Elin Åsbakk Lind - punktum midt i en vakker setning |
Tanker jeg gjør meg om bøker jeg har lest, folk jeg har møtt, livet jeg har levd. Wovon man nicht reden kann, darüber muss man schreiben.
*
tirsdag 25. oktober 2016
Punktum midt i en vakker setning.
Etter en vrang dags ferd mot natt og en gjenstridig tekst som ikke ville føye seg,
satte jeg meg ned med Elins andre bok, hennes romandebut. Man unner seg jo
ellers ingen ting, som tyskerne sier. Skulle ikke lese altså, bare smake litt
på språket. Hadde jeg tatt for hardt i forrige gang? Tenk om min ærlige
begeistring nå skulle bli avløst av skuffelse? Jeg skulle bare smake litt. Det
blir sjelden til at jeg leser skjønnlitteratur. Men lik en periodedranker
ramlet jeg utpå og lot meg rive med av tekstens presise billedskarphet og
poetiske skjønnhet. Det ble sent. Hvordan forklare noen som ikke har vært der
hva som var så spesielt ved akkurat denne hjemme alene-lesefesten, dens rike
fylde av sanseinntrykk, minner, lukter og lyder? Det var så intenst og klart. Men å skulle skrive om det er som gjenfortelle en drøm. Det er håpløst, men vi gir
oss ikke.
Er det mulig å skrive en moderne roman som er inspirert av «det nordnorske
miljøet og naturen» uten at klisjeene legger seg som et eksotisk gulfilter
mellom deg og teksten. Er det mulig å gjøre et plot fra nordlandsøya Landegode
og et hus fylt av minner om til aktuell samtidskunst? Det ser faktisk sånn ut. Jeg
prøver å forstå hvordan Elin Åsbakk Lind har klart dette kunststykket.
Det var det kresne ordvalget, det ladede og flertydige, men aldri utydelige
språket som dro meg inn i fortellingen. Sujettet er gammelt og slitt, men boka er likevel
spennende og ny. Fortelleren er en mann som oppsøker sin barndoms sommerøy der hans grandtante (eller gammeltante som mange nordlendinger sier) bor. Han må vekk fra byen for å
klarne tankene etter et samlivsbrudd. «Hva var det slags tøvete rømningsforsøk
han drev på med?» En litt jeg-svak og konfliktsky mann som det er lett å få sympati
for tar oss med til det en gang ukompliserte og selvfølgelige, der tingene fortsatt har sin faste plass. Men ingen steder
står tiden stille. Ettersom fortellingen tar oss videre blir det Maria,
gammeltanten, som fanger oppmerksomheten og blir noe mer enn en rekvisitt fra barndommens
rike. Nå som han er voksen og hun er blitt gammel kommer dette odde paret
hverandre nær. Nær nok til at hun betror ham sin søte hemmelighet og sitt
jammersminne.
Kan hun virkelig vedstå seg å ha hatt hjerte for mer enn ett menneske, samtidig? Kan
den samme kjærligheten som får deg til å føle at du virkelig har levd og vært
en elsker på jorden også bli en fortærende ild som brenner ut og legger øde? Kan vi legge lokk på dette sødmefylte, vakre, sette punktum midt i en vakker
setning?
Noe av spenningen i romanen stikker dypere enn den elegante og nøye
utporsjonerte arkeologiske avdekkingen av to personers liv. Fordi hvem vi ble
defineres ikke en gang for alle gjennom det som skjedde oss, men også gjennom hvordan vi
tolker og forteller historien om oss selv. Og møtet mellom de to forandrer
denne selvforståelsen gjennom at hun bryter tausheten. Ordene setter identitet
i bevegelse, setter mye på spill.
Og samtidig sier romanen også noe vakkert om det å være tause sammen, bare
være gåte ved gåte. Les den langsomt hvis du kan. Ta inn de mange luktene og
lydene som siver fram mellom linjene, den språklige økonomien som alluderer
til det kjente på en ny og leken måte. Gå i land på denne øya og bruk den tiden
du trenger, tiden det tar. Den gjør noe med deg.
Etiketter:
Bøker jeg har lest
onsdag 19. oktober 2016
Drøfting og grøfting av sympatisørsumpen.
Theodor Adorno |
«Jeg har stilt opp en
rent teoretisk tankemodell. Hvordan kunne jeg ane at noen skulle ønske å
virkeliggjøre den ved hjelp av Molotov-Cocktails?»
Slik lød Theodor Adornos forskrekkede kommentar til den ideologiske rettferdiggjøringen av det som etter hvert munnet ut i en bølge av venstreradikal vold som skyllet inn over den vesttyske republikken høsten
1977. Adorno døde i 1969. Fra 1971 til 1993 tok Rote Armee Fraktion
livet av 34 mennesker, og bølgen av terror satte den vest-tyske republikkens
evne til å forene en liberal rettsstat med kampen mot terrorisme på en hard
prøve.
Enhver terrororganisasjon er hjelpeløs uten et miljø av
ideologiske sympatisører som i verste fall rekrutterte nye terrorister, aktivt
støtter dem, eller i det minste passivt unnlater å gi politiet opplysninger som
kan føre til arrestasjon. Det var denne ‘sympatisørsumpen’ som man i Tyskland
ønsket å tørrlegge.
På venstresiden var det mange som mente at terroren hadde avslørt
at Vest-Tyskland faktisk var det ‘proto-fascistiske’ godværsdemokratiet RAF
hele tiden hadde talt for døve ører om å 'avsløre'. Handlingens propaganda hadde fjernet den demokratiske sminken og skapt
klare linjer, eksemplifisert gjennom forhenværende nazi-dommere som nå satt og
dømte unge kommunister til yrkesforbud, eller lesebrevforfattere i Bild Zeitung
som mimret om den gang det hersket tukt og orden i Tyskland.
I den offentlige samtalen hadde det oppstått en avgrunn mellom
to fløyer som kan tjene som paradeeksempel på det sosiologen Zygmunt Bauman har
kalt motsetningen mellom frihet og trygghet. Mange engstelige ‘lov og orden’-tilhengere
mente nå at politiets hender ikke burde være alt for bundet av rettsstatlige
begrensninger, ettersom terroristene jo ikke var det. På den andre fløy opplevde man gruens fascinasjon - hvorfor ikke bare la ting eskalere til
en revolusjon, ettersom hele det gamle apparatet med presse, politi og
utdanning så allikevel var i hendene på gammelnazister og ‘sosialfascister’. I
begge leire senket man terskelen for bruk av vold og legitimerte det gjennom motpartens
handlinger. "Motvold" lød trylleformularet.
Den paranoide stemningen på begge sider gled langsomt over,
bl.a. fordi man gjennom alminnelig politiarbeid lyktes å fengsle lederne og isolere deres støttespillere. Men også fordi rekrutteringen av nye unge voldelige løp ut i
sanden. Det ideologiske
fluesopp-partyet gled over i et dagen derpå med en ideologisk skallebank hvor
man måtte fastslå at det hele hadde gått noe over styr.
Som en nykter ettertanke må vi dessverre fastslå at et forstemmende antall høyt utdannede folk kan se det som sin oppgave å levere en ideologisk
rettferdiggjøring av terror. Terroristene selv var for en stor del akademikere. Og at en stor gruppe av forskrekkede borgere godt
kan tenke seg å kjøpslå med liberale rettsstatsprinsipper hvis de tror de kan få en større trygghet i bytte. Jeg tror ikke dette har forandret seg stort siden den gang.
Dagblad-journalisten Karl Emil Hagelund skrev for mange år
siden en advarsel til de som tolket yrkesforbud m.m. som en spesifikk tysk autoritær tilbøyelighet:
Norge hadde aldri vært utsatt for en lignende prøvelse. Det var ingen grunn til
å hoverende forskuttere noe som helst av norsk annerledeshet.
Siden den tid har mye skjedd. Vi har hatt terroren på Utøya. Den
ble utøvd av en enmanns-terrorist som syntes FrP var alt for ettergivende og
kompromissvillig overfor ‘kulturquislingene’ som banet vei for muslimenes
‘overtakelse’ av Europa. Hendelsene utløste heldigvis ingen allmenn heksejakt
mot den nasjonalkonservative høyresiden, de fleste makter å holde fast ved noen viktige nyanseforskjeller her. Og det er absolutt nødvendig hvis en skal unngå
at den offentlige samtalen blir forgiftet og at ‘meningskorridoren’ smalnes inn
til mot et hysterisk konsensus. «Where all think alike, no
one thinks very much», påpekte Walter Lippmann. Men kanskje førte
terroren på Utøya også til en kritisk revurdering av egen retorikk hos deler av FrPs velgerskare, noe a la den ideologiske avklaringen mot
voldsromantikk som man fikk på venstresiden etter RAF. Det er lov å håpe.
Kulturkamp med
innestemme.
Så lenge vi føler oss trygge som borgere er det lett å
akseptere ytringsfrihet for rabiate meninger som en slags nødvendig omkostning
ved det å leve i et liberalt og fritt samfunn. Det er når vi frykter for dem som
omsetter ideer til handling gjennom ‘handlingens propaganda’ at det røyner på å
holde fast ved liberale prinsipper. Mange ytrer seg i et gråsoneområde mellom
borgerkrigsretorikk og direkte oppfordring til vold mot minoriteter. Hvordan
tørrlegge sumpen av erklærte Breivik-sympatisører som under mer tilspissede
forhold kan tenke seg å gripe til vold - alltid rettferdiggjort som 'selvforsvar' fordi vi i realiteten er 'okkupert'? Hvordan forhindre en eskalering av
konflikten der yttergruppene bekrefter hverandres virkelighetsforståelse og
legitimerer egen bruk av vold som ‘motvold’.
Europa har nå fått en ny bølge av hjemmeavlet terror. Det er
noe som ikke bare rammer de relativt få terrorofrene, men påvirker alle
borgernes trygghet, tilhørighet og frihet. Også denne gang kan det være lurt å
se på den ‘sympatisørsumpen’ som dagens terrorister kan tenkes å bevege seg i.
Den danske undersøkelsen «Muslimer
i Danmark» uført av Capacent/DR i 2009 fant at 56 prosent mente at det burde være forbudt å kritisere religion,
81 prosent at det burde vært forbudt å publisere Muhammed-tegningene, 21
prosent at Danmark selv har fortjent det hvis landet blir utsatt for terror, 54
prosent at homoseksualitet var «Helt uakseptabelt/ overveiende uakseptabelt»,
66 prosent at ytringsfriheten burde innskrenkes i visse tilfelle, og 7 prosent
at terror var et akseptabelt middel for å protestere. (13 prosent blant
16-24-årige) Dette er ganske høye tall, selv om en stor majoritet av muslimene
slutter opp om den sekulære rettsstaten som lojale medborgere.
På samme måte som 70-tallsradikalismens ideologiske flørt
med revolusjonær terror raskt mistet sin fortryllelse over sjelene, kan en nå håpe
på at disse tallene er på retur, og at andelen av unge
muslimer som uttrykker sitt ungdomsopprør gjennom terrorsympati og ideologisk fanatisme vil synke. Noe av dette avhenger av hvorvidt vi klarer å få til en reduksjon av terrorangrep og en nedbygging av gjensidige fiendebilder. Her er kvaliteten på den
offentlige samtalen viktig, graden av presisjon og nyanser vi makter å holde
fast ved i vår beskrivelse av De Andre. Og vi ser så smått konturene av offentlig og lojal religionskritikk innenfra. Det er her den viktigste kampen står.
Politiarbeid i kampen mot terror er
viktig og nødvendig. Men i det store bildet er det ‘kampen om sjelene’ som er
viktigst. Å skape en felles tilhørighet hever terskelen for bruk av vold fordi
det skaper identifikasjon med motparten, på tross av alle forskjeller. Oppgaven
er enorm og mangesidig. Og den tar aldri slutt.
Etiketter:
Internasjonale Relasjoner & Historie
søndag 2. oktober 2016
"Problemet er ikke islam, greit nok, men det er noe her vi må ta tak i. Og dette noe er den islamistiske ideologien som har kidnappet vår stemme."
Jeg vil gjerne slå et slag for en bok jeg har lest. Den er
en dialog mellom to forfattere, hvorav den ene nok vil være ukjent for de fleste
norske lesere. Jeg har enkelte venner som ikke kommer lengre enn til begynnelsen på denne
bloggposten. For dem er navnet Sam Harris nok til å få det mentale rullegardinet til å gå ned. Harris trigger sterke
forestillinger hos et stort publikum, inklusive mange som ikke har lest et ord
av hans bøker. Harris er imidlertid ikke tema her, men hans
medforfatter Maajid Nawaz.
Maajid Nawaz |
Det at disse to har skrevet en
bok sammen, er i seg selv er nok til at flere har avskrevet Nawaz som
en ‘uncle Tom’, en slags nyttig idiot for en muslim-hatende forfatter. Dessverre er det
innledningsvis nødvendig å bruke en litt plass på å overkomme noen ideologiske ryggmargsreflekser som hindrer folk i å lytte til hva en person
sier som de har redusert til en slags tegneseriefigur, en illustrasjon og et truende
eksempel på en farlig tankeretning. Denne bloggposten er transkriberte utdrag av en presentasjon av boken som skjedde den 17. september 2015, der jeg etter fattig evne har oversatt noen av Nawaz mest poengterte uttalelser. Utenom innledningen er mine egne kommentarer satt i kursiv.
Nawaz begynner med å ta tyren ved hornene, ved å angripe
forestillingen om at enhver muslim som inngår i en dialog som vil implisere kritikk av Islam med folk som Sam Harris eller Ayaan Hirsi Ali enten må være «a sell-out, an Uncle Tom, a native
informant or any of the above». Han ble til og med beskyldt for å være
«islamofob» av en hvit, privilegert kritiker på venstresiden. Det blir en
ganske grotesk beskyldning mot en tidligere islamist som på grunn av sine
tidligere oppfatninger er blitt torturert av Egyptisk politi, utsatt for
fysiske angrep fra nynazister, arrestert og profilert av politiet og sikkerhetspersonale etc. :
«Den dagen du er født av muslimske foreldre, selv er muslim
og har et barn som er muslim, den dagen kan du begynne å snakke til meg om
antimuslimske fordommer. Fram til den tid finner jeg at når en hvit mann gir meg
tilsnakk og forsøker å dirigere min samtale om min egen religion og dens
fremtid i verden, og begynner å peke ut hvem jeg er tillatt å snakke med, så er det en form for kolonialistisk patronisering som jeg godt klarer meg uten. Det er
en reversert rasisme, en dirigering av samtalen som springer ut av de lave
forventningers rasisme, fordi den går ut fra at den eneste gode muslim er en
rasende muslim. [..] Følgelig, fordi jeg ikke er rasende er jeg ingen god
muslim. Det er ekstremt patroniserende.»
Ja vel, tenker du kanskje, men hvordan kan Nawaz bare se
bort fra at kritikk av Islam blir utnyttet for alt det er verdt av folk som
hater alle muslimer? Under presentasjonen av boken svarer han dette på et
spørsmål om hva han tenker om den økende hetsen mot religiøse minoriteter og
muslimer i særdeleshet:
«...det er et stort, stort spørsmål over hele Europa, også i
Frankrike, hvor jøder i særdeleshet ikke kan føle seg trygge. Og på samme måte
det jeg nevnte om London, hvor anti-muslimske overfall har gått opp med 70 %
Kvinner som ser ut som deg føler seg utrygge når de går på gata fordi de er
redde for å bli angrepet. Og det kan også gjelde min mormor, som også bærer
hodesjal. Så jeg kan forsikre deg om at jeg er urolig og bekymret. Og som jeg
sa til de ikke-muslimer som forsøkte å dirigere mine samtaler: hør, jeg har et
muslimsk barn, jeg har muslimske foreldre, jeg har en muslimsk mormor som
dekker til sitt hode med et hodesjal. Jeg er direkte truffet av oppblomstringen
av anti-muslimske fordommer, og jeg er selv muslim. Og jeg er blitt angrepet og
jeg er blitt profilert. Det er en stor bekymring. Mitt eneste anliggende her
vil være at måten å angripe dette på er å åpne for denne dialogen.»
Hvorfor er Nawaz da så opptatt av at troende muslimer ikke
kan ignorere, men selv bør engasjere seg i den opphissede debatten om islamisme
og den trussel det utgjør mot vår vestlige liberale
samfunnsorden? Vi gjør jo ikke annet enn å diskutere dette, og følgen har så
langt blitt en voksende og generell skepsis mot muslimer? Kan ikke muslimer få
litt fred nå, så lenge de lar oss andre i fred? Og hvorfor er det så viktig å
diskutere jihadistisk teologi når de fleste muslimer jo bare ønsker å leve i
fred? Og har terroren egentlig noe med islam å gjøre?
Først til hvorfor ‘vi må
våge å ta debatten’ om islam, terror og teokrati midt i en tid hvor luften er mettet
med generell angst for muslimer. Nawaz snakker om det han kaller
Voldemort-effekten; når frykten for å gi en truende fiende enda større makt ved
å nevne dens navn gjør at man ender opp med å late som om den ikke finnes.
Harry Potter-figuren Voldemort - "He-who-must-not-be-named" |
«Hva er problemet ved å ikke være i stand til å sette navn
på problemet? Det er to problemer her; eksternt mot muslimer, og innenfor
muslimske samfunn. Hvis vi ikke kan snakke om islamistisk ekstremisme, men bare
kaller det ekstremistisk ideologi, vil svært mange ikke-muslimer utenfor de muslimske samfunn anta at vi egentlig snakker om religionen islam og alle
muslimer. Det er det første problemet. Fordi ved å ikke kalle det islamisme
visker en ut disse skillelinjene og bidrar til å øke forvirringen. Og tro meg,
det er en hel gjeng der ute som med fryd og glede vil stigmatisere hver eneste
muslim. Noe verken Sam [Harris] og Ayaan [Hirsi Ali] gjør. De gjør ikke det.
Jeg har snakket med begge av dem om dette og jeg har ofte sett deres taler. Men
det er rikelig med folk der ute som gjerne vil gjøre det. Så det er den første
faren ved å ikke kalle fenomenet ved sitt rette navn og isolere det fra religionen.
Du visker ut disse skillelinjene og gjør det lettere for folk å bebreide hver
eneste muslim.
Faren innenfor muslimske samfunn består i at ved å ikke snakke
om problemet gir vi mindre makt til de reformistiske muslimer som kjemper og
strever, som er sårbare innenfor sine egne lokalsamfunn, og som kjemper for å oppnå
denne reformdialogen innenfor de muslimske gruppene. Vi gjør deres stemmer
svakere, vi tillater dem ikke å argumentere innenfor et muslimsk univers og si:
Problemet er ikke islam, greit nok, men det er noe her vi må ta tak i. Og dette
noe er den islamistiske ideologien som har kidnappet vår stemme. Men hvis vi
tar fra dem ordene for dette, hva gjenstår for dem å si, hvordan kan de føre
denne debatten? Det som skjer isteden er at hver eneste homofile muslim,
hver eneste feministiske muslim, hver eneste liberale muslim, enhver avvikende
stemme, blir stigmatisert og hysjet ned. Og de som skriker høyest er de som
dominerer debatten. Og så klager vi når majoritets-samfunnet spør seg om hvor
de moderate stemmene er blitt av. Vi gir dem ikke en gang en ordbok for å kunne
føre denne samtalen. [..]
Hvis du ikke kan sette ord på hva det er du frykter ender du
med å generalisere mot alle. Og det er grunnen til at jeg ønsker at vi skal
bruke termen islamisme. Du kan gå online og se
en høflig og sivilisert debatt med Fareed Zakaria på CNNs Anderson Cooper Show
om hvorvidt vi bør bruke ordet islamisme eller ikke. Jeg liker å tro at jeg
gjorde en ganske god jobb – Fareed Zakaria er kanskje uenig – der jeg begrunnet
dette standpunktet: Vi muslimer må makte å isolere islamisme fra islam og
definere hva vi mener med islamisme, og si at islam pr definisjon ikke lar seg
definere fordi den er en religion som alle andre. Den har sine trosretninger og
fortolkninger og disputter som alle andre religioner. Men islamisme er
fenomenet her, og vi definerer det som ønsket om å påtvinge et samfunn en eller
annen form for islam. Og det er dette vi er bekymret over og det er dette vi
utfordrer. Hvis denne samtalen blir ført mellom muslimer vil du til sist se at en
økt forståelse brer seg, slik den har gjort i vårt tilfelle. Jeg liker å tro at
Sams måte å snakke om dette er blitt mer nyansert siden vi startet vår dialog.
På samme måte har jeg utviklet meg gjennom å ha diskutert med Ayaan og Sam om
disse tingene. Det er det fine med dialog. [..]
Hvis vårt forsett er å ha denne dialogen og kommer gjennom
den sammen, vil vi gjøre framskritt. Alternativet er å bringe denne dialogen
til taushet, å sette munnkurv på folk og hindre dem i å snakke. Og alt det gjør – og det har jeg observert gjennom
egen erfaring – er å øke hysteriet og adskillelsen og fiendskapet. Og da
begynner folk å generalisere, fordi de ikke blir tillatt å snakke om det.»
Ok. Så la oss snakke om noen av de engstelige spørsmålene
som mange ikke-muslimer stiller seg. Er islam uforenlig med et fredelig,
liberalt samfunn? Betyr islam krig?
«Til spørsmålet om hvorvidt islam er en fredens eller
krigens religion: for noen muslimer er det en krigens religion. For det store
flertall er det en fredens religion. På samme måte som for noen amerikanere støtter
den amerikanske grunnloven retten til fri abort, mens den for andre ikke gjør
det. Det samme dokumentet, den samme teksten er gjenstand for en heftig disputt
i dette tilfellet. Og noe av det vi diskuterer i vår dialog er at islam faktisk
er det muslimer gjør den til gjennom fortolkning eller ijtihad.
Når det store flertall av dagens muslimer ikke er jihadister, er det fordi
islam er det muslimer tolker det til å være, og at denne religionen i kraft av sitt
flertall er en fredens religion.
Men det forhindrer ikke at det finnes en
utrolig høyrøstet og markant minoritet blant oss som ikke bare støtter det syn
at islam er en religion av Jihad
og krig, men som selv deltar og kjemper i denne krigen. Og det er denne høyrøstede
og godt organiserte minoriteten, eksempelvis representert ved ISIS – i noen tilfeller
kontrollerer de land – som vi må angripe direkte. Vi må innse det faktum at de
eksisterer og ikke snakke det bort og stikke hodet i sanden og late som om det
ikke er noe problem.»
Ja vel, islamistisk terrorisme finnes. Men er det ikke
veldig på siden å gi islam en slik prominent rolle som årsaksforklaring for at
unge marginaliserte menn griper til vold og terror. Bør vi ikke se på dette som
en pågående asymmetrisk krig mellom Vesten og den islamske kulturkretsen, en
kamp om ressurser og innflytelse, der koranvers og teologi bare er kakepynt og ornamentikk?
«Spørsmålet er om hvorvidt radikalisering skyldes
utenrikspolitiske konflikter, og om vi følgelig trenger å forandre vår
utenrikspolitikk, eller om det skyldes noe helt annet, nemlig ideologi, og at
vi følgelig må håndtere denne ideologien. Det jeg sier er at vi mennesker
reagerer ulikt på omstendighetene. Vi er ikke like. Vi er sosiale dyr, vi er
ikke som vann. Vi koker ikke alle sammen på 100 grader og blir ikke til is ved
null grader. Så følgelig blir den beste forklaringen at radikalisering skyldes
en kombinasjon av faktorer. Jeg nevner fire faktorer i dialogen med Sam. Jeg
snakker om at opplevd urett spiller en rolle. Så sinne er et element her, den
opplevde uretten spiller en rolle. Så er det en identitetskrise som oppstår. Så
er det rekrutteringen gjennom den karismatiske lederskikkelsen. Og det fjerde
elementet er den rollen ideologien spiller.
Bush Jr. og Saudi Arabias Abdulazis |
Men det er en utilbørlig overforenkling å hevde at fordi jeg
er sint på USAs utenrikspolitikk så impliserer det at jeg kommer til å sprenge
noen i lufta. Det er en fryktelig rasisme gjennom de lave forventningene den retter til muslimer.
Det forutsetter at en brun ung muslimsk mann kommer til å sprenge noe i lufta
fordi han ikke håndtere sitt sinne. Det er en forferdelig forklaring på det som
foregår, og islamister kjører fram denne forklaringen hele tiden fordi de
ønsker at USA skal forandre sin midtøsten-politikk. Bin Ladens taler handlet
alle om å forandre politikken overfor Midtøsten, fordi han ønsket å stanse
støtten til de arabiske regimene slik at han kunne styrte dem fra makten, noe
som til sist skjedde gjennom den ‘arabiske våren’. Så det er ingen overraskelse
at islamister selger denne myten. Men det er faktisk ekstra bekymringsfullt når
folk som deler mine egne politiske sympatier, det politiske sentrum-venstre,
selger denne myten.
Mitt problem med denne forestillingen er som følger: jeg opponerte
mot invasjonen av Irak fra en fengselscelle i Egypt. Jeg har alltid vært en motstander
av den Bush-ledede invasjonen av Irak. Men jeg kan ikke godt hevde at den er årsaken til at ISIS eksisterer. Selvsagt
har den vært en bidragende faktor, vi kan ikke si at den ikke har noe med den å
gjøre. Men det vi ikke kan si er at det er årsaken og grunnen til ISIS. For
hvis du tenker til endes logikken i dette, hvorfor i all verden voldtar og
slavebinder Jezidi-kvinner en masse? Hva har disse stakkars Jezidiene gjort mot
noen som helst hvor som helst? Hvilket land invaderte de? Eller hvis du går til
Afghanistan og ser på Taliban: Hva er det som tvinger menn under trussel om
piskeslag å måtte la skjegget vokse, eller tvinger kvinner til å tildekke hele
ansiktet og hele hodet, eller steiner henne til døde fordi hun har holdt hender
med feil person – hva har hva som helst av dette å gjøre med invasjonen av
hvilket som helst land? Så det er noe mer som foregår her, og det er utilbørlig
forenklende å bare legge skylden på utenrikspolitiske feilgrep. Og naturligvis,
da USA intervenerte i Kosovo for å berge muslimers liv fikk de ingen kred for
det. Så det er et veldig forenklende verdensbilde som bør utfordres.»
Greit nok, sier du kanskje. Dette er utenrikspolitikk og
terrorbekjempelse. De færreste makter å opprettholde en varig interesse for noe
en likevel har så minimal innflytelse over. Men vi lever i et samfunn her av til dels
parallelle univers, av grupper som lever mer på siden av hverandre enn de
opplever seg å dele en felles norsk erfaring. Det har vel strengt tatt alltid
vært tilfellet, men for mange oppleves det som om de ulike gruppene langt på
vei har sluttet å møtes på de kulturelle veikryss, at skrikhalsene på begge
sier har overtatt, og innkapslingen og tilbaketrekningen forsterkes. Det
bekymrer langt flere. Skal vi midt i dette nå gi oss til å drive religionskritikk
for full hals? Dialog er vel og bra. Men det fordrer jo at det er to parter som
er villige til å lytte til hverandre.
«Det er en grunnregel vi benytter i vår dialog. Det er at
ingen ide er hevet over kritisk granskning, og ingen mennesker er uten
verdighet. Kritisk granskning, satire, kritikk av enhver ide må med
nødvendighet ikke bare være tillatt, men er noe som bør oppmuntres til. Det betyr
ikke at vi hakker på muslimske enkeltmennesker. Det er anti-muslimsk bigotteri.
La oss legge til side begrepet islamofobi. Det er ikke formålstjenlig. Fordi
begrepet islamofobi blir brukt til å kvele debatten, slik det også pussig nok er
blitt brukt mot meg av ikke-muslimer. Men i realiteten blir det brukt til å
stanse debatten.
For det det faktisk gjør, er å blande sammen religionskritikk,
i dette tilfellet av religionen Islam, og å mobbe enkeltmennesker som er
troende muslimer. For det fenomenet bruker jeg uttrykket anti-muslimsk
bigotteri, et fenomen som er reelt, spesielt gjennom fremveksten av
høyreradikale parti over hele Europa. Det er et reelt eksisterende problem. Men
det er ikke det samme som religionskritikk, i dette tilfellet av islam. Så ingen
idé er hevet over kritisk granskning, og ingen mennesker er uten verdighet.
Hvis du ønsker å kunne dra linjen mellom disse to tingene er det ikke så vanskelig
å forestille seg. Det er en forskjell mellom at Sam tegner en strek-mann og
holder opp denne tegningen og kaller ham profeten Mohammed. Ved en anledning
re-tweetet jeg en slik strek-tegning av Jesus & Mo [Mohammad] der Jesus
sier hallo og Mo sier hvordan står det til. Og den var ikke krenkende for meg
på noen måte. Og jeg sa Allah o akbar, hvilket betyr gud er større enn at han skulle
bli krenket av denne strek-figuren. Ok? Og jeg fikk en mengde med dødstrusler
på grunn av det.
Men det er en forskjell på dette – å dra fokus mot stifteren
av en av verdensreligionene, min religion – og å faktisk si at alle muslimer er
å ligne med spredere av en sykdom på linje med rabies som åler seg gjennom hele
vårt kontinent, og at vi må rense Europa for denne pest – det er et ganske
annet utsagn. Og noen ganger blir vi så irrasjonelle i vår vrede over dette at
vi blander disse to tingene sammen. [..]
En av de gode sidene ved denne dialogen har vært at jeg
synes å merke at vekten i mindre grad blir lagt på den metafysiske debatten om
hvorvidt gud eksisterer og mer på de politiske og sosiale verdier som vi
trenger for å opprettholde rettferdige og stabile samfunn. Og det er den
retningen jeg helst ser at debatten tar. For jeg synes en metafysisk debatt om
hvorvidt gud eksisterer er mindre interessant for meg. Det som er interessant
er at du kan ha The Church of England i Storbritannia, men de kommer ikke til å
kappe hodene av folk og de kommer ikke til å piske folk slik man gjorde med Raif
Badawi bare fordi han hadde skrevet en blogg i Saudi Arabia. Hvis vi kan nå et
slikt stadium, da kan vi føre denne dialogen uten frykt for angrep og lynsj-mobber
som kommer på døra.
Så jeg ønsker en slik vektlegging, og jeg tror denne boken
leder i en slik retning. Jeg vet ikke om du er enig Sam. Denne dialogen munner
ut i en klar og tydelig understrekning av at det er nødvendig med en gjentatt
lojalitetserklæring overfor de liberale og frihetlige menneskerettighetene som
går begge veier. Ikke bare i favør av minoritetssamfunnene, men også i noen
tilfeller der minoritetssamfunnene har et ansvar overfor de andre, overfor majoritetssamfunnet, for å bidra til en opprettholdelse av disse
borgerrettighetene gjennom gjensidig samhandling. Og jeg tror dette er det fokus jeg ønsker
å fortsette med i dialogen med andre, å fokusere på liberalt frisinn, verdier
og ideer fremfor om hvorvidt gud eksisterer eller ikke. [..]
Jeg hevder ikke å være spesielt gudfryktig eller religiøs.
Jeg er en muslim som ikke er en inderlig troende. Dessuten; jeg snakker ikke på
vegne av alle muslimer. Jeg er ingen muslimsk leder, jeg er ingen religiøs
leder, jeg representerer ingen gruppe. Faktisk, jeg finner hele konseptet med
representanter for etniske grupper problematisk. Det pleier gjerne å være
aldrende menn som er sosialt konservative som våger å snakke på vegne av alle
andre. Så jeg er ingen tilhenger av den modellen i utgangspunktet. Så jeg
ønsker ikke at noen skal tro at fordi jeg sier det må alle muslimer tenke slik.
Men det er jo nettopp det fine ved det, det er akkurat dette jeg tar til orde
for, å åpne opp debatten for pluralisme.»
Transkribert og oversatt av Ivar Bakke
Og nå som du trodde du var ferdig - trykk her og se hva som skjer!
Og nå som du trodde du var ferdig - trykk her og se hva som skjer!
Etiketter:
Internasjonale Relasjoner & Historie
søndag 25. september 2016
"...det er simpelthen et galt resonnement å tro at den helt åpne økonomien er den beste. Det er adskillig å lære av historien.”
Ok, litt lesefrukter igjen. Muligens fra et felt som du
verken har særlig interesse eller sympati for; samfunnsøkonomi. Jeg skjønner
din aversjon. Livet er jo så mye mer. Men samfunnsøkonomien har en lei tendens
til å interessere seg for deg. I følge mange er det økonomi som er det
egentlige, resten er kakepynt. Men det er ikke sant. Og som John Stuard Mill sa
det:
"Tanken på et samfunn som kun blir holdt sammen av de
relasjoner og følelser som økonomiske interesser skaper, er grunnleggende
motbydelig."
Men det betyr ikke at økonomi er en ignorerbar størrelse.
Men var ikke Mill en klassisk liberalistisk økonom? Det også, med et par
reservasjoner i retning sosiale reformer. Men her kommer Quentin Skinners poeng inn: Skal en forstå en filosof eller ideolog, så må en vite noe om den
samtid de henvendte seg til, hvilke utbredte forestillinger de forsøkte å
bekjempe. De er ikke tidløse filosofer som diskuterer hverandres
'evige ideer', løsrevet fra samtidens aktuelle forestillinger.
Ta f.eks. tanken
om at frihandel er en god ting, en evig forutsetning for vekst og velstand.
Punktum. Dette var nokså uanfektede konsensusforestillinger blant lek og lærd i
perioden 1990-2008 som hadde fortrengt den kontinentale tradisjonen innen
økonomifaget. Og i mine Don Quijote-bestrebelser for å bekjempe dette 'avsindige
misforhold' griper jeg til høyremannen og historikeren Francis Sejersted, som
sa bl.a. dette i et intervju:
"Feilresonnementet er å si at fordi de lukkede har et
dårlig potensial for utvikling så vil potensialet for utvikling være bedre jo
mer åpen økonomien er. Men det er ikke de åpne økonomier, men de relativt åpne
økonomier, som har gjort det best – det vil si de økonomier der
”åpningsmekanismen” er blitt styrt med skjønnsomhet av politikere.
Det ser vi tydelig når vi går tilbake i vår egen historie,
der man kan observere en behendig bruk av diskriminerende tiltak,
proteksjonisme, uten å lukke helt. Det er denne politikken som har brakt Norge
dit det er. Se på Sverige som innførte proteksjonismen i 1880-årene: det ble
naturligvis pushet på av agrarene, men det beskyttet også den unge industrien
og gav startskuddet til Sveriges vellykkede industrialisering.
Se på fornorskningen av oljepolitikken, som etter
EØS-avtalen kanskje ikke hadde vært mulig. Før vi inngikk EØS-avtalen fikk vi
anledning til å beskytte og diskriminere positivt norsk leverandørindustri. Det
er derfor vi har den – på sine premisser – vellykkede oljeindustri. Dette er
diskriminerende tiltak, ikke frihandel eller åpenhet. Vi har altså helt ferske
eksempler på at det er simpelthen et galt resonnement å tro at den helt åpne
økonomien er den beste. Det er adskillig å lære av historien.”
Poenget er at det ikke er mulig å gå fra agrar-samfunn til
industrikapitalisme direkte, bare ved å innføre frihandel, uten først å ha vært
gjennom en periode av beskyttelse av egen industri. I den økonomiske teorien
kalles dette virkemiddelet «oppfostringstoll» (Erzieungszoll- infant industry
protection) Ingen av de landene som har opplevd rask økonomisk vekst og
industrialisering har hoppet over denne perioden av beskyttelse
av egen industri. Ingen.
Til sist litt et sitat fra Jonas Gahr Støre,
et godt eksempel på at historiefaget er en fortolkende og forstående disiplin,
og hvor Støre i en bokanmeldelse legger om kursen et par grader der Willoch i
sin retthaverske stahet styrer rakt mot det partipatriotiske retthavari.
"Det er ikke bare galt, det er direkte feilaktig" |
"Hans forklaring på Arbeiderpartiets sterke posisjon
siden 1935 er pussig. En økonomisk oppgang startet i 1934, forklarer Willoch,
men noen klarte å skape den alminnelige mening at fremgangen skyldtes at Johan
Nygaardsvold ble statsminister i mars 1935. «Det la et solid grunnlag for
Arbeiderpartiets dominans i norsk politikk i 30 år», skriver han. Det blir for
lettvint, og Willoch underkjenner her betydningen av avgjørende beslutninger
som ble fattet i 1935, som inngåelse av arbeidslivets grunnlov, Hovedavtalen.
Han underkjenner også hvordan Arbeiderpartiet ble både talerør og representant
for store grupper som ikke rår over penger, posisjoner eller andre maktmidler.
At arbeiderbevegelsens aksept for markedet er blitt større
med tiden, henger nettopp sammen med at denne maktesløsheten er blitt erstattet
med motmakt og sikkerhetsmekanismer, og at vi har lykkes med å gjøre markedet
til mer av en tjener fremfor en herre. Slike perspektiver er fraværende i
Willochs fremstilling, der høyresiden representerer en slags tidløs, rasjonell
og rettmessig markeds- og samfunnslogikk. Det skurrer i møte med en sammensatt
virkelighet."
mandag 16. mai 2016
Attentatforsøk på folkekjær myte.
"Jeg
kjenner ingen klasser, jeg kjenner bare Tyskere!" Keiser Wilhelm skal ha
sagt disse ord ved utbruddet av første verdenskrig. Det var en periode hvor en
konstruert tysk "folkekarakter" ble gitt forrang fremfor alle andre
gruppe-identifikasjoner. Arbeiderklassens internasjonale kamp for sine
rettigheter, kulturell åpenhet og utveksling druknet i nasjonal svada. En "upolitisk" (høyreradikal)
nasjonal identitet la lokk over de sosiale og politiske motsetninger, og gjorde
enhver opposisjon og kritikk til en "unasjonal" og illojal handling.
Disse flokk-mekanismene, som har vist seg deprimerende effektive i vårt
århundre, er fortsatt virksomme i dag. Anders Johansen hevder at de bidro til
vårt nei til EU.
Ideen om at en
nasjonal identitet, en særegen norsk livsstil og væremåte måtte oppgis (eller
forsvares, - "inn for å påvirke") ved et medlemskap, lå som premiss
for debatten. Tilhengere av internasjonalt samarbeid må tape på slike
premisser. Johansen ønsker å inndele interesser og allianser langs andre linjer
enn de nasjonale. Vi skal slåss mot hjemlige kapitalinteresser og politiske
motstandere ved å alliere oss med våre sosialdemokratiske venner innenfor EU.
Følgelig
angriper han ideen om "nasjonal egenart". Begrepet er problematisk.
Enten må det formuleres så upresist
at nær sagt alle egenskaper passer inn, og alle kan oppfatte seg som ekte
norsk. Da kunne det like gjerne vært brukt om f.eks. tyskere. Tanken om at vi
er noen store individualister som dessverre er hemmet av nisseluementalitet er
faktisk den mest utbredte nasjonale selvforståelse i hele Europa. (det er
faktisk dokumentert!) Likevel vil folk nikke gjenkjennende til påstanden,
ettersom den nettopp beskriver noe allment menneskelig og følgelig stemmer med
våre (norske)erfaringer. Det er slikt som gjør fordommer så seiglivede.
Forsøk på presiseringer av nasjonal egenart griper
gjerne tilbake til en norsk tradisjon.
I sommerens
strøm av bygdedager er det trolig flere vikinger i landet enn på Snorres tid.
Enkelte mener i fullt alvor at vi skal ha mere til felles med disse krigerne
enn f.eks. våre franske samtidige. Slike teorier kan bli til spennende
forretningsideer, de kan fungere som
identitetsskapere for et olympiade-berust folk. Men denne historieløse fortidskultusen er jo først og fremst et
internasjonalt, moderne fenomen, felles for generasjoner som har mistet tradisjonenes myndige faderhånd.
Det spesifikt moderne ved situasjonen ligger jo i at vi kan velge identitet og tilhørighet, den er
ikke noe gitt.
Johansen mener
vi velger en identitet og en tradisjon som vi kaller typisk norsk, men at denne
tradisjon stammer fra et felles europeisk arsenal. Hans kritikere vil hevde at
nesten ingen påstår at disse trekk er eksklusivt rotnorske, men at det er sammensetningen av disse felles
elementer som er norsk. At kretsingen rundt norsk historie og tradisjon skaper hva det nevner, vi skaper en
norsk identitet og kultur ut fra en felles
viten om vår historie. Ikke fordi vi har så mye til felles med våre
forfedres livsverden. Snarere fordi kunnskapen om norsk historie er en del av dagens kulturelle felleseie, en skaper
av gruppetilhørighet.
Felles kultur
er viktig. Men Johansen mener at den ikke er særlig felles eller utpreget
norsk. Han etterprøvning av "vitenskapelige" forsøk på å definere
"norsk egenart", er kostelig lesning. En parade av inkonsekvens og
vilkårlig synsing gis det glatte lag. Dessuten hevder han at forskjellene innenfor landet er større enn det du og
jeg har til felles med utlendinger med samme interessefelt. Hvorfor er f.eks.
reklamen, som koster oss 10 milliarder i året, totalt fredet så lenge den er norsk? Er det ikke innholdet i de
kulturelle ytringer viktigere enn opprinnelsen?
Hvis det som omtales som "norsk folkemusikk" i beste fall kan
sies å ha vært musikk for folk flest
i enkelte deler av landet - hvorfor blir Knut Buen da mer norsk folkemusikk enn
Dance with a stranger? Hvis folkekulturen er det som folk gjenkjenner som sin
kultur i dag, blir vi nødt til å ta med mange internasjonale impulser. Slik var
det vel også da rosemalingen ble importert og fikk sin norske vri?
Er ikke det
historiske løp som skaper nasjoner og egenart nettopp historisk, det vil si et
produkt av tiden som stadig fortsetter
sitt omskiftelige løp?
Blir du
provosert av slike spørsmål? Bra. Les boka og tenk selv. For egen del har jeg størst problemer med
beskrivelsen av EU som et prosjekt for styring av kapital og fornuftig
ressursforvaltning. Å peke på de sider hvor norsk politisk praksis skiller seg
fordelaktig ut fra EU - og å ønske å bevare
disse - kan naturligvis avvises som fremmedfrykt, egoisme, tradisjonalisme
o.l. Da slipper en å fremføre
motargumenter, men kan i stedet beskrive hvilket dårlig selskap motstanderne
befinner seg i. Metoden er kjent for alle oss som har vært med i internasjonalt
fredsarbeid. Den har fått navn etter en viss senator McCarthy.
Anders Johansen: "Den store misforståelsen"
anmeldt av Ivar Bakke i 1995, daværende gårdbruker og nei-mann. Akk ja, sann. Du kan lese den her.
onsdag 20. april 2016
Bernt Hagtvet i all uerbødig respekt
Hvem er det som leser slike festskrift-bøker om norske
intellektuelle? Og hvorfor gjør vi det? Det er de langsgående konflikter og stridstema som binder folk sammen i et
land, og som får nyankomne av alle slag til å stusse og kanskje trekke på
skuldrene over de sære stammekrigene – slik de fleste av den yngre generasjon gjør, dessverre og
gudskjelov. Debattene er jo aldri bare saker og stridstema, de har jo sine
aktører og personligheter. Noen av oss har fulgt dem gjennom årtier i presse og
tidsskrifter. Noen har vi møtt. Norge er på størrelse med en sangkor. Vi er jo
så få her i landet. Hver leser er bror og venn.
Boken inneholder mange interessante og leseverdige artikler for oss som følger litt med på den løpende debatten om internasjonale relasjoner, historie og idéhistorie. Den kan altså leses med utbytte av folk som ikke aner hvem Bernt Hagtvet er. Fordi dette ikke er noen bokanmeldelse skal jeg ikke skrive om disse delene av boka, bare kort fremheve Hans Fredrik Dahls bidrag om fascismeforskning og Nürnberg-dommen, et velopplagt og duggfriskt bevis for at det går an å bevare full intellektuell førlighet selv om en nærmer seg 80.
Festskriftet har noen bidrag som minner om et slags
familieselskap der de nærmeste pårørende og gamle venner drar fram gamle
anekdoter og smiler lett hoderystende over gjenkjennelige trekk ved en personlighet.
Det er gjerne presentert i en ertelysten humoristisk form, slik nære pårørende
gjerne gjør det. Men aldri klamt og aldri privat. Guri Hjeltnes avrunder på forbilledlig vis antologien, og barna
Sivert og Hannah skriver underholdende og kjærlig om sin far. Begge bidrag har
med stor musikalitet truffet riktig toneleie i den vanskelige sjangeren offentlige ytringer om personlige tema.
Hva er det egentlig som skiller slikt fra nøkkelhull-reportasjer
i bulevardpressen, bortsett fra at dette er skrevet av og for det
intellektuelle jet-setet av i går? Slik vil kanskje en utålmodig generasjon spørre
som ønsker å skubbe seg til en plass i solen for seg og sine tema. Joda, dette handler nok også om
generasjon, selv om Bernt fortsatt har mange begeistrede tilhørere blant yngre
studenter. Det handler om hendelser i samtiden som langsomt blir historie som
ikke alle har hørt om, om referanser til ting som en gang var på alles lepper,
og som nå viker plassen for nye hendelser. Noe av Bernt Hagvets prosjekt kan
sees som en tragisk men likevel meningsfull kamp. Forsøket på å bygge brokar i
tidens elv, holde fast viktige kollektive erfaringer og erkjennelser mot
likegyldighet og glemsel. Han ønsker å tenke med historien. Bruke sin dannelse som redskap for å forstå og intervenere i samtiden.
«Han protesterer mot at tiden går. Han frykter forandringer.
Han kvier ser for å bli pensjonert. Jeg kjenner ingen som har nedlagt slik
energi i å grue seg til å bli «tvangspensjonert», som han kaller det. Bernt er
de gjengrodde stiers mann. Han vil komme på sporet av den tapte tid. Han må
holde stevnemøter med glemte år. Derfor dyrker og oppsøker han gamle lærere,
gamle vennskap, og vil gjerne gjenta reiser som er foretatt for lenge siden,
lese sine bøker på nytt. Han vil fastholde. Er redd for å miste. Denne
dimensjonen ved Bernt har et stykke på vei kommet hans forskning og formidling
til gode. Han har en nærmest eksistensiell identifikasjon med dem som mister
alt. Utryddelsen, folkemordet, har berørt ham siden tidlig ungdom. Dette er det
foruroligende intellektuelle dreiepunkt i hans liv.»
Jeg tror dette er veldig presist sett, i tillegg til at det
er vakkert formulert av Erik Rudeng. Og for å demonstrere samtidens
fremmedgjøring overfor fortiden: La du merke til at han henspilte på tre
boktitler av henholdsvis Hamsun, Proust og Hoel – med Sigurd Hoel som den
yngste og mest glemte av dem? Men for nå å bli i dette forsøket på å holde fast,
denne angsten for å miste: Jeg vil også gjerne uttrykke min takknemlighet for Hagtvets
intense nærvær, hans oppriktige, usnobbete interesse for enkeltmennesker han
møter. Jeg har selv observert og opplevd tilstrekkelig av det til å kunne nikke
gjenkjennende til dette mosaikk-portrettet som flere av bidragene utgjør.
Det er
ingen som har ansporet meg mer til å gi meg i kast med intellektuelle strabaser
og nye forfatterskap. Det er en formidlingsglede og et intellektuelt alvor som
virker ansporende. Og det er samtaler en husker og blir gående å grunne over. Det
er det intense alvoret og den intellektuelle sulten og uroen – ved siden
av den avvæpnende humoren – som jeg tror utgjør Bernts appell til unge mennesker som er av det
slaget som tar verden personlig, og som er drevet av ønsket om å forstå dette
vanskelige sted. Da jeg var 20 hang jeg i frakkeskjøtene til slike som ham. Trodde at det måtte være noen der ute som kunne forklare meg de mange uklare sammenhenger slik
at jeg kunne få konkludert på et vis. Akkurat det er nok en tapt sak, tror jeg. Men det er
letingen og reisen som er møyen verd. Og som viste hvem vi ble.
fredag 15. april 2016
Bursdag for en gammel gutt.
Kanskje jeg kom skjevt ut på hoppkanten, at det er derfor? I
alle fall: Jeg var fullstendig uforberedt og kliss naken da jeg kom ramlende inn i mitt første og hittil eneste surprise-party. Og det bestod for sikkerhets skyld av bare vilt fremmede mennesker. Dette skjedde i siste
halvdel av forrige årtusen, nærmere bestemt den 15 april 1961. Jeg skal ha remjet høylytt, sølt på [stelle]bordet og i det hele tatt oppført
meg som en umoden drittunge. Nå husker jeg sant å si ikke noe av dette selv, og
øvrige vitner til denne i en viss forstand enestående hendelsen er
ikke lenger blant oss. Men det årvisse ritual rundt datoen for min fødsel vekker fortsatt blandede følelser hos meg.
Nå har jeg i prinsippet ingenting imot bursdagsfeiring altså. Andres bursdager er som regel hyggelige og ukompliserte
affærer som jeg synes det er stas å få være med på. Og egne bursdager – og dem
har det blitt utrolig mange av – har jo strengt tatt gått over all forventning,
så langt. Hittil har Herren hjulpet, sa man i gamle dager. Eller Fruen, for å være mer presis. Men altså: til tross for en enorm mengdetrening har jeg aldri
klart å opparbeide noen rutine som skulle kunne ta meg over i en ideell verden hvor
det å feire egen bursdag utelukkende er noe harmløst hyggelig som man bare gleder seg til.
Barnebursdager for gutter fulgte et ganske forutsigbart script
i den bygda jeg vokste opp i. (jente-galaksen hadde trolig utviklet mer kompliserte livsformer allerede den gang) Mødrene var hjemme og de hadde bakt sjokoladekake
og/eller bløtkake og laget gelé, i tillegg til et hav av påsmurte brødskiver. Gjestene hadde fra sine foresatte blitt utstyrt med en konvolutt med 20 til 50 kroner i. Det dypt personlige ved denne gesten fremgikk av at man selv hadde skrevet navnet til bursdagsbarnet utenpå konvolutten (gjerne etter et par mislykkede forsøk). Etter at presangen var avlevert, ledsaget av en kort & klein høytidelighet der man presset fram et ‘gratulerer med dagen’ som den unaturligste ting av verden, var den mer formelle delen av samværet over. Etter å ha betraktet bursdagsbarnet som med skjelvende
fingre røsket fram pengene, kunne man når alle gjester var på plass kaste seg over maten.
Mødrenes beregninger av mat holdt med god margin til 2 mann og hesten pr bursdagsgjest, så vi måtte nå for all del bare spise det vi maktet og vel så det. Første bordsetting inkluderte gjerne ukontrollert utblåsning av kakelys, en pistrete framføring av 'Hurra for deg', ledsaget av oppmuntrende tilrop og brusrap. Snart kunne vi gå ut og leke. Dermed var vi tilbake i en slags flyt-sone av velkjente mønstre og tema. Ubehaget i kulturen var ikke lenger påtrengende. Nesten alt var som vanlig, bortsett fra at bursdagsbarnet måtte skånes for harde taklinger og ufine kommentarer.
Mødrenes beregninger av mat holdt med god margin til 2 mann og hesten pr bursdagsgjest, så vi måtte nå for all del bare spise det vi maktet og vel så det. Første bordsetting inkluderte gjerne ukontrollert utblåsning av kakelys, en pistrete framføring av 'Hurra for deg', ledsaget av oppmuntrende tilrop og brusrap. Snart kunne vi gå ut og leke. Dermed var vi tilbake i en slags flyt-sone av velkjente mønstre og tema. Ubehaget i kulturen var ikke lenger påtrengende. Nesten alt var som vanlig, bortsett fra at bursdagsbarnet måtte skånes for harde taklinger og ufine kommentarer.
Rent arrangementsteknisk tror jeg det hele var ganske overkommelig for normale voksne mennesker. Dette
var før barnebursdager utartet til et prestisjetungt rustningskappløp mellom
frustrerte fruer. Ingen lastet opp bilder til Facebook-juryen underveis, fenomenet hadde ikke antatt nevrosefremkallende proporsjoner som krevde profesjonell assistanse fra bursdagsarrangører.
Og kompliserende forhold i form av skilsmisser og fraktal-familier
og hvem gjør hva hvor var ukjente fenomen. Jeg kommer fra en annen tid.
Men hvis verden var så enkel den gang, hva var det som kunne
være så flaut da? Det meste, i grunnen. Storesøsken til bursdagsbarn for
eksempel. Særlig hvis de var storesøstre som uten noen slags diskresjon sa at vi var søte eller i vitners nærvær spurte om vi hadde fått oss kjæreste. *Blush*. Eller
mor di. Mødrene i de andres bursdager var helt ok. Min mor var jo også ok, vil jeg tro.
Men helt sikker på de andres dom kunne jo ingen være. Var det noe de andre syntes
var teit, annerledes og rart ved måten vi gjorde tingene på hjemme hos oss? Spørsmålet
fulgte meg gjennom mine egne barns bursdager også. Og hva sier man som voksen mann til x-åringer man strengt tatt ikke kjenner
hvis man må si noe, og det må man jo? Cornelis Vreeswijk, som var en av Sveriges beste
og mest korpulente visesangere, opplyste ved en anledning offentligheten om at
han hadde fått beskjed fra sin lege om å mosjonere litt – «men jag vet inte hur man gör». Just det.
Jeg hater når det skjer.
Og siden? Siden er jeg blitt loset trygt gjennom egne bursdager
av kyndige kvinner og barn, og dét omtrent uten noen form for motytelser fra
min side. Påfallende, ja skammelig lite fra min side, faktisk. Jeg vet. Er sørgelig
klar over det. Jeg er nok best på hverdager, i den grad jeg i det hele tatt
duger til noe som helst. Kanskje vi bare skulle sløyfe feiringen i år? Det
passer kanskje dårlig for de andre. Og de har sikkert mer lyst å gjøre noe
annet, men tenker kanskje at de må komme av plikt. [kontrollspørsmål fra frontallapp-delen av hjernen]: Synes du det virket det sånn
forrige gang? Nei da, det
var ikke sånn ment altså, men…
Ta deg sammen mann. Bare spør sånn forsøksvis lett henslengt
om de kunne ha lyst til å stikke innom. De biter ikke. Nei da. Og det går nok
bra i år også, bare jeg kommer over den første kneika av keitete kaving, før jeg
finner rytmen og tonen. Så er det plutselig ganske så hyggelig, ja litt stas
rett og slett. Så heldig jeg er. Enda en gang. Så snille dere er. Nei nå
begynner jeg visst å rødme her jeg sitter. Tror vi stopper nå, før jeg blir sentimental. Men takk
skal dere ha altså. Det var i grunnen bare det jeg ville si.
Etiketter:
Brokker av levet liv
mandag 11. april 2016
Leon Wieseltier om scientisme og fornuft - et kort utdrag av en samtale
Leon Wieseltier ble intervjuet av Harry Kreisler
17.desember 2012 [se intervjuet her]
for english excerpt, see below.
17.desember 2012 [se intervjuet her]
for english excerpt, see below.
Kreisler snakker om hvem og hva som influerte Wieseltier i hans formative år:
Jeg får inntrykk av at som et resultat
ble du en liberaler i en tradisjonell betydning av ordet?
Ja, det er et
stort spørsmål. Jeg tror jeg må si følgende: Mange ting oppstod. På et plan
oppstod det et livslang hengivenhet til humaniora og en stor motstand mot scientisme, enten den
framtrer i sosialvitenskapelig eller naturvitenskapelig form, og en stor
skepsis mot vitenskapelige svar på ikke-vitenskapelige spørsmål. Jeg kom også
til å bli av den oppfatning – ikke så mye på grunn av at det ble direkte
formidlet til meg, men som en følge av miljøet rundt disse folkene – jeg ble
en slags pluralist i mitt syn på menneskelivet.
Folk beveger seg i mange sfærer, og en må passe på å ikke ta med seg kategorier fra én sfære over i en annen, hvor de ikke hører hjemme. For det er slik misforståelser oppstår. De preget inn i meg et sterkt inntrykk av forskjellen mellom politikk og kultur og farene ved å skulle synkronisere politikk med kultur, eller enda verre; kultur med politikk. De preget meg som en liberaler, men som en liberaler av en bestemt sort. De var alle utpregede anti-stalinist-liberalere.
Dette var folk som… Diana Trilling hadde en viktig innflytelse på mitt syn på her fordi hun gjennom sitt eksempel - og gjennom mange timer med samtaler da jeg var en ung og ikke særlig belest og en ganske sta student ved Colombia University - viste meg hva det ville si å både være anti Stalin og anti McCarthy på samme tid. Og jeg har alltid tatt det som et forbilde, for det er aldri bare én trussel og det er aldri bare én fiende og det er aldri bare én fare. Og du må operere på mange fronter og ulike nivå på samme tid. Så de var liberalere, men på en veldig bestemt måte. Og mine progressive venner kaller meg så avgjort ikke for progressiv.
Folk beveger seg i mange sfærer, og en må passe på å ikke ta med seg kategorier fra én sfære over i en annen, hvor de ikke hører hjemme. For det er slik misforståelser oppstår. De preget inn i meg et sterkt inntrykk av forskjellen mellom politikk og kultur og farene ved å skulle synkronisere politikk med kultur, eller enda verre; kultur med politikk. De preget meg som en liberaler, men som en liberaler av en bestemt sort. De var alle utpregede anti-stalinist-liberalere.
Dette var folk som… Diana Trilling hadde en viktig innflytelse på mitt syn på her fordi hun gjennom sitt eksempel - og gjennom mange timer med samtaler da jeg var en ung og ikke særlig belest og en ganske sta student ved Colombia University - viste meg hva det ville si å både være anti Stalin og anti McCarthy på samme tid. Og jeg har alltid tatt det som et forbilde, for det er aldri bare én trussel og det er aldri bare én fiende og det er aldri bare én fare. Og du må operere på mange fronter og ulike nivå på samme tid. Så de var liberalere, men på en veldig bestemt måte. Og mine progressive venner kaller meg så avgjort ikke for progressiv.
En viktig dimensjon ved det siste
poenget er at det du blir provosert av og avviser, og de avviste, er at det skal
finnes ett blikk på verden. Og at det
er det du mener med at jeg kan være mot McCarthy, men ikke være Stalin-…
Ja. Alt er
ikke… Ideen om alle tings enhet, i den moderne perioden, stammer hovedsakelig
fra Hegel, at én og same ånd gir liv til manifestasjoner av menneskelig kultur,
alle menneskelige uttrykk. Dette ble jeg lært – og etter hvert som jeg begynte
å lese og tenke ble det klart for meg – var en kolossal og følgesvær feiltakelse.
Når det er sagt, etterlot de meg samtidig en stor tro på fornuft. Ikke en grunn
rasjonalisme som tror at verden i seg selv er rasjonell, men en langt mer nøktern
form for rasjonalisme. I henhold til denne er det nettopp fordi verden ikke er et rasjonelt sted at fornuften
ikke bare er mulig, men også nødvendig.
De var på en
måte… Du vet, mange av mine lærere; Trilling, Shapiro, Berlin… i likhet med visse andre figurer i den moderne
verden – Freud og Mann og andre – var de rasjonalister som hadde en dyp
interesse i utforskningen av det irrasjonelle. Fordi de anerkjente hvilken
viktig del av virkeligheten det irrasjonelle er. Så det var ikke rasjonalisme forstått
som en boble, det var rasjonalisme i form av kamp, en svært romantisk kamp: Et
forsøk på å utvide fornuftens mandat, utvide grensene for fornuftens myndighetsområde i
menneskenes liv.
English excerpt:
English excerpt:
I
get the sense that as a result you became a liberal in a traditional sense.
Yes, that is a big question. I guess I have to
say the following: Many things emerged. One level would emerge was a lifelong
devotion to the humanities and a great resistance to scientism, either in is
social scientific or natural scientific form, and a great scepticism about
scientific answers to non-scientific questions. I also came to believe – as a
consequence of not so much anything that was directly imparted to me, but as a
consequence of the weather around these people – that I became a kind of pluralist
about human life.
People live in many realms, and one must be
careful not to import categories from one realm into a realm where they don’t
belong, because that is how misunderstandings begin. They left me with a very
powerful sense of the difference between politics and culture, and of the
dangers of synchronizing politics with culture, or worse; culture with
politics. They did leave me a liberal, but a certain kind of liberal. They were
all very distinguished anti-stalinist liberals.
They were people who… Diana Trilling had an
important impact on me on this particular aspect, because by example and
through many hours of conversation when I was young and not very well read and
rather heady student at Colombia, she actually showed me what it was to be anti-Stalin
and anti-McCarthy at the same time. And I’ve always taken that as a model,
because there is never just one threat and there is never just one enemy and
there is never just one danger. And you have to operate on many fronts at
different levels at the same time. And so they were liberals, but of a very
muscular sort. They were not radicals, they were not progressives. I call
myself a liberal, I do not call myself a progressive. And my progressive
friends certainly do not call me progressive.
An
important dimension of the latter point is what you wound up and rejecting - and
they rejected - was that there was one totalistic view of the world. And that’s
what you mean by I can be against McCarthy, but not Stalin - …
Right. Everything is not… The idea that
everything is one thing in the modern period basically derives from Hegel, that
a single spirit animates all the manifestations of human culture, all of human
expression. This I was taught, and as I began to read and think it became clear
to me was a colossal and very consequential error. But having said that, they
did also leave me with a deep belief in reason. Not a shallow kind of
rationalism that believes that the world is itself rational, but a much more
sober sort of rationalism, according to which it is precisely because the world
is not a rational place that reason is not only possible, but necessary.
They were sort of… You know, a lot of my
teachers; Trilling, Shapiro, Berlin… and like certain other great figures in
the modern world – Freud an Mann and others – they were rationalists who were
deeply interested in the exploration of the non-rational. Because they recognized
what an important part of reality non-reason is. And so it wasn’t rationalism
as a bubble, it was rationalism as a struggle, as a really romantic struggle:
to try to expand the realm, expand the boundaries of reason in human life.
Etiketter:
Internasjonale Relasjoner & Historie
Abonner på:
Innlegg (Atom)