Del 1. Andre del - om årsaker til krig og rollen til internasjonal rett - kan du lese her.
Colombia University Date: September 24, 2007
Course number: U6800 Course title: Conceptual Foundations of International Politics
Course number: U6800 Course title: Conceptual Foundations of International Politics
Realisme
er en rotete teori hvis en ser hele tradisjonen under ett, den strekker seg
over tusen års refleksjon over internasjonale relasjoner. I likhet med
mektige idetradisjoner som kristendom eller marxisme har de opprinnelige
skrifter avfødt mange ulike sekter som har utviklet seg i ulike retninger. De
deler noen grunnleggende prinsipper, men de har avvikende oppfatninger om mange
beslektede tema.
Realister
er ofte uenige med hverandre. Det finnes klassiske realister og struktur- eller
neorealister, tilhengere av offensiv og defensiv realisme, samt andre ulike
varianter. Noen realister er Demokrater, noen er Republikanere, noen er
libertarianere. Så realismen gir oss definitivt ingen detaljert formel for
politikk. Og dette vil gjøre enkelte praktisk orienterte folk utålmodige og
skeptiske til om det er verd å bruke tid og krefter på å gi seg i kast med
disse teoriene.
Jeg
heller til et eklektisk perspektiv. Jeg er blitt anklaget offentlig av en
realist for å være ikke-realist, og av en ikke-realist for å være en realist.
Jeg tror realismen er utilfredsstillende i mange henseender, men jeg ser på den
slik Winston Churchill så på demokratiet; Jeg tror realismen er den dårligste
teorien om internasjonale relasjoner, bortsett fra alle de andre.
Husk at
disse paradigmene vi operer med og insisterer på å bibringe dere her på
Colombia [University] er generelle disposisjoner. Bortsett fra noen få fanatikere
er det få som passer friksjonsfritt til noen av paradigmene. Og legg merke til E.H.Carrs refleksjoner over realismens
begrensninger som er en del av en bok som ellers er et utmerket uttrykk for
realistisk tenkning. Noen mener realisme er en vitenskapelig teori, mens andre
at den egentlig uttrykker en holdning til de menneskelige grunnbetingelser. Jeg
heller til den siste oppfatningen.
I alle
tilfeller er realismen en generell teori om hvordan verden vanligvis fungerer.
Men det er ikke en formel for å forutsi hvordan ting vil foregå i spesifikke
tilfeller hvor spesielle omstendigheter, politiske lederes idiosynkrasier eller
andre tilfeldigheter kan frembringe avgjørelser fra regjeringer som ikke
harmonerer med prinsippene i realismeteorien.
Klassisk realisme forbinder vi vanligvis med tradisjonen fra Thucydides, Maciavelli, Hobbes, og i nyere tid, Hans Morgenthau, E.H.Carr, Reinhold Niebuhr. Den legger vekt på menneskenaturens svakheter, den naturlige forekomst av interessekonflikter, motiv for å søke makt, de materielle interessers dominans over legale og moralske normer som bestemmende for politiske enheters handlinger, i hovedsak nasjonalstater, men også innenfor samfunn i oppløsning som gjennomlever en borgerkrig mellom grupper som ønsker å fjerne eller skape regimer og bygge en ny stat.
Klassisk realisme forbinder vi vanligvis med tradisjonen fra Thucydides, Maciavelli, Hobbes, og i nyere tid, Hans Morgenthau, E.H.Carr, Reinhold Niebuhr. Den legger vekt på menneskenaturens svakheter, den naturlige forekomst av interessekonflikter, motiv for å søke makt, de materielle interessers dominans over legale og moralske normer som bestemmende for politiske enheters handlinger, i hovedsak nasjonalstater, men også innenfor samfunn i oppløsning som gjennomlever en borgerkrig mellom grupper som ønsker å fjerne eller skape regimer og bygge en ny stat.
Robert
Gilpin merker seg tre antagelser i realisme:
For det
første; internasjonale relasjoners grunnleggende preg av konflikt.
For det
andre; essensen av den sosiale virkelighet er gruppen, og ikke marxismens
klasser eller individet i liberal teori. Homo Sapiens er en art som opptrer i
stammer, sier han.
For det
tredje; stammelojaliteten har over alt forrang som motivasjon i politikkens
kamp om makt og sikkerhet.
Det er
ikke dermed sagt at makt og sikkerhet er de eneste, eller ikke en gang våre
viktigste, mål, skriver Gilpin. Han sier vi priser skjønnhet, sannhet og
godhet. Det realisten vil understreke, er at alle disse edle målsetninger vil
gå tapt hvis vi ikke tar tilstrekkelig hensyn til vår egen sikkerhet i maktkampen
mellom sosiale grupper.
I den senere tid har strukturrealismen, eller neo-realismen, som blir assosiert med Kenneth Waltz og John Mearsheimer, forsøkt å presentere en mer strengt vitenskapelig formulering av denne realismetradisjonen. Og de vektlegger enda mer det internasjonale anarkiets kausale effekt. I en annen bok (som dere ikke har som pensum på dette kurset), Kenneth Waltz’ «Man, the state and war», skriver han om forskjellen mellom muliggjørende årsaker og virksomme årsaker.
En
muliggjørende [permissive] årsak er det som gjør noe mulig, men ikke
uunngåelig. Og den virksomme [efficient] årsaken er den som får ting til å skje
i et bestemt tilfelle.
Den
muliggjørende årsak er det internasjonale systemet, definert i anarkistiske
termer. Det er ingen suveren som står over nivået av stater, eller som han
siterer Rousseau: «Kriger oppstår fordi det er ingen ting som kan forhindre dem».
Og merk at i dette henseende betyr ikke anarki en tilstand av kaos eller
konstant vold. Det betyr bare en mangel av en suveren, mangel av en overstatlig
utøvende myndighet. Uten en verdensmyndighet skaper anarkiet stater, eller grupper
innenfor land der en ikke har koherente og fungerende stater… gjør dem til de
øverste dommere og håndhevere av deres egne rettigheter og interesser, moralske
eller materielle interesser, slik de ser dem. Når stater eller grupper i
borgerkrigskonflikter blir uenige om hvilke krav som er legitime, er det makten
som avgjør hvilken av dem som vil seire.
Bare
motmakt kan forhindre bruk av vold fra en stat eller gruppe som oppfatter
status quo som uakseptabelt. For å se den virksomme makt, skriver Waltz, bør en
se på nivået under det internasjonale systemet: innenrikspolitikk, de enkelte
ledere og ideologier. Det er en rådende feiltolkning at Waltz tror at
innenrikspolitiske faktorer ikke betyr noe. Han tilkjenner dem stor betydning når
han forsøker å forklare hvorfor noe skjer på et bestemt tidspunkt, og han
foretar en viktig distinksjon som mange ikke har fått med seg mellom
internasjonal politikk og utenrikspolitikk: En
teori om internasjonal politikk handler om gjennomsnittlige resultat over tid –
hvorfor krig oppstår. En teori om utenrikspolitikk er en teori som forklarer
hvorfor en regjering foretar en beslutning for eller imot å gå til krig under
bestemte omstendigheter og av bestemte årsaker. Waltz skriver i «Man, the state
and war»:
«Krig
kan oppstå fordi stat A har noe som stat B ønsker. Den virksomme krigsårsaken
er stat Bs ønske. Den muliggjørende årsak er det faktum at det er ingen ting
som kan forhindre stat B i å påta seg krigens risiko.» Han fortsetter: «Hvis et
resultat blir produsert av to eller flere årsaker, så eliminerer man ikke permanent
dette resultatet ved å fjerne en av dem».
En bestrebelse
rettet mot en årsak som forsømmer andre årsaker kan gjøre situasjonen verre og
ikke bedre. Følgelig, mens de vestlige demokratier ble mer innstilt på fred,
ble Hitler mer krigersk. En økt tilbøyelighet til fred hos noen av deltakerne i
internasjonal politikk kan øke snarere enn minske sjansene for krig.
