(Gøteborg-Posten 17.mai 1998)
 
I dag er det nasjonaldag i Norge, de intellektuelles  dag for bekymring og klage. Ulmende motsetninger truer vår nasjonale  idyll. De mest bekymrede av oss er i indre eksil, omgitt av sjåvinisme,  fremmedfrykt, nisseluer, særinteresser og EU-motstand. Pessimistene på  motsatt fløy snakker om EUs korporative eliteprosjekt; likvidasjonen av  et brysomt folkestyre. Nasjonaldagen glatter over motsetninger som truet  med å sprenge vårt forestilte fellesskap. De fleste kan finne støtte  for egne oppfatninger i symbolenes behagelige flertydighet. 
Bakom alt ligger krigen (i Norge, forståss) som den  store fortelling som konstituerer vår selvforståelse og tolkning av  nasjonaldagen. Etter kommunismens fall har man oppdaget at nazismen også  er idehistorie. Den begynte ikke med angrepet på Norge. Det gamle,  militærfromme litani som stemplet fredsbevegelsen som historie- og  fedrelandsløse knekter, har veket plass for advarsler mot rasisme og  fremmedfiendtlighet. Hva ser turisten? En flaggviftende orgie som ville  ført til nervøse rystelser i verdenspressen om den hadde utspilt seg i  Tyskland. En satt feiring av et behagelig navlehull. Eller et lite land  som feirer sin relativt korte historie som selvstendig demokrati.
Norge er "kjerringa mot strømmen", hun som i følge eventyret ville klippe  kornet – i stedet for å bruke moderne teknologi. Da hun druknet i  elven, fant man ikke liket straks – det hadde trosset naturlovene og  drevet mot strømmen. Våre bønder – i motsetning til de svenske - ville  ikke inn i EU. De ville beholde sin verden av i går. Med en fortvilet  stahet slåss de mot det historiens hjul som truet med å knuse alt det  som var dem så umistelig. Motkultur – den finnes over alt, og ofte tar  den preg av ressentiment – en avmektig, a-politisk skepsis overfor  autoritetene. Det kan medføre en tankeløs støtte til dets utfordrere,  som ofte er autoritære bevegelser med enkle fiendebilder. På 30-tallet  støttet bygdenes deklasserte bonde-elite fascismens reaksjon mot den nye  tid. Det ble vi flittig minnet om under EU-striden – man hadde etablert  en historisk analogi. 
At bøndene som yrkesgruppe lå under gjennomsnittet  mht. NS-medlemskap tidde man om. Den skrivende klasse børstet støvet av  forestillinger om en "agrar"folkekarakter.En demonstrasjon på at man  selv var høyt hevet over snevre særinteresser og vulgære fordommer.  Fremfor alt at man var på parti med fremtiden, hvor den enn måtte begi  seg . 


Sannheten om Norge unndrar seg. Historien peker i  mange retninger, og ikke alltid ligger sannheten midt i mellom  ytterpunktene. Selv bor jeg på et lite sted som ikke plager andre med et  anspråk om å være verdens sentrum. Vår avmakt gjør oss pinlig  oppmerksomme på andre deler av verden. Mange bruker dagen for å stanse  opp i en slags ettertenksom takknemlighet. Den blomstertid nu kommer.  Den er for alle.
 





 
