Det er som å stige inn i en annen verden. Lukke døra bak seg, la regnet
regne, vite at nå er fóret kommet velberget under tak. Mentalt driver jeg sakte
i retning av en annen virkelighet, der en tjener sitt brød ved å selge opplevelser,
ideer, drømmer. Jeg skal skrive artikler og anmelde bøker. Snart slår gårdens
praktiske utfordringer med en langsom vinterdvale-puls, maskinene sover.
Vi utgjør en stadig større gruppe i det post-industrielle Europa, vi
som lever av å formidle tegn og symboler. Arbeidet gjør de andre; produksjonen
av livsnødvendigheter, klær, mat. Vi, derimot, vi produserer behov; sult etter
opplevelser, adspredelse, trøst, mening. Vi holder lykkehjulene i gang. Ikke
slik å forstå at det ikke er krevende arbeid. Vi henger i med vårt, enten vi er
sosialarbeidere, seminar-arrangører, sjokkselgere, journalister, saksbehandlere
eller aromaterapeuter. Så lenge en holder fokus tett på sitt eget, blir omtrent
hva som helst meningsfullt.
I går høstet jeg de siste stråene av andreslåtten. Nå er de blitt en
faktor i den store kalkylen som heter produksjon av mat. Å produsere mat - noen
mener at det er det som er det egentlige og riktige arbeidet. Viktig var
og er det saktens, men er det dermed sagt at flest mulig bør jobbe mest mulig
tungvint med å produsere mat?
Hver gang jeg kjenner meg riktig sliten etter en lang dag på traktoren,
tenker jeg tilbake i takknemlighet. Det er mer enn 30 år siden nå. Da kom
forhøsteren, og det var begynnelsen til slutten på de mange og lange hesjene,
det tunge slitet, de våte klærne, drivet for å bli ferdig. Først fórhøsting
sammen med naboen. Én av de to måtte begynne for tidlig, skulle man bli ferdig
i rett tid. For når de små bøttene av noen tårnsiloer omsider var fulle,
gjenstod det nesten hundre dekar med hesjing.
Som voksen har jeg ofte undret
meg over hvordan de voksne den gang holdt ut. Jeg jobber like hardt i slåttonna
nå, men den varer i en uke, ikke en måned. Og det står ingen staur ute i
høstregnet og venter på å bli tatt opp. Jeg kan ikke annet enn å betrakte dette
som et framskritt. Dagens drift binder naturligvis mye kapital i form av
bygninger og utstyr, men den kommer ikke i konflikt med barnevern og LO's
sommerpatrulje. Og en har en tilværelse utenom arbeidet, hvis en vil.
Men mange vil ikke. De lever og ånder for gården. Teknikken blir brukt
som springbrett for å arbeide mer i stedet for mindre. Det er vel menneskets
vis, å skaffe seg nye utfordringer, meningsskapende prosjekt. Men kom bare ikke
å si at det er nødvendig, alt sammen. Eller at de som dyrker ordet og tanken
skaper mindre reelle verdier enn de som velger å betale sine nye doninger med
mange, seige driftstimer utenom bruket.
Økonomi er ingen eksakt, nøytral
vitenskap, men et uttrykk for en bestemt kulturs verdi-skala. Det må kunne
finnes en mellomting, tenker jeg, og pendler mellom ulike verdener, med ulike,
inkomparative logikker. Jeg produserer livsnødvendigheter - eller deltar jeg i
et økologisk galimatias som resten av verden for all del ikke må kopiere? Verdens
befolkning kan ikke ha et norsk forbruk av melk og kjøtt. Finnes det et
anstendig arbeide en kan leve av?
Nylig stod grasstråene der og lyste trassig grønt mot høstsola. For seg
selv, til ingen kalkulerbar nytte, til glede for øyet. Nå ligger de i siloen.
Og stedet det stod på vet ikke av det, som skrevet står. Den økonomiske
formålsrasjonaliteten er ikke sentimental, den kvister vekk det unødvendige,
tiloversblevne, foreldete. Til gjengjeld får vi billige produkter, tid og
atspredelser som ikke en gang fyrster hadde tilgang på for noen generasjoner
siden. Den gjør det lettere å gjøre det vi må, men gir oss samtidig så mye å
velge i. Dens rasjonelle logikk har likevel preg av ubønnhørlig tvang. I
rendyrket form er vårt økonomiske system en kreftsvulst som savner ethvert
måtehold, som gjør mennesket selv til en overflødig størrelse, som frakjenner
verdien og realiteten i alt som ikke lar seg innordne i dets spartanske
begrepsapparat.
Alt det i livet som ikke lar seg tallfeste, det unyttig vakre, det som gjør
livet verd å leve. Livsnødvendigheter. De vi kanskje vil tenke tilbake på om
høsten. Skjelvende foran nattefrosten, mens vi ennå strekker oss mot det
svinnende lyset.