Leser meg opp til historieprøve. Blir på nytt slått av hvor bra denne boka er. Her er min anmeldelse fra da den kom: |
Rune Slagstads historiske fremstilling krysser grensene mellom
historie, filosofi, idehistorie og sosiologi, den er en egenartet blanding av
innbyrdes forskjelligartet stoff. En god del har også vært publisert tidligere,
men lest i sammenheng virker det hele forbausende sammenhengende.
Slagstads store verk om den norske styringselite fra 1814 og til i dag
er på en egen, fruktbar måte seg bevisst at politikk også er uttrykk for
verdinormer. Tråden i det utrolig vidtfavnende stoffet, er en undersøkelse av
de styrendes ideer – sammenholdt med deres handlinger.
Svært mye historie har vært skrevet innenfor "mistankens
hermeneutikk". Et oppbrudd fra denne Marx & Machiavelli- tradisjonen
formulerte Slagstad gjennom sin bok "Rett og politikk". Her knytter
han seg til en naturrettslig tradisjon som via rettsstatens selvpålagte
begrensninger vil innskrenke statsmaktens myndighetsområde, - en sikring av det
sivile samfunn mot politikkens totalisering. Mange rettsfilosofer og
historikere har avvist slike legalistiske påminnelser som idealistiske eventyr,
eller som uttrykk for vikarierende motiv. Slagstad viser ikke bare politikernes
opportunistiske omgang med rettsstats- og maktdelingsprinsipper. Han tar selv
disse prinsippene på alvor, og han leverer historiske eksempler på hvor galt det
kan gå hvis en – ut fra de beste hensikter - ikke gjør det.
Ideologiavsløringens ideologi kritiseres også: den reduserer politikk
til materiell interessekamp pr. stedfortreder, rettsstat og legalitet til et
rent underbruk av dette, og det sivile samfunns kultur og verdinormer til
kamuflert egeninteresse. En slik marxistisk inspirert tradisjon har forfatteren
av "Sosialisme på norsk" tatt et grundig oppgjør med. Slagstad
refererer ikke naivt det aktørene sier om seg selv. Hans hovedkritikk ligger
likevel ikke i å påvise spriket mellom teori og praksis, eller den strategiske bruken av argumenter. Hovedvekten av kritikken ligger i påvisningen av mangelfull, ikke-refleksiv
teori, og derav følgende praksis.
Herretenkerne
Noen i Ap’s venstrefløy fra mellomkrigstiden hoppet nokså glatt over fra
Lenin til en pragmatisk og "rasjonell" styrings-paternalisme.
"Kompetente fagfolk" skulle med vitenskapelig autoritet og presisjon
utforme det gode liv. Boka synliggjør også hvor ureflektert mange innenfor en
politiserende administrasjon betraktet sin egenmektige inngripen som nøytral
sakkunnskap i kamp mot subjektivisme, partistrid og fordommer. Det synes å være glemt at
"fagstyre foran partikjegl" en gang var et NS-slagord.
Slagstad aktualiserer filosofisk lesning for å kunne beskrive en
teknokratisk styringselite og dennes forsøk på å slippe en moralsk begrunnelse
for sine verdivalg ved å redefinere dem som spørsmål om faglig innsikt. Slagstads
ståsted er ikke strikt individualistisk; det er en deltagende tilskuer som
fører ordet, uten behagelig ironisk avstand eller jomfrunalsk avvisning av
politikk som sjanger. Men Arbeiderpartiet, som selv var "bærer av en dypt
moralsk bevegelse", havnet i "et nærmest systematisk fravær av
prinsipiell samfunnsmoralsk refleksjon", hevder Slagstad. Den autoritære
praksisen bekrefter at 'i refleksjonens mangel har mannen med hoven den beste
angel'.
Jens Arup Seips kritikk av "Ettpartistaten" under Gerhardsen
ble en klassiker. Slagstad låner litt fra dette formfullendte og skarpe
Machiavelli-perspektivet på Ap’s styringsmaskineri. Også Slagstads prosa
glimter til med små sarkastiske perler som avviker noe fra Gerhardsen
oppbyggelige memoarer. Vi kjenner så smått uttrykket "noen har snakket
sammen", som beskriver hvordan beslutningene faktisk ble fattet i Ap, for
senere å bli applaudert frem av et formal-demokratisk apparat. Slagstad skriver i en
parentes at "i 1951 var Torp, som nevnt, blitt forfremmet etter at
Gerhardsen hadde snakket med seg selv". Og Slagstad er nok fortrolig med Jesu ord om den
hellige ånd, når han drar frem et sitat fra Th. Chr. Wyller : "der hvor to
eller tre var samlet i de hektiske dager i mai og juni 1945, var Gerhardsen blant dem". Dette er ikke
stilistiske bagateller. Stil er forøvrig under ingen omstendigheter en bagatell. For det meste er tonen i boka
svært tilbakeholden, men den inneholder flere bidrag innen sjangeren subversiv
latter.
Elitens forståelseshorisont
Arbeiderpartiet hadde Venstres meningers mot, skrev Seip. Slagstads
utdyper både slektskap og ulikheter. Han skriver historie på en ny måte ved å
anvende Hans Skjervheims positivismekritikk på "fagstyret"s
ideologer. Det var ikke sosialismen som seiret i Gerhardsens glanstid, det var
positivismen. En ambisjon om "korrekt" samfunnsstyring basert på
vitenskapelig bearbeiding av innsamlede data fra de fleste av livets områder.
Normative perspektiv ble avvist som metafysikk. Skjervheim sa det slik:
"Funksjonalismen er ei form for totalitets-tenkning, men det er ei
fortynna og dogmatisk form for slik tenkning som ikkje problematiserer seg
sjølv. Fordi den er dogmatisk, stiller den seg fiendtleg til filosofien."
Slagstads ideologikritiske tilnærming til stoffet øker bokas
aktualitet. For lesere uten parti-patriotiske lidenskaper er det mer
interessant å reflektere over tenkemåter enn å lese politisk memoarlitteratur
med moralistiske oppstillinger av hel- og halvglemte helter og skurker.
Slagstad bidrar til en offentlig verdidebatt innefor felt som også i dag er
preget av målrasjonell styringsteknologi – uten tanke på hva et samfunn
er. Dette er historie som selvbesinnelse, påminnelser om delvis glemte
perspektiv. Leserne har fått et redskap til å gå inn i sin tid som myndige
medborgere, kravle ned fra elfenbenstårnet og opp på skolebenken, skaffe seg
innsikt, delta, - ikke betrakte det hele på trygg, ironisk avstand. En tett,
lojal kritikk fra en opplyst medborger. Ikke så trendy, kanskje, men viktig.
Begrepet "vikarierende motiv" ble skapt av Jens Arup Seip og
har siden preget norsk offentlighet. Slagstad påberoper seg ikke en eksklusiv
objektiv posisjon hvor han kan avsløre alle andres "egentlige" motiv.
Kritikken er selvreflekterende; den tydeliggjør sitt ståsted, og er samtidig i
stand til å gjengi, og ta på alvor andre forståelsesformer. Når handlinger blir
forstått som konsekvenser av aktørenes virkelighetsforståelse, blir det
plutselig relevant å diskutere "høytflyvende ideer" og å konfrontere
dem med den gjenstridige erfaringen. Slagstad sitter ikke inne med historiens
fasit, han vet at vi ofte havner dit vi ikke vil. Dette gjør da også
hans moralsk funderte kritikk så lite moralistisk og privat. For det er
naturligvis også en samtidskritikk som her skrives. Lesning av historie kan
påvise sammenhenger mellom ideer og praksis. Vi har lett for å tro at
øyeblikkets tenkemåter er de eneste mulige. Viktige erfaringer kan ha blitt
glemt.
Slagstad vil gjenskape det sivile samfunns rolle som arena for en
forpliktende samtale og et forpliktende, demokratisk fellesskap. Det er viktig
å unngå at et levende demokrati forsvinner mellom to ekspanderende størrelser
med samme instrumentelle logikk: Stat og Marked. Det er forskjell på å regne
med mennesker, og å regne med mennesker. Ved å rette fokuset på en
instrumentell, beherskende logikk anvendt på mennesker, får Slagstad oss også
til å se visse linjer i Ap’s dreining fra leninisme, via pragmatisk
ekspert-styre og videre hen til dagens omfavnelse mellom Høyre og Ap. "Det
viktigste er at det fungerer", som Gro sa. "Nå må vi ikke begynne å
tulle", supplerer Jagland. De styrende styrer stort sett i fred.
I dag er
det ukurante høyrefolk som Willoch og Sejersted som leverer den vektige
kritikken av markedsfundamentalismen og av den politiske skjebnetro på at alt
må fortsette slik "utviklingen" vil det. Arbeiderbevegelsen synes
uttømt som moralsk korrektiv.
Er Slagstad bare en overvintret idépolitiker uten blikk for
modernitetens realitet og velsignelser? Eier han ikke takknemlighet og respekt
for alt det som ble oppnådd ? Slagstads kritikk er lojal, han ser mange
kvaliteter i vår historie som han ønsker å ta vare på. For å gripe dem, må de
settes på begrep. Så må de oversettes til politikk. At enkelte trendy ideologer
har vist et uartikulert raseri overfor forfatteren, er et godt tegn.
Slagstad har gjennom denne boka blitt en autoritet bare ignoranter kan
ignorere. Så får vi se om noen senere makter virkelig å utfordre hans
perspektiv med argumenter. Det kan bli en opplysende debatt av slikt. Det tar
bare så fordømt lang tid før bokas langsomme tyngde slår gjennom, og mange nok
gir seg til å lytte til dens velformulerte, men dempede tale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar