Tanker jeg gjør meg om bøker jeg har lest, folk jeg har møtt, livet jeg har levd. Wovon man nicht reden kann, darüber muss man schreiben.
*
torsdag 30. mai 2013
Så kom sommeren til slutt.
søndag 5. mai 2013
Et komplisert tabubrudd. Mitt forsøk på kneble debatten.
Mange har gjennom årene beskrevet Norge som et land bestående av passiv-aggressive flokkdyr, feige voktere av enigheten. Helt fra Ibsens dager har den aristokratiske forakt for det fantasiløse og feige massemennesket utgjort den mørke men kledelige billedbakgrunnen en kan utpensle sitt selvportrett på: Bildet av den modige opprører som taler den gemene hop midt imot. Se der, litt til venstre i bildet er det sannelig mulig å få øye på meg, jeg står sammen med denne vesle gruppen av modige sannsigere som omsider fikk sin anerkjennelse fordi de stod på sitt lenge nok, tro mot sine idealer. På 70-tallet var det å være anti-borgerlig så å si en borgerplikt. Var man dét, kunne det etter en viss fartstid vanke en virtuell borgerdådsmedalje
for lang og tro tjeneste.
Den trege flokken må jo bite i gresset til sist, når den skjønner at det vi alltid sa alltid hadde vært rett. Den følger nølende etter hver gang vi dristige krysser tabugrensene, flytter gjerdepålene og utvider beiteområdet av sannheter den kan boltre seg i.
Denne "Whig-history"-rammefortellingen er nå med små
justeringer overtatt av høyresiden, som med en blanding av sarkasme og klaustrofobi
konstaterer at gårsdagens opprørere er blitt veletablerte folk innen media og
skoleverk. Så hvis en kan smykke seg selv med å "drite i å være så
forbannet politisk korrekt" og i likhet med 68'erne flokke seg bak den noe
loslitte opprørsfanen, så trenger en
fortsatt ikke begrunne noe som helst av sine aversjoner og fobier. I tråd med hevdvunnen skikk holder det lenge at en er anti-establishment.
Det vrimler stadig av modige unntaksmennesker
som tar bladet fra munnen, og de snakker nesten i munnen på hverandre om hvor
teite og konforme kneble-moralistene er som mener noe annet, og bare unntaksvis noe om hvorfor de selv
mener som de gjør.
Hele settingen er ganske forstemmende, spør du meg. Man
omtaler hverandre, snakker til hverandre, får tilsnakk. Men bare unntaksvis skjer det en tankeutveksling. Debatt forstås ofte som en anledning til iscenesettelse av seg selv, den
gir klapp på skulderen fra følgere og sekundanter. Der fikk du jammen tatt rotta på han overlegne drittsekken. Jeg har lest Helge Krog og
Sigurd Hoel, så jeg innbiller meg ikke at den polemiske praksis var mye bedre og
sakligere før Facebooks dager. Den freudianske avsløringen
av motpartens motiv er en øks som er blitt noe mindre kvass med åra, den
biter ikke så godt lenger. Nå er den gjerne erstattet av økonomiske spillteorier som forklarer motpartens meninger som strategier for egeninteresse. Så det er fortsatt ingen grunn til å la seg forvirre av argumenter og fakta.
Men er ikke meninger tross alt noe folk holder seg med enten fordi de tilhører en interessegruppe eller ønsker å skape et forestilt fellesskap som en kan føle tilhørighet til? Er det ikke sånn det er, har ikke avslørerne ofte rett?
Men er ikke meninger tross alt noe folk holder seg med enten fordi de tilhører en interessegruppe eller ønsker å skape et forestilt fellesskap som en kan føle tilhørighet til? Er det ikke sånn det er, har ikke avslørerne ofte rett?
Kanskje det, men hvis en skal ha en offentlighet der ideer
og forestillinger brytes - og ikke bare monologer i sandkassen - så må en nesten ta argumentene på alvor også, selv når
en har mistanke om at andre grunner enn de saklige spiller en rolle. Folk kan jo ha rett, også når de har solid egeninteresse av å ha det.
En stor del av kommentariatet er veldig gode på å analysere folk og deres holdninger som om det var inventar-beskrivelser i et livsstilsmagasin; en mental hjemme hos-reportasje med utsnitt av det intellektuelle møblementet. Motstrategien blir å svare lekende og ironisk, slik at folk skjønner at en ikke er så enkelt møblert og ikke lar seg fange helt inn av betrakterens blikk og karakteristikker.Ta nå ikke mine meninger så bokstavelig da, jeg har forresten et helt annet møblement på hytta.
En stor del av kommentariatet er veldig gode på å analysere folk og deres holdninger som om det var inventar-beskrivelser i et livsstilsmagasin; en mental hjemme hos-reportasje med utsnitt av det intellektuelle møblementet. Motstrategien blir å svare lekende og ironisk, slik at folk skjønner at en ikke er så enkelt møblert og ikke lar seg fange helt inn av betrakterens blikk og karakteristikker.Ta nå ikke mine meninger så bokstavelig da, jeg har forresten et helt annet møblement på hytta.
Det hører til unntakene at bærere av ulike meninger spør
hverandre om hvorfor en tenker som en gjør. Tonen er brautende, selvfornøyd og
innforstått. Det er som en slags skolegård eller kaserne, der default modus er
sjikane og mer eller mindre velformulert sosial forakt. Jo, men er det ikke
greit å kutte høflighetsfrasene og bare si det som det er - at dette sier du,
men det viser jo bare at du er... Er det
ikke latterlig naivt å tro at folk faktisk inntar sine standpunkt helt uten
strategiske sideblikk, men fordi de faktisk tror på det de selv sier? Er det
ikke denne gjemmeleken og dette utenomsnakket som "rett fra
levra"-stilen skjærer gjennom da?
Mulig det. Men det finnes fortsatt noen som forsøker å forstå
noe, ikke bare oppnå noe. Noen tar fortsatt sjansen på å tenke høyt, hvilket ikke
er det samme som å rope høyest. Det skjer fra tid til annen at noen gjør et
ærlig forsøk på refleksjon. De inviterer oss til å følge dem, de gjør rede for hvorfor
de endte opp i den posisjonen de inntar. En merker at noe står på spill, noe
annet og viktigere enn prestisje eller selvhøytidelighet. En får inntrykk av at
deres standpunkt forteller noe om hvem de er. At de vet det, men ikke prøver å
rømme fra det. Men at det ikke er det viktigste. Det er skummelt,
naturligvis. Uferdig, med løse ender og ting som ikke henger sammen. Men det er
nå der en står i dag, uten å gjemme seg bak et skjold av ironiske dementi. Det innbyr til respekt, fordi det viser respekt for mottakeren
som tenkende menneske. Og en kan få lyst til å spinne videre, komme med
kompletterende og utfyllende perspektiv, ting som kanskje taler imot, men ikke
nødvendigvis viser at samtalepartneren er sjofel eller uvitende.
Jeg vet utmerket at det er ulike sjangre, at vi ikke alltid
trenger å være så saklige. Men det at jeg nå fremfører denne kritikken av en bestemt praksis må jo ikke nødvendigvis tilsi at jeg "ikke har forstått sosiale media" eller hvordan mediadramaturgien nå en gang funker. Kanskje er det nettopp det jeg har forstått, men sta vegrer meg mot å godta. Jeg foreslår altså at man oftere kan ta standpunkt og argumenter som
om de var nettopp det, og ikke primært symptomer på noe annet.
Det er jo viktigere å avsløre sviktende argumentasjon enn dårlige
motiv hos argumentasjonens opphavsmann. Det er også et uttrykk for intellektuell latskap når en avfeier argumenter som strategisk posisjonering, kamuflasje og utenomsnakk. Da trenger en liksom ikke gå inn på det motparten sier. Men en lege kan f.eks. ha økonomisk egeninteresse i å advare mot
kvakksalvere og svindlere – det dementerer likevel ikke hans faglige kritikk av metoder
og medisiner uten fnugg av dokumentert virkning.
I mye av den norske debatten står sinnelagsetikken fortsatt sterkt. Men nå gjelder det ikke om å smykke seg med gode motiver og
edelt sinnelag lenger. Det er jo bra, da kan en kanskje diskutere sannsynlige konsekvenser av ulike syn i steden? Feilt svar. Det gjelder å være barnet som frekt og høyt sier at keiseren ikke har
noen klær på, at du bare hevder det du gjør for å si at du er snill og vi er slemme. Avlørt. Vi er da ikke naive.
Men finnes det noen tabuer igjen da som ikke for lengst er blitt skutt ned og flirt ut? Kanskje dette: I følge den retoriske praksisen mange bruker i Facebook-debatter, så er det noe henimot tabubrudd å hevde om en sak at et alternativ kan være mer riktig eller galt enn et annet. Hvis du f.eks. sier at det er moralsk galt å pusse politiet på folk hvis forbrytelse består i å være fattige, blir du straks avslørt som en som bare forsøker å si at du er et bedre menneske (mens du egentlig KNEBLER uønskede meninger gjennom din utidige moralisering). Jeg slår herved til lyd for et opphør av dette forbudet mot etisk refleksjon, fordi det i praksis fungerer som en tabuisering og et forbud mot en nødvendig debatt om hva som er riktig og galt å gjøre, eller hva slags holdninger som er ok å vise overfor andre mennesker.
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !
Men finnes det noen tabuer igjen da som ikke for lengst er blitt skutt ned og flirt ut? Kanskje dette: I følge den retoriske praksisen mange bruker i Facebook-debatter, så er det noe henimot tabubrudd å hevde om en sak at et alternativ kan være mer riktig eller galt enn et annet. Hvis du f.eks. sier at det er moralsk galt å pusse politiet på folk hvis forbrytelse består i å være fattige, blir du straks avslørt som en som bare forsøker å si at du er et bedre menneske (mens du egentlig KNEBLER uønskede meninger gjennom din utidige moralisering). Jeg slår herved til lyd for et opphør av dette forbudet mot etisk refleksjon, fordi det i praksis fungerer som en tabuisering og et forbud mot en nødvendig debatt om hva som er riktig og galt å gjøre, eller hva slags holdninger som er ok å vise overfor andre mennesker.
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !
søndag 31. mars 2013
Coming up for air
Coming up for air
The pain in my chest is worsening
I’m craving for oxygen
Thinking that no one can hear me
leaves shivers of panic and dread
Sometimes still waiting and hoping,
sometimes giving in to despair
It is hard to picture one breaking the surface
when you're stuck and getting nowhere.
I can see your boats from down under
like scattered toys in a sunny pool
I find it hard to belive I'll ever join you,
and that your shiny world is for me too.
I grope and stumble in darkness
dragged down by thoughts and fears
oh brothers leave me a rope to cling to
I’m coming up for air
Ivar Bakke
torsdag 28. mars 2013
Plutselig i mars
En gang da jeg var liten, en av de klare dagene i mars en gang
i det forrige årtusen, lærte søsknene mine meg en ny lek. Jeg fikk et skjerf
bundet over øynene og ble satt på sparkstøttingen. Så ble jeg kjørt hit og dit,
snudd og vendt på i alle himmelretninger, og så skulle jeg, før skjerfet ble
fjernet, gjette hvor jeg var. Utrolig hvor mye en kan lese av et landskap
gjennom de øvrige sansene. Lyden av vinden gjennom tretopper, en sakte, knapt
merkbar dreining, ekko mellom naustvegger, grus som lager lyder under meiene. De
gjorde seg flid, men jeg klarte likevel for det meste å gjette riktig.
Storehjernen eller Telencephalon
har ulike funksjoner, men den fungerer over alt etter noenlunde samme prinsipp,
en hierarkisk inndeling av innlærte minner og mønster, inndelt i kategorier som
gir mening. Bombardementet av synsinntrykk du nå får fra netthinnen blir
oversatt til begripelige, kjente størrelser. I stedet for et gnistrende kaos av
former og farger husker hjernen din at dette er en skjerm og at på skjermen
står det noe den gjenkjenner som bokstaver, og etter hvert som øynene arbeider
seg fra venstre mot høyre langs linjene setter du sammen bokstavene til ord som
du gjennom årene har lært deg har en bestemt betydning. Hvis du støter på et
ord du ikke kjenner fra før må du lese langsommere. Du assosierer og
katalogiserer. Bare unntaksvis stanser du opp for å se nærmere på det.
Tenk deg at en viss lyd øker og avtar, og hjernen din sier «bil». Du hører det i bakgrunnen, innordner det i det ubevisst fortrolige og tenker ikke over det mens du leser videre. Og mens du leser dras oppmerksomheten din i mange retninger, bort fra teksten. Skal ikke forfatteren si noe snart som forsvarer at jeg bruker tid på å lese dette midt mellom alt det jeg egentlig skulle gjøre? Jo det skal han. Hør nå, jeg skal snakke sakte og du skal lese langsomt den vesle stubben som er igjen. Nå tar vi bort skjerfet og så skal du se for ditt indre øye.
Tenk deg at en viss lyd øker og avtar, og hjernen din sier «bil». Du hører det i bakgrunnen, innordner det i det ubevisst fortrolige og tenker ikke over det mens du leser videre. Og mens du leser dras oppmerksomheten din i mange retninger, bort fra teksten. Skal ikke forfatteren si noe snart som forsvarer at jeg bruker tid på å lese dette midt mellom alt det jeg egentlig skulle gjøre? Jo det skal han. Hør nå, jeg skal snakke sakte og du skal lese langsomt den vesle stubben som er igjen. Nå tar vi bort skjerfet og så skal du se for ditt indre øye.
Se der, der
kommer det en fyr gående, en grånende mann i 50-åra med hodet fult av minner på
vei gjennom Bodøs gater. Det er jeg som har gått en tur langs Rønvikveien, lyttende til en
forelesning fra et av verdens beste universitet.
Det er interessant, men noen ganger
drar assosiasjonene meg i andre retninger, som en utålmodig unge som drar i
buksebeinet og vil vise meg noe. Jeg går forbi herredshuset og ned mot Snippen.
For mitt blikk ser jeg en ung mann komme strenende mot meg. Han bærer et barn
på nakken. Guttungen har en tykk bevernylondress på seg og har sovnet i vårsola.
Hodet vipper opp og ned i takt med de lange skrittene til faren. De små barnehendene
er foldet rundt halsen min. Jo det er oss to, jeg husker det nå. Jeg hadde
skjegg den gangen, og guttungen kunne jo ikke gå hele den lange veien fra kaia.
Så vi er gode og varme i marssola. Et sovende barn mot nakken, som et langt, varmt
kjærtegn som gjør det lett å gå med slik dyrebar last på skuldrene. Trygg hos
pappa, helt inn i søvnen. Jo, kroppen min husker gjennom sanseinntrykk, lag på lag av minner, hierarkisk inndelt.
Jeg blir stående på
andre siden av gata og ser på dem fra en annen verden. De kan jo ikke se meg,
og godt er det. Og jeg har skjerf og lue på mot den kalde vinden, så jeg lider
ingen nød. Men hvis jeg blir stående slik for lenge begynner jeg å fryse.
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !
Etiketter:
Brokker av levet liv
torsdag 14. februar 2013
Innsiktsfullt om menn.
Susan Faludi: Snytt – sviket
mot mannen.
Susan Faludi har skrevet en forstående bok om amerikanske menn. Hun styrer unna det nedlatende, selvfornøyde terapeut-språket som definerer mannlighet som en slags genetisk sykdom. En kunne frykte 600 sider med dokumentasjon av mannlig sjåvinisme og kvinnelig avmakt, fremført som en moralsk brøk der kvinner sitter med de riktige verdiene og mennene sitter ved makten. Å forbedre verden blir da å redusere menns posisjon.
Hannah Arendt |
Bokens mange intervju er gjort i
en periode hvor millioner mannlige industriarbeidsplasser ble borte. Som arbeidsledig
tilhører du ikke lenger et kollegium, dine faglige ferdigheter er ikke
etterspurt vare, du kan ikke forsørge din familie. De fleste kvinner foretrakk
å ha en mann hvis godt betalte jobb lot seg dokumentere gjennom godt synlig
forbruk. Begeistringen over å få en nyslått husfar i sofaen, med egne
oppfatninger om barneoppdragelse og hjemmeinnredning, var laber. Hva vil det si
å være mann da, hvis du ikke kan få anerkjennelse gjennom å løse utfordringer i
arbeidslivet?
Sylvester Stallone |
Ingen av de ulike intervjuobjektene blir presentert som eksempler på menns iboende djevelskap. Det er individer som kommer til orde, ikke bare eksempler. Men historiene deres er sammenfallende på et avgjørende punkt: Alle har savnet en far som det var mulig å være glad i. Forfatteren spurte ikke, men nesten alle intervjuobjektene brakte det på bane. Faludi er innom en krigsskole preget av ekstrem kvinnehets. Den vennlige, forstående tilnærmingen Faludi legger for dagen kan ikke hindre et forstemmende inntrykk av en militær blanding av homofobi og svett mannsfellesskap, der veteraner er farsfigurer og kvinner er truende vesener fra en annen galakse. Hetsen av homofile og kvinner er to sider av samme sak: frykten for de forbudte (umandige) egenskaper. Det er dumt i kvadrat, men det er fortsatt en formende kraft i USA.
Audie Murphy, USA’s Hollywood- krigshelt, sa at det som plaget ham mest er ”enn om sønnene mine vil prøve å leve opp til bildet av meg”. USA’s sønner ville det, det strømmet mange frivillige til Vietnam. Bokas grundige behandling av omstendighetene rundt My-Lai- massakren skildrer et krigsmaskineri som er bygget opp etter mønster av moderne bedrifter. Den lojale kampen mot en synlig fiende er byttet ut med individuell ”resultatmåling” i form av antall drepte, en utryddelseskrig mot kvinner og barn som springbrett for personlig karriere. Ingen ville høre på dem som beskrev denne krigen i noenlunde realistiske kategorier. Ikke da, og ikke nå. Tenk hvilken kulturrevolusjon som hadde utspilt seg hvis USA hadde bearbeidet Vietnamkrigen slik Tyskland har bearbeidet sin krig! Men Hollywood forsøker å gjøre Vietnam- krigen anstendig, og dyrker henført 2. verdenskrig i mentalt svart-hvitt.
Boka handler ikke hovedsakelig om krig og vold, men bildet Faludi ruller ut for oss er forstemmende. En økonomi som kun ivaretar aksjeeieres interesser har fatale følger, den sliter over de bånd av fellesskap og lojalitet som arbeiderne en gang hadde. Alt er til salgs, stadig nye livsområder blir underlagt markedets logikk. Den lojale, ansvarlige medborger blir en komisk fortidslevning, samfunnet atomiseres. Hvordan skal mannlige forbilder kunne lose gutter over i voksenverdenen? Voksenverdenen dyrker jo nettopp ungdom og hensynsløs individualisme, den forandrer seg stadig, og de som behersker spillet er ambisiøse 20-åringer, ikke fedre. En stor andel av befolkningen føler seg unyttige og uønsket, de er ikke med på ”vinnerlaget”. Det gir en farlig resonans for politiske rottefangere som tilbyr plass i rekkene og et felles mål å marsjere mot. Faludi holder blikket på både økonomi og kultur, hun har gjort et skikkelig arbeide og levert et redskap for å forstå og handle. I den grad feminismen blir en motkulturell protest mot konkurransesamfunn og kommersialisme, er den en alliert i kampen mot fremmedgjøringen. Men jeg er redd Faludi står temmelig alene, også blant feminister.
|
Etiketter:
Bøker jeg har lest,
Feminisme
mandag 4. februar 2013
Øyvind Strømmen - alarmerende om alarmistene
Er dette enda en bok som skal utruste oss med det endelige bevis
på at FrP egentlig er en gjeng skap-fascister? Er dette en slags bygdebok for Norge,
en oppdatert protokoll over the usual suspects av fremmedhatere, like uunnværlig
for den lokale enheten i PK-moralpolitiet som den er uleselig for alle
andre?
Nja, jeg kan jo strengt tatt bare svare for meg selv. Men
jeg tror forfatterens avdempede og reflekterte toneleie kan kommunisere godt
med store deler av det politiske spekteret. Stikkord her er presisjon og
nyanser. Det er naturligvis langt vanskeligere å kartlegge dagens gråsoner
mellom kritikk og paranoia enn å skrive om 30-tallets «antijødiske aksenter», som man i dag skjønner ikke var så ufarlige, selv om de ikke egentlig var nazistiske.
Men det er i denne gråsonen det blir interessant, og det er her kampen står i dag.
Da gjelder det ikke om å finne «ordet som stempler djevlene», men å finne ord
som bærer over frontlinjene, som maner til besinnelse og anstendighet – det motsatte
av alarmisme.
«Høyreradikale vinner
ikke bare frem på konspiratorisk tøv, de tiltrekker seg velgere ved å tilby dem
svar på høyst reelle problemer, problemer alle partier burde være interessert i
å gripe fatt i. Det kan handle om ghettoisering, og derav følgende
kriminalitet, sosial elendighet og gode vekstvilkår for politisk ekstremisme.
Det kan handle om opplevd utrygghet, om overfallsvoldtekter, om seksuell
trakassering, om undertrykkende praksis som er kulturelt eller religiøst
fundert, og knyttet til «fremmede» som forblir definert som det, uavhengig av
hvor de er født. Det kan handle om europeiske ungdommer som blir tiltrukket av
radikal islamisme. I realiteten tilbyr selvsagt høyreradikalerne sjelden
løsninger, de står for en ekskluderende nasjonalisme som dyrker frem
utenforskapet og gjør problemene verre.»
Raske samfunnsforandringer oppleves subjektivt som utrygge.
De fleste av oss har en liten Ludvik i seg. Og så er det jo vitterlig noen
forandringer som slår ut til det verre for enkelte, mens andre vinner på dem. De
ideologiske rottefangere kan dette på fingrene. Hvis du kan preke forståelse og
støtte for mine opplevde problemer og samtidig peke ut årsaken, det som er selve
problemet – innvandringen – så er det mange som låner øre. Ja de er ikke
rasister, altså. Men...
I møtet med
morgendagen trengs det politikere som har mot til å snakke om vanskelige
spørsmål, men også mot til å konfrontere menneskefiendtlig tankegods av ulike
typer. Dersom denne boken er til hjelp for noen av dem, er jeg takknemlig.
Jeg tror den kan være det. Fordi den beskriver gråsonen
mellom innvandrerskepsis og en alarmisme som snakker i borgerkrigsmetaforer - og uten
at forfatteren går i samme fella selv og aner en fascist bak hver busk. Øyvind
Strømmens spesielle kvalifikasjon for sitt tema er en solid akademisk kunnskap
om mellomkrigstidens høyreradikale strømninger. Det er det mange som kan mye
om. Men i tillegg er han en av de få som er fortrolig med en for de fleste
lukket verden, det internasjonale nettverket av ekstreme miljøer av «anti-jihadister», de hellige tastatur-riddere
som skal befri Europa fra en pågående okkupasjon av farlige muslimer som er
kommet for å gjøre Europa til et Eurabia.
Et annet er forestillingen om et «kulturelt
selvmord» grunnet en blanding av hvitt selvhat og utilgivelig naivitet. Og man
tar avstand fra nynazisters vold, naturligvis, men forklarer det som en
naturnødvendig følge av innvandringen. Så problemet er innvandring, og
løsningen for å hindre rasisme og vold er å stenge grensene.
«Jo men dette har vi jo på et vis lest før?» tenker mange av
oss. Etter Utøya-massakren uttalte
Erna Solberg at
«Måten ekstreme, antiislamske grupper omtaler muslimer på i
dag, ligner måten ekstreme antisemittiske grupper omtalte jøder i tiårene som
førte opp til andre verdenskrig»
Bl.a. Mona Levin reagerte negativ på det, og
pekte på nazistenes raselover o.a. former for statlig diskriminering som bevis på at hun
tok feil. Men Solberg snakket om retorikken og om tiårene, altså inklusive tiden før
Hitler kom til makten.Som Strømmen skriver:
«Iblant kan man finne
kommentarer som er nesten prikk like, ord for ord, men der ordet «jøder» er
erstattet med «muslimer». Også bildebruk og symbolikk kan i noen tilfeller være
til forveksling lik. Den østerrikske antropologen Matti Bunzl, som selv har
jødiske røtter, mener at det han kaller den «tradisjonelle moderne
antisemittismen» langt på vei har utspilt sin historiske rolle. Det betyr ikke
at den politiske antisemittismen som sådan er borte; istedenfor har det kommet
en ny antisemittisme, som i betydelig grad er koblet til den politiske
situasjonen i Midtøsten. [...]Dersom betydelige partier som representerer
betydelige deler av befolkningen åpent mobiliserer på grunnlag av
anti-muslimske, islamofobiske oppfatninger, og ikke har noe å si om jøder, må
jeg si at islamofobi er et mer presserende spørsmål enn antisemittisme.» -
i følge den siterte Matti Bunzl. Poenget er ikke å sette to former for rasisme opp mot hverandre, men å gjenkjenne visse tankefigurer.
Strømmen vitnet i Breivik-saken. Der sa han at «Det er folk der ute som støtter Breivik. Det er ikke snakk om mange, men få. Det er flere som uttrykker sympati rundt bomben i regjeringskvartalet enn om Utøya.» Aftenpostens Knut Olav Åmås bekrefter at avisen daglig mottar slike sympatierklæringer overfor Breiviks ideer. Debatten i etterkant av massakren viste at handlingene av de fleste blir oppfattet som gal manns verk. Men også at forestillingene har sine sympatisører.
Apropos det. For dem av oss som ikke kan la være å tenke i analogier; her er et sitat fra den tysk-jødiske historikeren Fritz Stern, som kom seg unna det Tyskland som hatet ham og reiste tilbake igjen til det Tyskland han elsket, etter krigen.
«Min far ble en gang vitne til et bisart forspill
til det som skulle komme: I en forelesningssal i Breslauer Medisinske Fakultet
ble en psykotisk pasient fremstilt som plutselig brøt ut i en hat-tirade som
var spekket med utfall mot jøder og andre forbrytere – og de forsamlede
studentene og noen av legene brøt ut i applaus.» («Fünf Deutschland und ein
Leben» s.99)
Mye av den frådende rasismen vi i dag trygt kan beskrive som for oss fremmed, syk og abnorm, kan en kanskje også beskrive som et smittsomt virus vi er nødt til å granske for å kunne vaksinere oss imot. Den kan ligge latent, mutere og bryte ut i nye epidemier.
Etter å ha lest gjennom Strømmens bok ble jeg sittende og
granske litteraturlisten bakerst i den. Det er jo en form for galskap, tenkte
jeg. Hvor mange år av sitt unge liv har Øyvind Strømmen tilbragt med å fordype
seg i de kranke, paranoide forestillingene til nokså mistrøstige personer with minds that hate? Dette er en
prestasjon jeg beundrer, slik jeg beundrer sykepleiere som arbeider på
akuttmottak. Hvordan holder dere ut?
onsdag 23. januar 2013
80 år siden Hitler kom til makten. Hvordan styrte han?
For 80 år siden var det spennende å lese aviser, selv om de færreste ante hvilke av nyhetene som senere skulle gå inn i historiebøkene som viktige. Akkurat det har vel ikke forandret seg. Her er en 5-timers skoleprøve i historie, uten mye tid til retting eller disposisjon. Men likevel leseverdig, håper jeg.
Hjalmar Schacht. Artig bartemote på den tiden |
1933 Ernst Røhm - den eneste Hitler var dus med. |
Etiketter:
Internasjonale Relasjoner & Historie
Abonner på:
Innlegg (Atom)