
Derimot er boken rik på talende eksempler på hvordan dumhet og brutalitet utmerket lar seg forene med dannelse,
talegaver og møblerte hjem. Av alle former for dumhet er arroganse den verste,
for å sitere høyremannen Georg Apenes. (Dette er ingen nyoppdagelse for meg,
jeg opplevde kulturkrigen om EU-avstemmingen i 94. Slik
var tonen den gang.)
Medborgerskap og representasjon bidrar som regel til å
sivilisere tonen i grupper hvor frustrasjonen ellers oftest finner utløp i tilbaketrekking eller vold. Ytringsfrihet og stemmerett er nødvendige, men ikke tilstrekkelige, vilkår for å
bli hørt og respektert. Det tok et århundre før bønder, husmenn, arbeidere og
til sist kvinnene fikk delta. Og hvis jeg skal anbefale bare to bøker til å
forstå nyere norsk historie, så ville jeg valgt Rune Slagstads «De nasjonale
strateger», og Anders Johansens «Komme til orde – politisk kommunikasjon 1814-1913».
Begge er djerve og perspektivrike forsøk på å «tenke med historien». Fremstillingen
er kortfattet og presis, og gir mange impulser til refleksjon. Det er formidlingskunst av beste merke. Anders Johansens
bok er en stor begivenhet i landets intellektuelle historie. Den fortjener all
oppmerksomhet den kan få.