Anarki definerer
den politiske orden i den internasjonale sfære fordi vi ikke har noen
verdensregjering. Ingen lovgivende, dømmende eller utøvende makt som er utstyrt
med politistyrker til å arrestere de som bryter loven og truer den offentlige
orden. Det er derfor Waltz kaller det internasjonale system et selvhjelpsystem.
Eller som John Mearsheimer sier: «Hva skjer når du ringer 911? – Ingen ting. Det
er ingen i den andre enden.”
Det er
ikke noe 911 i det internasjonale system.
Vel, vent litt, vil du kanskje si. Det
er FNs 911, eller NATO, eller Uncle Sam. Nei, det er ikke det samme. De organisasjonene
er som en vennlig nabo du kan ringe for å be om hjelp hvis det skjer et
innbrudd hos deg. De er bare organisasjoner med medlemsland vil komme eller
kanskje ikke komme deg til unnsetning hvis det passer dem. Ban Ki-moon [FN-sjef 2006]
har ingen egne tropper, og vil aldri ha det, i det minste ikke før FN blir en
slags verdensregjering. Du kan forsøke å ringe en vennlig nabo, et annet land
du ønsker å alliere deg med som vil støtte deg. Men hvorvidt den naboen vil
hjelpe deg er opp til ham. Da Kuwait ringte i 1990 svarte vi og kom. Da Darfur
ringte i fjor [2006] eller i år svarte vi beklager, vi kan ikke komme denne
gangen. Det er ikke noen organisert og institusjonalisert håndhevende myndighet
som alltid står parat i det internasjonale systemet som en kan forlite seg på vil
tvinge myndigheter eller grupper til å oppføre seg bra. Som vi
har sett, FN og den Internasjonale Domstol i Haag har ikke det en slik rolle
fordrer.
Da den Internasjonale Domstol avsa dom mot USAs minelegning av Nicaraguas havner på 80-tallet, sa Reagan-administrasjonen «forsvinn!», og ingen ting skjedde med USA. Ingen arresterte USA og sendte det i fengsel. Kanskje noen skulle ha gjort det, men ingen, ingen internasjonal institusjon, ingen annen myndighet kunne, så ingen gjorde det. I det internasjonale systemet er du overlatt til deg selv. Du og dine venner må opptre som deres eget politi, eller underordne dere hvilken som helst annen makt som er villig til det. Multilateral myndighetsutøvelse, for eksempel NATOs aksjon mot Serbia i 1999 under Kosovo-krigen, er ikke analogt til nasjonal opprettholdelse av lov og rett gjennom legale myndigheter. Det er snarere analog til et borgervern som organiserer en utkommandering av mannskap.
Da den Internasjonale Domstol avsa dom mot USAs minelegning av Nicaraguas havner på 80-tallet, sa Reagan-administrasjonen «forsvinn!», og ingen ting skjedde med USA. Ingen arresterte USA og sendte det i fengsel. Kanskje noen skulle ha gjort det, men ingen, ingen internasjonal institusjon, ingen annen myndighet kunne, så ingen gjorde det. I det internasjonale systemet er du overlatt til deg selv. Du og dine venner må opptre som deres eget politi, eller underordne dere hvilken som helst annen makt som er villig til det. Multilateral myndighetsutøvelse, for eksempel NATOs aksjon mot Serbia i 1999 under Kosovo-krigen, er ikke analogt til nasjonal opprettholdelse av lov og rett gjennom legale myndigheter. Det er snarere analog til et borgervern som organiserer en utkommandering av mannskap.
Den
samme logikk kan gjelde konflikter innenfor stater: borgerkriger eller
revolusjoner, når sentrale myndighetsinstitusjoner kollapser, eller hvis store
grupper av folket ikke lenger oppfatter dem som legitime og forsøker å kaste
eller løsrive seg fra dem. I en slik situasjon kan en si at det hersker anarki
innenfor en stat inntil orden er gjenopprettet av et nytt regime eller en ny oppdeling
som følger av en borgerkrig. Akkurat som ved anarkiet er dette den permanente
tilstanden i det internasjonale systemet.
Andre del - om årsaker til krig og rollen til internasjonal rett - kan du lese her.
Andre del - om årsaker til krig og rollen til internasjonal rett - kan du lese her.