Les bokanmeldelsen i sin helhet på Minerva
Rune Slagstad er ingen pyse. I følge Morgenbladets referat
fra boklanseringen sa han at «I den tradisjonelle
selvbiografi gis et fortolkende narrativ av eget liv. Min samling er derimot
dokumentarisk arkivert for så vidt som tekstene står der usminket, ufortolket,
i sin kronologiske orden som rapporterer fra en intellektuell reise». En
kan finne det sympatisk og redelig at han så nådeløst trykker opp sine egne ungdomssynder.
Men det blir til tider ganske nådeløst overfor leseren også.
Rune Slagstad er ikke for pyser. Mursteinen «Spadestikk»
innledes av en minst 100 sider lang ørkenvandring i historiens blindgater, hvor
Slagstad med lys og lykte leter etter et brukbart revolusjonært alternativ som visstnok
skal befinne seg et sted mellom Lenin og Müde von Klugscheißer. Et stort
og meningsløst arbeid. Denne oppvarmede språkgrøten av det tyskerne kaller «Partei-Chinesisch»
klarer nesten, men bare nesten, å tildekke hvilken skandaløst primitiv analyse
marxismen har å fremby, hvor udifferensiert og paternalistisk den ser på sitt
objekt, proletariatet. Her forklares det hvorfor arbeiderklassen
beklageligvis ikke blir revolusjonær, hvordan de er blitt manipulert og
passivisert av konsumkultur osv.
SVs teoretiske toppetasje kritiserte ikke bare Ap på grunn
av uenighet i enkeltsaker, men på grunn av sosialdemokratiets ide om en
kapitalisme med menneskelig ansikt. Ap var et teknokratisk elitestyre som
forhindret arbeiderklassens endelige erobring av makten. Feilen ved en slik
analyse ligger i setningens andre del. Det er ingen refleksjoner her om hva det
vil si at en klasse skal «ta makta». Representasjonens problem, rettssikkerhet
overfor uinnskrenket statsmakt – et helt kobbel av spørsmål til teksten ligger
fremst på tunga, de forblir ubesvart.
Kritikken av Sovjet-kommunismens katastrofer,
forbrytelser og flauser er utrolig grunn. Men marxskjelov, man finner et og
annet sitat fra skriftene som viser at en kan kritisere uten å falle fra. Allerede
Lenin advarte jo mot «byråkratiets ugress», maktmisbruket måtte kompenseres med
arbeidermakt på grunnplanet. SVs miljøbevisste resirkulering av den kritisk
lojale og fremfor alt ordrike marxismen er iblandet en dash Freud og «kritisk
teori» fra Frankfurterskolen. Man er revolusjonær, men ikke vulgærmarxist. Det
minner om den notoriske konebankeren som kommer hjem og for n’te gang erklærer
at «denne ganger blir allting helt annerledes – jeg har forandret meg!».
Pinochet og Thatcher |
«Den endelige
konfrontasjonen med borgerskapet kan bli voldelig dersom borgerskapet motsetter
seg folkets vilje» skriver Slagstad. Skrev Slagstad. Undertegnede kan bare slutte seg til
Jon Hustads vurdering: «Jeg forstår ikke
hvordan en så begavet mann som Slagstad i det svært sosialdemokratiske Norge
anno 1973 kunne havne der. Jeg hadde forventet at det var problematisert i
forordet til Rune, men det er det ikke.» Hva svarer Slagstad til en slik
innvending?
Jo, hans utspill om at den endelige konfrontasjonen med borgerskapet
i Norge kan bli voldelig «må ses i kontekst
av datidens politiske situasjon – det var rett etter militærkuppet i Chile».
Jah... så sier Morgenbladets referat.
Man leser om igjen, men det står så. Mon tro om det på denne tiden forelå mange
kupplaner a la Pinochet i Norge?
Sven Stray skal visstnok også være sjekket ut av saken.
Trygve Bratteli som fange i KZ Vaihingen, men lenge før kuppet i Chile |
Sven Stray skal visstnok også være sjekket ut av saken.
Å møte igjen disse tekstene får meg til å tenke på
historikeren Tony Judts sammenligning mellom kommunismen åndsklima og
middelalderens religiøse kultur: For flertallet var teologien og de endelige
begrunnelser noe man overlot til kirken/partiet. Massen nøyde seg med noen få
trossetninger. Men unge Slagstad er teolog av støpning, han har hug til boka og
kjenner skriftene. Og han omgår de sosialistiske kirkefedrenes tekster med den
skriftlærdes innforståtte blikk. Og slik tilfellet gjerne blir etter års fortrolig
omgang med hellige skrifter, blir denne fortroligheten til en slags hinne over
ordene, slik at en nettopp ikke å få
øye på det åpenbare, at en ikke ser
det som faller den første og beste pietetsløse hedning i øynene. Det kan det
være klokt å lytte til den som nærmer seg begivenhetene og språket med «den
sent ankomnes friske blikk», som spør som barnet: hvorfor det?
Dette er en side ved ur-68erne jeg aldri kommer til å
forstå, og som Slagstad heldigvis har forlatt. Allerede i 1979 skriver Slagstad
at også i en «avhelliggjort» (avfortryllet) verden finnes det «flere spørsmål mellom himmel og jord enn dem
som kan løses gjennom politisk handling, marxistisk eller ikke. Taper
venstrefløyen blikket for det og lar politikken bli altomfattende, total, da
blir marxismen totalitær: ny religion.»
Venstre-radikalismen hadde ikke tapt blikket for det, den har aldri fått øye på det Slagstad her påpeker. Kritikken av samtidens teknokratstyrte og «fremmedgjorte» demokrati hadde mye for seg. Men alternativet kokte ofte ned til visjonen om en total folkelig mobilisering i alle ledd, et permanent allmøte der alt fra allsanger til utveksling av private hverdagserfaringer blir underkastet politikkens logikk. En ting er at noe slikt aldri skjer spontant annet enn i form av protest mot et forhatt regime. Men er det ønskelig? Ønsker vi et samfunn der «ingen kommer undan politiken», ingen steder, aldri? Kan det tenkes at arbeiderklassen på 70-tallet ikke var manipulerte og fremmedgjorte, men at de fleste simpelthen var relativt fornøyde og hadde sitt eget liv å leve?
Sånn. Nå kjennes det mye bedre allerede. Jeg kommer tilbake med begeistret omtale av andre deler av Slagstads bok senere. Is to be continued.