Del 2 av Richard
Betts forelesning om realisme.
Første del kan du lese her
Realister er mest
fokusert på problemet krig og fred, i motsetninger til liberale eller
konstruktivister, som viser like stor om ikke større interesse for andre
områder: økonomisk utvikling og handel, ideologi, de nasjonale regimenes
karakter, samt andre store tema som påvirker menneskets velferd. Hvordan
betrakter realistene, i motsetning til andre åndsretninger, problemet krig?
Vel, en forskjell som
jeg tror karakteriserer tenkemåten mange tar med seg når de er stillet overfor
dette spørsmålet, er forskjellen mellom å betrakte krig som en følge av
ondskap, kontra tragedie. For å forenkle kraftig: liberale tenderer mot å se på
krig som en følge av ondskap, og realister ser på krig som en følge av
tragedie. Ondskap i betydningen aggresjon, og aggresjon kommer fra den
menneskelige natur og synd. Dårlige mennesker begår aggressive handlinger.
Aggresjon er en forbrytelse. Eller aggresjon skyldes dårlige stater, dårlige
regimer. Gode stater bare forsvarer seg. Autokratier skaper krig, demokratier
skaper fred, og så videre.
Det syn som fremhever
tragedien tenderer mot å tro at krig skyldes genuine interessekonflikter hvor i
noen tilfeller begge sider har fornuftige krav, og i hvert fall krav som de
selv anser som fornuftige. Eller den kan komme som følge av misforståelser,
misoppfatninger, feilberegninger, sikkerhetsdilemmaets problem.
Sikkerhetsdilemmaet
består i at du har to stater, hvorav ingen av dem ønsker krig med hverandre,
men hvor begge er mistenksomme overfor hverandres intensjoner. Så stat A
begynner å ruste opp for å kunne beskytte seg mot det verste, slik at ikke stat
B skal kunne utnytte det. Stat B ser at stat A ruster opp, og så – obs, vi bør
visst også oppgradere – og begynner å øke sine rustninger. Stat A ser dette og
sier «Aha, vi visste det, de er ute etter å ta oss!» - og du får denne syklusen
eller eskalasjonen av aksjon og reaksjon, en konkurranse som øker
mistenksomheten og spenningen, fører til våpenkappløp, gjør kriser mer
sannsynlige, og i verste fall kan forårsake en krig av vanvare.
Vel, hva er den
største faren, sikkerhetsdilemmaet eller aggresjon? På en måte er disse tankene
sammenfattet i de rådende forestillingene folk har om årsakene til 1. og 2.
Verdenskrig. I 1914 er bildet mange har at en syklus av aksjon og reaksjon kom
ut av kontroll, og at de europeiske statene ikke var i stand til å unnslippe en
eskalasjon som munnet ut i krig, selv om ingen av dem virkelig ønsket det som
fulgte – mens det i 1938 i München var folk som søkte å løse nettopp problemet
med eskalerende spenning ved å berolige Tyskland. Men det viste seg at de tok
feil med hensyn til Tysklands hensikter og hvor langt disse gikk, og endte opp
med å belønne aggresjon med suksess.
Men hvordan vet du
hvilken situasjon du er i? Det er ofte det de mest intense debattene om
nasjonal sikkerhet handler om, risikoene ved feiltolkning går i begge
retninger. Du kan avskrekke en stat som bekymrer deg, men risikerer å provosere
den ved å forutsette at faren består i aggresjon, mens den i virkeligheten
består av sikkerhetsdilemmaet, som i den vanlige forestillingen om 1914. Eller
du kan berolige en stat og bli dens offer hvis dens egentlige hensikter er
aggressive, som med Tyskland på slutten av 30-tallet.
Jeg finner det også
nyttig å forklare noen bilder, å gjøre noen analogier til kriminallovgivning og
domsavgjørelser. De som fokuserer på problemet med ondskap eller uprovosert
aggresjon tenderer mot å se på krig billedlig talt som et spørsmål om strafferett.
En lovovertreder har skylden, lik en morder eller tyv som truer den hjemlige
fred. Denne lovovertrederen må stoppes og uskadeliggjøres. Istedenfor en
Charles Manson eller Ted Bundy i hjemlige områder er det en Adolf Hitler eller
Saddam Hussein.
De som fokuserer på
tragedie eller misforståelse, heller mot å se på krig mer som et problem a la
sivilrett, hvor rettslige feider om kontrakter, skilsmisser eller lignende ting
har to sider, hvor rett og galt ikke alltid er klart adskilt, hvor begge parter
mener seg å ha retten på sin side.
Uansett hva tilfellet
måtte være, hvorfor produserer politiske tvister krig istedenfor
rettsprosesser? Fordi rettsprosesser bare løser problem der enten begge parter
i saken aksepterer legitimiteten og den endelige karakter ved rettens
avgjørelse, selv når den går i deres disfavør. Eller, hvis en av partene ikke
aksepterer dommen, kan retten tvinge gjennom sin avgjørelse. Det gjør den ved å
sende ut politi for å arrestere lovbryteren og sette ham i fengsel, eller ved å
utstede en bot eller inndra eiendom og overføre den til den part som vant
saken.
En rettstvist ville ha virket i tilfellet mineleggingen av Nicaraguas havner hvis den Internasjonale Domstol i Haag kunne ha straffet USA. Poenget er at innenfor en stat kan en domstol gjøre sin stevning gjeldende fordi det er en utøvende makt som kan håndheve den. Det finnes ingen sammenlignbar struktur av akseptert legitim autoritet eller makt til å håndheve loven i det internasjonale system, eller, for å gjenta meg selv, innenfor stater som er i oppløsning eller er splittet av opprør. Og det er fremfor alt dette realismen fremhever om hva anarki impliserer.
I realiteten er krig
den virkelige analogi til rettstvist i det internasjonale system. Fredelige
løsninger er analog til minnelige løsninger utenfor rettssalen i hjemlige
tvister. I det hjemlige rettssystemet er det – hvis du skiller deg eller
anfekter en tolkning av en testamentert gave eller saksøker en kontraktør for
svindel – normalt sett i alles interesse å finne en løsning utenfor retten. For
rettstvister er dyre og kan ende opp med at begge parter er dårligere stilt, og
hvis de kan komme til enighet som løser konflikten behøver de ikke betale alle
de pengene til advokater i årevis. Men noen ganger viser det seg umulig å komme
til enighet utenfor retten, og det resultatet er en rettssak.
Det samme gjelder
internasjonale disputter: vanligvis finner partene fram til fredelige løsninger
fordi man vet at krig er forferdelig og kan etterlate begge parter i en dårligere
posisjon. Men noen ganger kan de ikke bli enige, og det som tilsvarer
rettstvist – voldelig strid – er resultatet. Noen har tidvis håpet at FN skulle
være den overnasjonale autoritet som kunne håndheve internasjonal lov, at en
såkalt global regjering kunne avløse selvhjelp-prinsippet i det internasjonale
system og styre vekk fra krig som ytterste konsekvens av konflikter. Men
nøyaktig hva er forskjellen mellom global regjering/ledelse [governance] og
verdensregjering? [world government] Jeg vet det finnes statsvitere som vil
kunne gjøre det klart hva forskjellen består i, men i min sløvhet slo jeg det
opp i ordboken, og den hadde ikke noe presist skille mellom de to. Uansett, FN
er ingen verdensregjering.
Så skal krigførende
parter nå erklære at FN er i krise fordi USA ignorerer FN når landet beslutter
å gå til krig? Nei, eller i det minste er ikke den nåværende krisen ny eller
større enn fortidens kriser. Jeg vil hevde at FN nylig har vendt tilbake til
hva det har vært i mesteparten av dets historie, det vil si under den kalde
krigen. Og den virkelige avsløringen av FN etter den kalde krigens tid kom lang
tid før USA ignorerte det ved å angripe Irak. Og dette tror jeg illustrerer noe
av den kritikk som realister retter mot idealister som ikke vier maktspørsmålet
nok oppmerksomhet.
Den virkelige
avsløringen av grensene for FNs innflytelse kom etter min mening i 1995, i
Srebrenica. Da FN tydelig erklærte et område som sikkert, der bosniske muslimer
skulle være trygge for angrep fra bosniske serbere, var problemet at FN ikke
hadde maktmidler til å håndheve det. Hvis jeg husker rett var det en ørliten
nederlandsk bataljon som bare smeltet bort i møte med den serbiske arme.
Resultatet av det var at ca. 7000 bosniske muslimer etter gjeldende estimat ble
tatt til fange og myrdet. Jeg tenker det er et skammelig men klassisk eksempel
på hva realismen betrakter som dårskap: tilliten til at lov og retorikk skal
kunne beskytte folk uten å støtte opp dette med militær makt.
Realismens argument
er at hvis du stiller krav eller gir forsikringer som du ikke kan stille
militærmakt bak, er du i beste fall dum, i verste fall fryktelig destruktiv.
Det har vært en masse retorikk om herredømmet av internasjonal lov, men en
realist vil si at den eneste lov som gjelder er den tolkningen av internasjonal
lov som de sterkeste statene i det internasjonale samfunn foretar. Der hvor de
blir uenige om hva internasjonal lov egentlig sier – slik anklager og
forsvarsadvokat er uenige i en normal rettssak – har loven ingen effekt
uavhengig av makt. I følge dette synet har påberopelse av universal
jurisdiksjon, noe som har blitt mer populært i den senere tid, mer preg av å
uttrykke håp og aspirasjoner enn realiteter.
Når stormakter nekter
å underskrive en avtale er de ikke bundet av avtalen, på tross av det noen
serbiske observatører nå hevder når de påberoper at NonProliferationTreaty
[Ikkespredningsavtalen] - så snart den har passert en viss grense mht. antall
ratifiseringer - er bindende også for de som ikke har underskrevet den. Men USA
kommer ikke til å la seg forplikte av den Internasjonale Straffedomstolen
[ICC], enten de burde være det eller ikke. Faktisk bruker USA sin makt til å
presse andre land til å trekke seg fra sin tilslutning til den Internasjonale
Straffedomstolen ved å frita amerikanere i disse landene fra ICCs jurisdiksjon.
En realist vil argumentere for at i det internasjonale feltet vil makt
overtrumfe lov i en grad som er vidt forskjellig fra den rolle loven spiller i
stabile samfunn.
Hvem har moralen på sin side av realister og liberale? Hvem tar oftest til orde for å bruke militærmakt i internasjonale konflikter? Tredje del følger her.
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !
Hvem har moralen på sin side av realister og liberale? Hvem tar oftest til orde for å bruke militærmakt i internasjonale konflikter? Tredje del følger her.
Og nå som du trodde du var ferdig bør du for all del unngå å trykke her !
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar