Finnes det noen sikker måte å unngå å bli ideologisk forført i retning barbariet? Jeg tror ikke det. Men vi må likevel forsøke. Dette er en kritisk gjennomgang av de intellektuelles rolle som folkeforførere, gjennomført av noen av våre beste.. intellektuelle.
Første del av min presentasjon av boken finner du her. |
Journalister og
kommentatorer forstår gjerne sin rolle som ubestikkelige forsvarere av den
lille manns sak, som uavhengige kritikere av maktmisbruk i alle dens former. Vet
du om noen som fremhever fordelene ved rasisme, krig, diktatur, massakrer
av sivile, sensur av uønsket informasjon, fengsling og tortur av opposisjonelle?
Ikke jeg heller. Skal en dømme etter festtalene, hersker det en rørende enighet
om at dette er noe vi alle er imot.
Men det er jo i praksis simpelthen
ikke sant, snarere en selvforståelse som ikke står seg for den mildeste
empiriske etterprøving. De som kommenterer aktuelle verdensbegivenheter har ofte
anspent sine språklige ferdigheter til bristepunktet for å forsvare onde handlinger, hvis (og bare hvis, som det heter på akademisk) disse blir utført av
aktører eller regimer en selv ser på som bærere av verdier en deler.
«Denne ideologiske
oppfatning gjør egentlig land til
objekter for politisk identifikasjon. Landet
er bra, derfor er det meste bra og forsvarlig, i hvert fall positivt
forklarlig, for den som betrakter landet utenfra. [..] Land som ideologi, hvem
kjenner ikke til det?»
Det er historikeren
Hans Fredrik Dahl som skriver dette i antologien «Intellektuelle og det
totalitære». Hans generelle observasjon fremsettes i en artikkel som omhandler
Nordahl Grieg og Knut Hamsun, og deres forsvar for sine respektive lovede land.
Dette har ikke
forandret seg stort. Fortsatt er det mange i offentligheten som ser det som sin
oppgave å forklare oss andre at en «ensidig fordømmelse» er «misforstått» eller gjør oss til «nyttige idioter» som i praksis «løper fiendens ærend»,
eller at det tross alt ikke er så ille som det «hylekoret» vil ha det til.
«Det er kanskje ikke helt avveien å minne om at Hr.Ossietzky kunde ha forladt Tyskland både før og efter at nazismen hadde tatt makten. Men det vilde han ikke. Han regnet med at folk vilde skrike op når han blev satt fast. Og han regnet ikke feil.
Hvad vil han? Er det den tyske opprustning han nu som fredsvenn vil demonstrere mot? Så denne tysker heller at hans land fremdeles lå knust og nedverdiget blandt landene, prisgitt fransk og engelsk nåde?»
Knut Hamsun
«Kanskje vil det være en av de tingene vi ikke glemmer - den store, mektige verdensberømtheten som spør, og mannen i fangedrakt som ikke kan svare»
Nordahl Grieg
«Det har visst været noget skrik og skravl i pressen» var Hamsuns sarkastiske oppsummering av bestyrtelsen over at den kjente forfatteren valgte å forsvare regimets tarv fremfor sin fengslede forfatterkollega, redaktøren Ossietzky. Den norske Ibsen-light tradisjonen gir pluss i boka hvis en trosser en majoritet – som nærmest pr definisjon er dum og hyklersk – selv når det en selv sier er ravgalt inntil kunst. En kan framstå som modig og selvstendig i egne øyne, selv når en forsvarer et diktatur. Motivene kan være ulike, men jeg tror de fleste handler ut fra egen overbevisning, først og fremst.
Carl von Ossiezky i nazistisk fangenskap |
Hvad vil han? Er det den tyske opprustning han nu som fredsvenn vil demonstrere mot? Så denne tysker heller at hans land fremdeles lå knust og nedverdiget blandt landene, prisgitt fransk og engelsk nåde?»
Knut Hamsun
«Kanskje vil det være en av de tingene vi ikke glemmer - den store, mektige verdensberømtheten som spør, og mannen i fangedrakt som ikke kan svare»
Nordahl Grieg
«Det har visst været noget skrik og skravl i pressen» var Hamsuns sarkastiske oppsummering av bestyrtelsen over at den kjente forfatteren valgte å forsvare regimets tarv fremfor sin fengslede forfatterkollega, redaktøren Ossietzky. Den norske Ibsen-light tradisjonen gir pluss i boka hvis en trosser en majoritet – som nærmest pr definisjon er dum og hyklersk – selv når det en selv sier er ravgalt inntil kunst. En kan framstå som modig og selvstendig i egne øyne, selv når en forsvarer et diktatur. Motivene kan være ulike, men jeg tror de fleste handler ut fra egen overbevisning, først og fremst.
Land som ideologi,
hvem kjenner ikke til det, spør Dahl. Det er sant, vi ser det daglig. Men denne
forsvarsrefleksen for land en sympatiserer med er ingen klar ideologi, snarere en tankeløs refleks hos folk som er stolte av å være hevet over alt som smaker
av ideologi. Det kunne kanskje være et innspill til en ny akademisk studie av
oss ikke-ekstreme som bare speiler tidsånden, de tanker som «alle rettenkende mennesker» tenker (for å bruke en vending fra den kalde krigen), og som gjør samtidens innforståtte sannheter så pinlig fremmedgjørende bare det får gått noen år? For det er da ikke bare intellektuelle som kan havne på ville veier. Men det er de som etterlater flest skriftlige vitnesbyrd om det. I etterpåklokskapens
lys – alternativet er glemsel – er det lett å se at de tok feil. Det kan virke
billig, og noen ganger er det det. Men det kan også være lærerikt, å «tenke med
historien».
Mange av artiklene i
denne antologien – den femte i denne rekken antologier om totalitarisme,
ekstremisme og terrorisme – omhandler mellomkrigstidens form for kritikk av den
bestående samfunnsorden, fra den tid hvor det var dristig, ungradikalt og friskt
å sympatisere med Mussolini eller Hitler. Og hvor også mainstream borgerlig presse «tross alt» så med adskillig sympati på regimene «for at hindre noget verre».
Er dette fenomenet spesielt for denne tiden?
Ikke prinsipielt, men det spesielle ligger i at Norge
senere ble okkupert av det land og det styresett som var gjenstand for så mange
sterke meninger. Vi ble med andre ord presentert for en kollektiv erfaring som dannet
en slags fasit, en målestokk som stempler det som den gang kunne passere som en moderat borgerlighets forstående og forklarende dekning av begivenhetene i Tyskland, til noe som vi i dag vil beskrive som en nokså hodeløs forsvarstale, kanskje mest av alt gjennom hva man bevisst unnlater å si. Hadde vi blitt okkupert av Sovjet hadde dommen falt tilsvarende ufordelaktig ut for andre journalister og intellektuelle.
Nicola Kristin
Karcher har skrevet et interessant essay om Victor Mogens, en av
mellomkrigstidens mest iherdige og virkningsfulle forsvarere av Nazi-Tyskland i
norsk offentlighet. Mogens var ingen randfigur, hans utenrikskronikker nådde en
bred offentlighet, og i 10 år var han utenrikspolitisk kommentator i NRK. I 1937
mistet han stillingen sin av politiske årsaker. Det førte til rabalder blant
mange lyttere, og avisene Tidens Tegn og Aftenposten protesterte høylytt. Jeg
vet ikke om begrepet «ARK» ble benyttet i sakens anledning. Bruddet i
riksrådsforhandlingene førte til at Mogens aldri fikk stillingen som leder for
et informasjonsdepartement under krigen. Det er å frykte at en mann som Mogens hadde
gjort langt større skade enn de mer klumsete og 100% overbeviste ministrene som
senere ble formidlerne av okkupantens propaganda. Men Mogens oppfattet NS som
en konkurrent og Quisling som en katastrofe, og da okkupanten forlangte at alt
politisk samarbeid skulle skje via NS valgte Mogens det indre eksil. Det gjorde
at han senere ble frifunnet for tiltalen om landssvik.
Kristian Schjelderup |
Terje Emberlands
essay om Kristian Schjelderup – en kjent humanist og liberal teolog av det
slaget Dagblad-agnostikere støtter – er forbilledlig på mange måter. Jeg vil fremheve presentasjonen av Völkisch-bevegelsens ideer og skissen av noen av de mange forsøk på å finne filosofisk fotfeste i mellomkrigstidens oppbruddstid, hvor ulike former for ny-religiøse bevegelser erstatter tradisjonell kristendom.
Drivkraften bak Schjelderups religionsfilosofiske prosjekt «var å redde en
religiøs sannhetskjerne fra historisering og relativisering». Og denne
universelle kjernen, løsrevet fra plagsom religiøs dogmatikk, gjør at
religionens «ytre form» angivelig kan forenes med moderne kunnskap og
virkelighetsforståelse.
Dette er, som Emberland påpeker, også typisk for dagens
nyåndelighet. Men Schjelderups legering av «fordomsfri» religiøs søken og
interesse for samtidens nyåndelighet førte i hans tilfelle til en stor grad av
identifikasjon med «Deutsche
Glaubensbewegung».
«Var den nazistiske
ideologi som Trosbevegelsen hyllet en konsekvens av det religionssyn den
forfektet? Og, dypest sett, er det en forbindelse mellom en irrasjonalistisk
religionsoppfatning og totalitær tenkning?»
Schjelderup så ingen
slik nødvendig forbindelse, og Emberland spør:
«Hvis nyhedenskapet
var så humanistisk i sin grunninnstilling, hvordan kunne det så tilsynelatende
friksjonsfritt alliere seg med og legitimere nazismen?»
Til tross for at
Schjelderup var en dedisert anti-nazist, har Emberland «en mistanke om at det
kan eksistere en affinitet mellom
irrasjonalisme og totalitær tenkning».
Dette sneier innom en debatt mellom «humanistiske lausånder»som har pågått i mange år om de ulike måter å utmynte hva man egentlig kan lære av de
historiske fenomenene nazisme og kommunisme. Fra geistlig hold heter det gjerne
at der kan dere se, «når mennesket ikke lenger tror på Gud, tror det på hva som
helst». Kaj Skagens «Bazarovs barn» var en markskrikersk utgave av denne
sivilisasjonspessimismen. Det fikk sitt tilsvar fra Hans Fredrik Dahl, som la
sin prestisje som historiker i å hevde at Skagen selv var en formidler av «kulturfascisme»,
bl.a. på grunn av sin antirasjonalistiske holdning.
Debatten er som sagt
ikke over, og jeg vet ikke hvordan katolikken Dahl i dag bedømmer disse ting.
Kanskje ville han påpeke de store forskjellene mellom katolsk dogmatikk og den etter hvert nokså steinfrie Jesus-kompotten for religiøst interesserte agnostikere som moderne luthersk høykirkelighet prediker. Når det gjelder
kirkens historiske rolle overfor nazismen, så innbyr den i alle fall ikke til
tabloide generaliseringer om medløperi. Den jødiske flyktningen Albert Einstein ble gjengitt slik i Time Magazine:
«Only the Church stood squarely across the path of Hitler’s
campaign for suppressing the truth. I had never any special interest in the
Church before, but now I feel a great admiration because the Church alone has
had the courage and persistence to stand for intellectual truth and moral
freedom. I am forced thus to confess, that what I once despised, I now praise
unreservedly. »
Burleigh,
Michael (2009-03-17). Sacred Causes (p. 213).
Karl Popper |
Emberland nøyer seg
med å påpeke at den dogmefrie religiøse irrasjonalismen er «i stand til å inngå
allianse med hvilken forestilling som helst», og han slutter seg til en kjent
passasje fra Karl Popper:
«Jeg overser ikke det
faktum at det er irrasjonalister som elsker menneskeheten, eller at ikke alle
former for irrasjonalisme skaper kriminalitet. Men jeg hevder at den som lærer
at ikke fornuften, men kjærligheten skal herske, åpner veien for dem som
hersker ved hatet.»
Det er en ettertenksom, lavmælt påminnelse Emberland fremfører, uegnet til å lage halloi og «kulturdebatt» der to representanter væpnet med tabloide spissformuleringer kan barke løs på hverandre. Men den er vel verd å lese.
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !